Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur långa slangar till minimaster?  (läst 1410 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredde-Gbg

Hur långa slangar till minimaster?
« skrivet: april 23, 2018, 19:58:45:45 »
Skall skava på anborrningsbyglarna till Minimastern men funderar på hur långa slangar man kan ha från doseringspumparna? Min lämpliga placering i kombination med att man skall in efter värmepumpen gör att ca 5 meter långa slangar vore lämpligt för min del.

Och vad skall det vara för material i slangarna? Jag har rätt bra med 5mm armerad slang för kylvätska liggande som jag hoppas duger. Tror det är PVC i den slangen.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Hur långa slangar till minimaster?
« Svar #1 skrivet: april 23, 2018, 23:55:29:29 »
Skulle förvåna mig om det blir problem med 5m slang. Vanlig transparent PVC-slang brukar man använda:

http://www.swedol.se/plastslang-pvc.html?site=priv&gclid=CjwKCAjwiPbWBRBtEiwAJakcpBC-5kRXvDiv6VOQQUdpZv6c0uORMB2FliOmC7gyqZuhUA52FtvZixoCUV8QAvD_BwE
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Hur långa slangar till minimaster?
« Svar #2 skrivet: april 24, 2018, 08:03:02:02 »
6 m slang bör inte alls ge några problem, det är ju så små volymer som skall igenom. Men välj rätt slangtyp, det är viktigt. Det vanligaste är väl nylonslangar av olika typ. Viktigt är att de är kemikalietåliga. Vi hade tidigare kemslangar som inte höll måttet och fick läckor genom sprickbildning på slangarna. Det ledde till att natriumhypoklorit sprutade ut i maskinrummet vilket var mindre bra. Vi hade dock inte problem med saltsyran - den verkar vara mindre tuff för slangarna.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Hur långa slangar till minimaster?
« Svar #3 skrivet: april 24, 2018, 13:33:01:01 »
6 m slang bör inte alls ge några problem, det är ju så små volymer som skall igenom. Men välj rätt slangtyp, det är viktigt. Det vanligaste är väl nylonslangar av olika typ. Viktigt är att de är kemikalietåliga. Vi hade tidigare kemslangar som inte höll måttet och fick läckor genom sprickbildning på slangarna. Det ledde till att natriumhypoklorit sprutade ut i maskinrummet vilket var mindre bra. Vi hade dock inte problem med saltsyran - den verkar vara mindre tuff för slangarna.

Sugslangarna direkt ur dunkarna Pahlens original verkar vara vanliga transparanta oarmerade PVC verkar det som. Typ soppasang till moppen. Jag har armerad PVC specad för glykol- och alkoholblandningar av kylvätska. Jag tänkte prova med den.

Utloggad MathiasS

SV: Hur långa slangar till minimaster?
« Svar #4 skrivet: april 24, 2018, 14:00:13:13 »
Alla varianter av PVC slang du har nu tål nog ungefär samma sak. Jag tänker mig att det finns ett skäl till att man har hårda slangar efter pumparna och transparent pvc före. Den funkar men håller inte i evighet.

Någon mer kembeständig PVC än den vanliga har jag inte sett.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Hur långa slangar till minimaster?
« Svar #5 skrivet: april 24, 2018, 16:45:56:56 »
Alla varianter av PVC slang du har nu tål nog ungefär samma sak. Jag tänker mig att det finns ett skäl till att man har hårda slangar efter pumparna och transparent pvc före. Den funkar men håller inte i evighet.

Någon mer kembeständig PVC än den vanliga har jag inte sett.

Har också funderat på nån hård kemikaliebeständig pneumatikslang med puch-in kopplingar från tex SMC. Vet du vad det är för material i den hårda från Pahléns? Jag har sådana med men dom tok-korta.

Utloggad MathiasS

SV: Hur långa slangar till minimaster?
« Svar #6 skrivet: april 24, 2018, 17:51:47:47 »
Näe jag är för dålig på plastmaterial för att säga något om det - jag tror dock det är klokt att ha något liknande på doserpumparnas trycksida. På sugsidan funkar PVC bra.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Hur långa slangar till minimaster?
« Svar #7 skrivet: april 24, 2018, 17:52:47:47 »
Ett förslag kan ju vara att kontakta Kuntze i Västberga/Stockholm. Dom säljer alla sorters slangar och borde veta.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Hur långa slangar till minimaster?
« Svar #8 skrivet: april 25, 2018, 14:13:53:53 »
6 m slang bör inte alls ge några problem, det är ju så små volymer som skall igenom. Men välj rätt slangtyp, det är viktigt. Det vanligaste är väl nylonslangar av olika typ. Viktigt är att de är kemikalietåliga. Vi hade tidigare kemslangar som inte höll måttet och fick läckor genom sprickbildning på slangarna. Det ledde till att natriumhypoklorit sprutade ut i maskinrummet vilket var mindre bra. Vi hade dock inte problem med saltsyran - den verkar vara mindre tuff för slangarna.

Pumpen har nog inga problem med det, det borde vara undertryck i den slangen med pga av hastigheten på vattnet i 50mm rören.

Det var i första hand en fråga om tiden till man ser ett resultat av doseringen och om det finns grund för hysteres? Har inte hittat nåt om dämpning i manualen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag