VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Phalens väemeväxlare vs plastkoppling...  (läst 6676 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LUS

Phalens väemeväxlare vs plastkoppling...
« skrivet: juli 09, 2013, 15:19:50:50 »
  Har en Phalens värmeväxlare (som ett rör kan man säga) och det är mässing i gängorna och där har jag satt mina plastkopplingar som jag limmar mina slangar i. Jättebra! Dock bara några dagar sen läcker det.. Hur få ihop detta hållbart över tid?
Ovalpool från Rubinpool 10 x 5, Klasik C tak 180 Heatpiperör för uppvärmning av hus & pool,

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Phalens väemeväxlare vs plastkoppling...
« Svar #1 skrivet: juli 09, 2013, 15:33:38:38 »
Gängtejp är ju inte jättekul på grova kopplingar men det funkar om man lindar tillräckligt många varv typ 1 varv per mm av kopplingens diameter eller ca 45 varv för en vanlig 1,5 tum rörgänga. Annars är ju lin och lämplig pasta enklare på grova kopplingar tycker jag. Någon tycker säkert tvärtom.  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad FlyHigh

SV: Phalens väemeväxlare vs plastkoppling...
« Svar #2 skrivet: juli 09, 2013, 16:28:36:36 »
Det är skillnad på "vanlig" och teflon/PTFE gängtejp.
PTFE'n är betydligt tjockare (har dock inga siffror). Blev faktiskt lite förvånad att levereantören skickat med det, trodde det bara var när man hade aggresivare vätskor som man använde PTFE (en vätska vi kör med på jobbet löser upp vanlig gängtejp på någon dag).
Eller brukar det vara PTFE som man använder till pooler?

Jag gjorde som jag såg på en sida och lindande 15 varv på 1,5" gängan, helt omöjligt att skruva på något. De andra kopplingarna tog jag "lagom" på och ingen har läckt än (dock bara kört någon vecka...)

Jag upplever också att PTFE'n sitter betydligt bättre och inte "trasar" sig lika lätt som vanlig (vad den nu är gjord av)

Men lin och "klet" eller flytande gängtätning är nog snäppet bättre. De rörmokare jag sett har dock kört nästan uteslutande med gängtejp till både gas och vätskor (antar det är billigare och snabbare).

Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad TommyC

SV: Phalens väemeväxlare vs plastkoppling...
« Svar #3 skrivet: juli 09, 2013, 16:32:52:52 »
Då har jag lärt min nåt nytt idag också. Visste inte att det finns PTFE gängtejp. Den jag fick medskickad när jag handlade kopplingar på Poolstore var den vanliga.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Shankly

SV: Phalens väemeväxlare vs plastkoppling...
« Svar #4 skrivet: juli 09, 2013, 16:35:55:55 »

Utloggad FlyHigh

SV: Phalens väemeväxlare vs plastkoppling...
« Svar #5 skrivet: juli 09, 2013, 21:47:23:23 »
Då har jag lärt min nåt nytt idag också. Visste inte att det finns PTFE gängtejp. Den jag fick medskickad när jag handlade kopplingar på Poolstore var den vanliga.

Nu blir jag själv osäker, försökte kolla vad "vanlig billig" gängtejp är gjord av men de flesta verkar sälja PTFE.  När jag tänker efter så är det nog 100% PTFE i den vi använder på jobbet, antagligen är det ganska mycket PTFE även i vanlig gäntejp också.

Däremot så verkar det finnas olika tjocklekar, bla 0.075mmoch 0.2mm.
Det jag menar med vanlig gängtejp är den som lätt fransar sig och är tunn medan den som jag fick med (och använder på jobbet) är tjockare och mer seg (lite åt eltejpshållet).

Sorry om jag förvillade er... :'(
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad TommyC

SV: Phalens väemeväxlare vs plastkoppling...
« Svar #6 skrivet: juli 10, 2013, 09:36:17:17 »
Ja, det finns tydligen olika tjocklekar: http://www.unipak.dk/sv/node/239
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad LUS

SV: Phalens väemeväxlare vs plastkoppling...
« Svar #7 skrivet: juli 10, 2013, 09:43:37:37 »
 Har använt rikligt med gängtejp och dragit hårt. Det läcker efter någon dag ändå! Det sipprar ut vatten kan man säga... Provar med tjockare PTFE tejp eller finns det något som sväller bättre? Ska bara värma loss limmningen först.
Ovalpool från Rubinpool 10 x 5, Klasik C tak 180 Heatpiperör för uppvärmning av hus & pool,

Utloggad TommyC

Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad LUS

SV: Phalens väemeväxlare vs plastkoppling...
« Svar #9 skrivet: juli 14, 2013, 13:24:45:45 »
  Och nu är linet och pastan monterad och vad händer då? Det är tätt! Tack för hjälpen på er i cyberrymden!
Ovalpool från Rubinpool 10 x 5, Klasik C tak 180 Heatpiperör för uppvärmning av hus & pool,

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag