VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Uppvärmning mha vedpanna? (NU MED BILDER 31-maj)  (läst 28779 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Uppvärmning mha vedpanna? (NU MED BILDER 31-maj)
« Svar #30 skrivet: juli 26, 2006, 14:52:37:37 »
Tänk på att begränsa max temp till växlaren. Har en kompis som har problem med att slangar/rör av plast blir mjuka när han eldar för hårt och tempen kommer över 60 grader.
Är han nöjd annars med uppvärmningen?
Du som har stor kunskap om värme, vad hade du gjort med mina förutsättningar.
Poolvatten ca55m3.
Vedpannans placering förhållande till pool ca 20m.
Eldar sommartid för varmvatten1.5ggr/vecka.

Om jag väljer veduppvärming så drar jag in alla komponenter i källaren, också en fördel. Vilket jag inte kan göra om jag väljer solpaneler.
Du skrev på en annan tråd att beräkningen av vedåtgång för att värma en(jag förmodar)standard pool, med normal isolering till <10m3/säsong om man inte vill ha allt för varmt.
Låter ju i mina öron bra.
Kan väl sägas att jag inte vill ha för varmt i poolen ej över 26grader.
//Mats
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uppvärmning mha vedpanna? (NU MED BILDER 31-maj)
« Svar #31 skrivet: juli 26, 2006, 14:59:00:00 »
Om du nöjer dig med 26 grader så går det nog betydligt mindre än 10m3/år, delar av sommaren kommer du ju knappast att behöva elda alls, speciellt inte om din pool är isolerad och täckt när ni inte använder den.

Vi förbrukade ca 8000 kWh/år för vår pool när vi körde med el, den är på 43 m3 och vi höll ca 29 grader varmt.
Det borde kunna ge dig en fingervisning om energiförbrukningen.

Jag vet inte hur nöjd min kompis är egentligen, han fick poolen klar i höstas och jag har inte ställt frågan på det sättet till honom, vad jag vet är att han skulle sätta in en shunt nu för att undvika övertemp i poolcirkulationen p.g.a. för hög temp från acken.

Det och styrningen av det hela är vad som bekymrat honom, jag föreslog en temostat som styr en cirkpump kopplad till acktankarna. Detta förreglat över kontaktorn för poolens cirkulationspump på så sätt att poolens cirkpump måste gå för att acktankens cirkpump skall kunna starta.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Uppvärmning mha vedpanna? (NU MED BILDER 31-maj)
« Svar #32 skrivet: juli 27, 2006, 13:07:39:39 »
Hej Richard
Jag tror det blir en sådan lösning. En sådan reglerutrustning kan jag bygga själv.
Varför inte utnyttja vedpannan när man har den.
Tubvärmeväxlare V.S. platt om man som jag tänkte ha hela flödet igenom, det kanske ställer krav på en gigantisk växlare? 13m3/H som sandfiltret kan ta emot är ju ansenlig mängd vatten!!
Även om man kan ha rejält varmt på primärsidan på växlaren.

//Mats
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uppvärmning mha vedpanna? (NU MED BILDER 31-maj)
« Svar #33 skrivet: juli 27, 2006, 18:24:57:57 »
Du borde klara dig bra med en tubvärmeväxlare för pooler på mindre än 50 kW om du skall värma med ved (hög temp), vill du vara förberedd för värmepump av något slag kanske en på 75 kW passar bättre.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad scalla

SV: Uppvärmning mha vedpanna? (NU MED BILDER 31-maj)
« Svar #34 skrivet: mars 23, 2007, 12:11:22:22 »
Har en fråga knuten till detta ämne, som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med att få svar på:

Jag undrar hur en värmeväxlare fungerar (jämfört med en elvärmare) och hur mycket ström drar den (beroende på effekt, antar jag men hur??) och NÄR drar den ström?
Inser att min fråga förmodligen låter idiotisk, men när jag läser poolkatalogerna så står det att "effekten vid 80-gradigt vatten (från tex oljepanna) är 40kW, vilket för mig låter ofantligt mycket.
Jag inser ju förstås att denna värmeväxlare inte går och drar 40kW hela tiden, för då skulle ju ingen köpa dem, men hur fungerar de  ??? ?
Vi har alltså en vedpanna som jag vill utnyttja för att värma poolen,  men maken vill ha solpaneler och förrän dess att jag kan förklara hur en vvx funkar så har han gett sig katten på att inte ge sig (solpaneler är väl bättre i längden, men investeringskostnaden är inte liten...)

Hälsningar från nollställda scalla  <help>

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Uppvärmning mha vedpanna? (NU MED BILDER 31-maj)
« Svar #35 skrivet: mars 23, 2007, 15:35:41:41 »
Har prøvd å skissere en prinsippløsning:



Edit: gå for vv mindre vedlikehold og mindre med prylar (Huffda....tenk at jeg skulle skrive det ;) )
« Senast ändrad: mars 23, 2007, 23:26:45:45 av Bidda »

Utloggad Fia

SV: Uppvärmning mha vedpanna? (NU MED BILDER 31-maj)
« Svar #36 skrivet: mars 23, 2007, 19:30:48:48 »
En värmeväxlare kostar ju betydligt mindre än en solfångaranläggning och du kan ju värma med pannan utan att vara beroende av solen. Om ni kan tänka er att hålla på med veden så låter din tanke mycket vettig.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad scalla

SV: Uppvärmning mha vedpanna? (NU MED BILDER 31-maj)
« Svar #37 skrivet: mars 24, 2007, 11:34:04:04 »
Jättetack för era svar!!
Man kan nog tycka att jag egentligen borde ha förstått en såpass enkel princip från början  :D. Men, men, sånt är livet och man lär sig något nytt hela tiden.

//Scalla

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan