Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur gör man rent plastdetaljer - Trappa  (läst 7419 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Villing/d96villi

Hur gör man rent plastdetaljer - Trappa
« skrivet: april 24, 2010, 00:23:06:06 »
Hej,

Byggde pool 2006 och har till och med nu aldrig haft några överraskningar efter vintern, hittills :(

Men iår var trappan rostfärgad, sitter väldigt hårt. Gick på med poolsvampen utan något vidare resultat. Har bestämt mig för att tappa ur vattnet och försöka lösa det. Googlat en del och fått förslag på allt ifrån grönsåpa till autosol. Känner att ett tips från någon som haft samma problem väger nog tyngre än förslagen jag hittat på nätet.

Några tips?

Tack på förhand

Poolgiganten

Utloggad H&K

SV: Hur gör man rent plastdetaljer - Trappa
« Svar #1 skrivet: april 24, 2010, 12:21:18:18 »
Hej,

Står just och sliter mitt hår i samma ärende. Jag har en glasfiberpool jag tappat ur för att polera upp. Har lite alger på sidorna men främst märken i plasten efter löven som legat i över vintern. Det enda som jag testat som biter är maskinpolering (autosol) med BRA OCH STARK maskin. Tyvärr är inte jag lika stark som maskinen så det är ett elände. Jag har däremot lite erfarenhet av plast och gelcoat/topcoat från både båt- och flygplan. Här är mina råd på vad man kan använda.
1. Autosol, maskinpolera. Var noga med att få bort allt löst. Det är lite slipmedel i autosolen men det repar inte plasten. Det man ska passa sig för att använda det på plastrutor etc. Därefter...
2. Gelcoat cleaner. Var NOGA med att köpa cleaner anpassad för plast! Gå till en båtaffär eller köp boat cleaner där det finns. Sedan...
3. Flytande hårdvax avsett för PLAST (boat vax t ex). Använd INTE vilket vax som helst då det bl a kan innehålla silikon som skadar plasten.
Det är viktigt att köra alla tre stegen då autosolen polerer bort missfärgningar, cleanern rengör plastporerna och vaxet skyddar.

Det jag undrar är om det finns något tvättmedel som man kan använda som bryter ned alger och missfärgningar utan att skada plast/gelcoat?

Mvh/ Håkan
K&H

Utloggad Villing/d96villi

SV: Hur gör man rent plastdetaljer - Trappa
« Svar #2 skrivet: april 24, 2010, 12:44:15:15 »
Tack!

Vad gjorde vi innan vi hade internet och dessa fantastiska forum.

Björn

Utloggad Golgata

SV: Hur gör man rent plastdetaljer - Trappa
« Svar #3 skrivet: april 30, 2010, 08:55:17:17 »
Hej,

Men iår var trappan rostfärgad, sitter väldigt hårt. .....Googlat en del och fått förslag på allt ifrån grönsåpa till autosol. Känner att ett tips från någon som haft samma problem väger nog tyngre än förslagen jag hittat på nätet.

Några tips?

Tack på förhand

Köp Turtle's PLASTTVÄTT!

Kostar en slant (ca 80 kr/sprayflaska).

MAKALÖST EFFEKTIVT! Märker inte heller att några plastdetaljer tar skada.

Fick tipset av min poolhandlare. Linerns vattenlinje kan ibland ju bli riktigt äcklig. Spraya, vänta, sköj/svabba lite. Och sedan....

RENT!

Funkar utmärkt även på plastmöbler mm. Köpes på typ MEKKONOMEN, Statoil mm (egentligen till för skidtakboxar, möbler mm)

Mvh
« Senast ändrad: april 30, 2010, 09:04:52:52 av Golgata »

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur gör man rent plastdetaljer - Trappa
« Svar #4 skrivet: april 30, 2010, 15:29:55:55 »
Hej,

På båtägartiden cirkulerade diverse tips, ett av de enklare och troligen användbart för en pooltrappa är
Oxalsyra, fanns i ngn form av gel som guckade på lät verka och sen spolade av, därefter cleaner och vax i enlighet med föreg talare.

Misstänker att polering med t.ex autosol kan vara svårt på dessa ytor som åtminstone i mitt fall inte är släta --> poleringen biter sämre.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Gr1pen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur gör man rent plastdetaljer - Trappa
« Svar #5 skrivet: maj 04, 2010, 18:10:58:58 »
Turtle's plasttvätt är grejjen!  O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan