VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Glasfiberpool, PP pool eller Plåtbalja?  (läst 9958 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbeswim

Glasfiberpool, PP pool eller Plåtbalja?
« skrivet: augusti 05, 2010, 17:45:45:45 »
Jag har fått ett riktigt bra pris på en glasfiberpool, väntar på offert på en PP pool och har fått offert på en plåtbalja med stödmurar. Jag ska ha en som är oval ca 7 x 3,5 m, nedgrävd med trädäck runt om, med pooltak. Vad är fördelar med glasfiber-pp och liner. Negativa med med respektive? Hur stor är skillnaden mellan de olika glasfiberpoolerna? Någon som hört om en glasfiberpool som frusit sönder eller liknande? Jag har hört att några kan tappa i färg?

Mvh

Tobbeswim

Poolgiganten

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Glasfiberpool, PP pool eller Plåtbalja?
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2010, 17:56:16:16 »
Är inte fan av glasfiber pooler då jag vet flera som har haft problem med dem i vårt klimat.
Det första är att man bör verkligen guta en bottenplatta då jag sett flera som lyft pga kjälen

Sedan så är det inte ovanligt att de krakilerar och till slut läcker
Vet två som fick plaströta i sina pooler.
Alla modellerna tål inte klor.

När man kommer till "pp" poolerna eller liknande, så är det en modell jag tycker är bra i teorin.
Dock bör man enligt tillverarna (ävenom de svenska säljarna inte alltid säger de ) guta en bottenplatta samt murar på sidorna
Nu vet jag att de finns nya pp pooler som är förstärkta då behövs kanske inte stödmurarna.
Hur klarar en sådan en stättning?

Mina erfarenheter är att linerpooler är de som är bäst lämpade för vårt klimat
Sedan så finns linerpooler i väldigt många former och material där alla har sina för och nakdelar 
Ni bör finna någon stomme som klarar era krav på och förutsättningar vad det gäller markförutsättningar, pris, kvalitet, livslängd m.m.

// Jonas

Utloggad Erica

SV: Glasfiberpool, PP pool eller Plåtbalja?
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2010, 19:16:42:42 »
När vi skaffade vår pool (inomhus, fast vi först planerade för en utomhuspool) så fanns inte så många alternativ. Glasfiber tror jag nog kan vara bra, men helt problemfria tycks de inte vara. För de större storlekarna är de väl inte så vanliga (transportproblem bl.a.). PP-poolerna låter bra men jag kan inte säga att jag känner någon som har en eller så. Men det verkar vara ett kraftigare alternativ jämfört med linermodeller.

Jag vet att linerpooler är klart vanligast i Sverige och att de oftast ger det lägsta priset. Det som skulle få mig att tveka inför att välja en sådan är nog mest att det inte känns lika robust och oömt. Det har ju diskuterats en del här på forumet om det t.ex. finns risk för hål i linern t.ex.om barn leker med leksaker i poolen eller om någon badar/blir ikastad med högklackat vid fester. Det känns väldigt skönt att slippa att tänka på sådana risker. Pooler med hård botten (t.ex. betong, kakel, rostfritt stål m.fl.) så slipper man oroa sig för sådant. Troligtvis gäller detta även glasfiber och pp-pool.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Glasfiberpool, PP pool eller Plåtbalja?
« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2010, 01:39:12:12 »
Men kom igen nu Erica.

Dissar du linerpooler pga av risken att någon fyllekagga skulle fara ner i poolen som en j---a torped stilettklackarna vässade och i spetsen av den strömlinjeformade torpeden :D


I poolområdet används inte svärd, kristallglas, stilettklackar och annat otyg oberoende av ytbeläggning i o runt poolen... problem solved.... <antman>


Utloggad Erica

SV: Glasfiberpool, PP pool eller Plåtbalja?
« Svar #4 skrivet: augusti 06, 2010, 08:50:29:29 »
Men kom igen nu Erica.

Dissar du linerpooler pga av risken att någon fyllekagga skulle fara ner i poolen som en j---a torped stilettklackarna vässade och i spetsen av den strömlinjeformade torpeden :D


I poolområdet används inte svärd, kristallglas, stilettklackar och annat otyg oberoende av ytbeläggning i o runt poolen... problem solved.... <antman>



Det känns lugnare att inte behöva tänka på sådant. Glas i poolen vill vi inte ha men inte förbjuder vi dem i poolrummet i sin helhet för det. Och jag är absolut inte någon fyllkaja, vi har mycket måttligt med alkohol vid våra fester över huvud taket, men visst har jag hamnat i poolen i högklackat ett antal gånger. Det behöver man rakt inte vara berusad för ! Kastar någon i en finns det knappast tid att byta om heller... Vi har allt emellanåt fester vid poolen och inte skulle jag vilja föreskriva flip-flops som obligatoriskt skoval. Ser inte så snyggt ut till festklänning och är inte skönt att dansa i heller. Vi har ett rätt stort poolrum så det finns gott om plats till dans poolside också. Vi har stor familj och ett rätt aktivt socialt liv så det blir fest i poolrummet allt emellanåt, kanske en gång per månad eller så. Men både rum och pool tål det utmärkt så det är inga problem för oss.

Glas i poolen tillåter vi inte av ett annat skäl däremot. Skulle ett glas gå sönder kan det visserligen inte göra sönder botten i vårt fall, men det är jättesvårt att få bort det. Man ser det inte, det är för tungt för att åka med i dammsugaren och svårt att fånga i håven också. Risken är stor att någon skär sig i fötterna innan man fått bort eländet. Det kan bli småbitar som är närmast hopplösa att få upp och som ändå sticks ordentligt.

Även en del barnleksaker kan ju ha vassa kanter som skulle kunna göra hål på linern om oturen är framme. Nu är väl riktig liner starkare men jag har bekanta som har lyckats göra hål på ovanmarkare ganska lätt.

Sedan blir väl prioriteringarna lite annorlunda för inomhuspooler som våran. Det mesta av kostnader occh jobb ligger på själva bygget - rummet och inte på poolstommen som sådan så att vinna lite kostnadsmässigt på att välja en linerpool skulle inte ha gett så mycket totalt sett. Vi valde bort lineralternativet efter att ha funderat lite kring det.

Utloggad Erica

SV: Glasfiberpool, PP pool eller Plåtbalja?
« Svar #5 skrivet: augusti 06, 2010, 09:23:22:22 »
Jag kan tillägga att det finns ett annat poolalternativ som tyvärr inte har slagit hittills i Sverige men som är jättepopulärt  i USA. Vi bodde där en tid och hade där en pool gjord av sprutad betong, så kallad gunnite. Starkt, snyggt och snabbt att bygga. Man gräver  i princip en grop och sprutar sedan betong utan formsättning m.m. Men i Sverige verkar det inte finnas några firmor som använder den tekniken. Det fordrar specialutrustning så det är inget gör-det-själv-projekt.

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Glasfiberpool, PP pool eller Plåtbalja?
« Svar #6 skrivet: augusti 06, 2010, 09:53:03:03 »
Med tanke på våra kjäle så tror jag inte det funkar att spruta betong rätt i gropen .. annars hade det varit smidigt.

Utloggad Erica

SV: Glasfiberpool, PP pool eller Plåtbalja?
« Svar #7 skrivet: augusti 08, 2010, 23:33:40:40 »
Med tanke på våra kjäle så tror jag inte det funkar att spruta betong rätt i gropen .. annars hade det varit smidigt.
Nej, det kanske inte skulle fungera. Men man borde ju kunna isolera gropen med frigolit eller så. Men metoden har väl sina nackdelar också, sådana pooler får tydligen putsas om med ett antal års mellanrum. Men det verkar bra annars. Vi såg när de byggde en sådan pool och det gick väldigt snabbt och resultatet blev klart fint.

Utloggad Poolhajen

SV: Glasfiberpool, PP pool eller Plåtbalja?
« Svar #8 skrivet: september 03, 2010, 22:07:24:24 »
En "riktig" glasfiberpool spricker inte, krackelerar inte, behöver inte gjuten botten och får inte röta. Visst, ska det smaka så kostar det också men i långa loppet är det ändå en försvarbar investering.

/HW

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Glasfiberpool, PP pool eller Plåtbalja?
« Svar #9 skrivet: september 11, 2010, 12:39:43:43 »
En "riktig" glasfiberpool spricker inte, krackelerar inte, behöver inte gjuten botten och får inte röta. Visst, ska det smaka så kostar det också men i långa loppet är det ändå en försvarbar investering.

/HW

Om man behöver gjuta botten eller inte har inte med kvaliten på glasfiberpoolen at göra utan att när marken expanderar på vintern så kan det lyfta poolen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan