CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klarar min pump av att trycka upp vatten på taket.  (läst 1536 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikper

Klarar min pump av att trycka upp vatten på taket.
« skrivet: juli 09, 2013, 10:10:29:29 »
Hej!
Har precis köpt ett sandfilter med pump från Intex, modell SF20220R.
Pumpen har effekten 650 W, vilket borde räcka på att få upp vatten på taket till solfångare (ca 4 m upp).
Men när jag läser manualen står det "Hmax 1,5 m". Detta ska betyda (om jag fattat det rätt) att maximal höjd som pumpen klarar att köra vatten är just 1,5 meter (för att kunna fungera OK).
Finns det någon som har en sådan pump (eller liknande från Intex) som kan svara på om den klarar av att få upp vattnet på taket eller ej?

Det kan ju vara så att det  är ett tryckfel i manualen, för manualen (PDF) online från Intex innehåller inget Hmax-värde alls. Men jag blir lite nojjig, vill ju helst inte göra ett felköp eftersom jag fortfarande kan lämna tillbaka (öppet köp) pumpen och köpa någon annan om den inte räcker.

Poolen i fråga är en ovanjordpool som rymmer ca 22 m3

M v h
Micke P
« Senast ändrad: juli 09, 2013, 10:53:24:24 av mikper »

Poolgiganten

Utloggad LUS

SV: Klarar min pump av att trycka upp vatten på taket.
« Svar #1 skrivet: juli 09, 2013, 15:39:26:26 »
Gissat att H värdet är hur högt den kan suga upp vattnet. kan ha fel med!
Ovalpool från Rubinpool 10 x 5, Klasik C tak 180 Heatpiperör för uppvärmning av hus & pool,

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag