Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Baquacil... Hur gör man???  (läst 58256 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Baquacil... Hur gör man???
« Svar #100 skrivet: augusti 06, 2008, 15:43:01:01 »
Hej kollade lite på "trouble free pool"
Och hittade detta om baquacil kanske förklarar lite av edra problem läs de första 2 styckena
av texten:

Kanske någon kan hjälpa till att översätta  nedanstående till svenska:

Converting Your Baqua Pool to Chlorine

This following step-by-step article will help you transform your pool from Biguanide (Baquacil, SoftSwim hereafter referred to as Baqua) to chlorine. There are a few main advantages of keeping a chlorine pool instead of a Baqua pool.
First, keeping a Baqua pool is expensive. Just the maintenance products will cost much more per month than using bleach, or even other 'pool store' forms of chlorine.

Next, you may be able to run a Baqua pool successfully for a couple or even several seasons, but there will come a time when you will run into problems - cloudy water, pink slime, etc. The pool store would have you drain your water (or partly drain it), change your filter media, and toss in stronger Baqua products. With proper testing and application of chlorine, you will be able to maintain your sparkling clean water without EVER shocking or draining!

Finally, there is some debate about whether a pool sanitized with Baqua is actually sanitary! All sorts of icky organic things get into your water, and chlorine is the #1 tried and true killer of organics.

The Preparation
First, you will need a good test kit. Read Test Kits Compared. Next, familiarize yourself with Jason's Pool Calculator. These are invaluable tools that you will use during and after your conversion.

To do the actual conversion, you will need a lot of liquid chlorine or bleach. See this page How to Chlorinate Your Pool for more info. The amount it will take depends on the size of your pool and how much Baqua residual you have in your pool.

You will also need replacement media for your filter handy (sand, cartridges, DE) as you will need to clean your filter and change out the media AFTER your conversion is complete.

The Process
1. Test your pH. You will want to adjust that to 7.2 - 7.4 before you begin.
2. Use Jason's Pool Calculator to determine how much bleach you will need to raise your FC (Free Chlorine) from 0 to 15ppm.
3. Add the bleach and watch the pretty colors! Take photos!
4. Test your water frequently and add the appropriate amount of bleach to get back up to 15ppm. Do this as often as possible, every couple hours if you can, but at least several times a day. Make sure you test and add bleach before bed, and test again in the morning before the sun hits your pool. Initially, the FC will be used up very quickly. The more often you can test and boost your FC to 15, the faster the conversion will go. Toward the middle of the conversion, it is more prudent to test and add your bleach in the evening, or at other times when the sunlight is not directly shining on your water.
5. Check the pressure in your filter frequently, and backwash (or clean cartridges) as necessary. You will flush out a ton of 'Baqua-goo'.
6. Brushing and/or vacuuming is helpful.
7. Your conversion is complete when ALL of the following are true:
a. FC holds at 15ppm overnight - a loss of 1 ppm is generally considered acceptable.
b. CC's are less than 0.5ppm.
c. Your water is sparkling.
8. You now want to clean out your filter and change the media.
9. You are now ready to review Recommended Levels and How to Adjust and Balance Your Pool Water and begin balancing your water.

If you have baqua products you did not use, see if you can return them for some CYA (Cyanuric Acid - aka conditioner or stabilizer) skimmer socks, or even store credit. You will need to go to the pool store occasionally!
There are several conversion stories and testimonies in the "Baquacil - use and conversion" forum. Review these, as they cover many of the basic questions folks have when converting, and feel free to post any other questions you might have. Someone will be along shortly to help you out!

We have never heard of a single person who converted and regretted it later! You will save money, be able to swim more, and be assured that you have a sparkling, sanitary, Trouble-free Pool!
© TroubleFreePool.com 2008

//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: Baquacil... Hur gör man???
« Svar #101 skrivet: augusti 06, 2008, 16:04:57:57 »
Bra text för en som inte gillar Baquacil.  >:D

Byta sanden också... det visste jag inte.

Har hört att poolvattnet blir nästan svart när man häller i klor i Baquacilvatten.
Men det säger han i punkt 3.)

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Baquacil... Hur gör man???
« Svar #102 skrivet: augusti 06, 2008, 16:11:43:43 »
hej janne
jag var inne och läste om Saltvatten som jag blev rekommenderad av singingsailor
fick då se detta.
Eftersom jag läst om att det frågats här på forumet hur man går tillbaka till klor så tyckte jag att artikeln passade och kanske kan hjälpa. 
Har inga egna synpunkter om baquacil men var inne på det ett tag  eftersom grannen har det
samt att Miamipool har affär här där vi bor.
Tyckte artikeln var intressant
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Janne

SV: Baquacil... Hur gör man???
« Svar #103 skrivet: augusti 06, 2008, 20:08:43:43 »
Carlos,

Jag hade saltgenerator på min förra pool och var kanon nöjd med den.
Det var många som sa att vattnet var skönt och bada i.
Tyvärr kostade saltgeneratorn lite för mycket och håller inte i evighet, så denna gången blev det Baquacil.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Baquacil... Hur gör man???
« Svar #104 skrivet: augusti 06, 2008, 20:31:03:03 »
janne
Bästa man kan göra är att prova sig fram.
jag har ju de senaste 10 åren varit bosatt i spanien och badat klorpool hela tiden förutom när vi badade i Medelhavet.
Nu när vi köpte hus i sverige förra sommaren så bestämde jag mig för att inte ha klor i poolen
eftersom jag är lite känslig själv samt mina barn.
Var faktiskt inne på baquacil själv eftersom det var billigaste, saltgenerator som du säger kostar ju skortan.
Innan jag nu hann bestämma mig så kom en ny tråd med saltgenerator från Intex 1995 kr
samt reservdel electrolyscell 800 kr kanske vart 5 år.
Vi får väl se hur det kommer att gå än så länge är det det bästa jag gjort lättskött samt trevligt att bada i har inte testat baquacilvattnet.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Pea

SV: Baquacil... Hur gör man???
« Svar #105 skrivet: augusti 06, 2008, 21:27:32:32 »
min erfarenhet av baquacil är att det är kanongott att bada i, känns mjukt och fräscht, har inte upplevt nåt kladdigt hår eller dyl, fast nu är vi noga med att inte bada med solkräm m.m. kan inte tänka mig att vattnet skulle bli klarare med saltgenerator men Intex variant verkar ändå helt klart intressant med tanke på priset, blir ju billigare än baquacil efter ett tag och verkar ännu mer lättskött. men min erfarenhet av saltvatten från ex medelhavet är att det svider i ögon m.m. är det så låg koncentration i en pool att man inte känner det ?
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Baquacil... Hur gör man???
« Svar #106 skrivet: augusti 06, 2008, 21:36:30:30 »
Hej pea
har inte känt något men som du säger så är medelhavet mycket värre.
kommer inte ihåg hur det är i östersjön var länge sedan jag badade där.
Men poolsaltet skall ju ge ungefär som östersjön säger Folkpool samt Intex.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Janne

SV: Baquacil... Hur gör man???
« Svar #107 skrivet: augusti 07, 2008, 08:07:09:09 »
Pea,

Det inte samma salthalt som i medelhavet.
Pecis som Carlos skriver:
Salthalten ska vara minst 0,4 procent, vilket är ungefär som Östersjöns bräckta vatten.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Baquacil... Hur gör man???
« Svar #108 skrivet: augusti 21, 2008, 13:23:18:18 »
Undrar om det är sant att en Baquacilpool förr eller senare får dåligt vatten.

Någon som känner igen detta?

Det låter ju lite märkligt, eftersom man under en säsong byter ut en stor del av vattnet i samband med backspolningar och vinterstängning. Jag backspolar säkert minst 15 gånger på en poolsäsong och varje backspolning så försvinner ca. 2-3 cm (500 liter x 15 = 7 500 liter). Vid vinterstängning töms ännu mer ut ca. 3 dm (ca. 7 000 liter) . Det blir tillsammans över 14 kubik av mina totalt 34-35, således knappt hälften.

På två säsonger har man nästan snurrat hela poolen ett varv och jag förstår därför inte varför detta fenomen skulle kunna dyka upp efter några år.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag