VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vi skal bygge en Thermopool  (läst 49215 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #10 skrivet: februari 16, 2011, 09:42:50:50 »
Hei Dacke.

Så kult at du følger med! Har nok vært innom din egen byggetråd for å få inspirasjon, for du har fått det riktig fint.

Har akkurat studert på det flotte el-skjemaet du laget i en av trådene her på forumet. Det er nettopp noe lignende jeg trenger. Så om du ikke har noe imot det så kommer jeg nok til å klippe og lime litt derfra. :)

Når det gjelder murene så kunne jeg nok ha trengt litt hjelp fra noen krigsfanger. Det hadde nok fått ned både prisen og min egen arbeidsmengde. Men det er vel som en annen poolare så fortreffelig sa det her på forumet; Er man dum i hodet så får hele kroppen lide for det.  ;D

Hilsen Turbo

Poolgiganten

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #11 skrivet: februari 18, 2011, 08:28:47:47 »
Hej igen Turbo!
Meningen med forumet är ju att vi skall ta vara på varandras erfarenheter. Så om det finns något från mitt elschema som du kan ha nytta av, så varsågod och klipp.
Har du tänkt installera saltklorinator? Det diskuteras flitigt här på forumet vilken reningsmetod som är bäst, men jag måste säga att jag har svårt att tänka mig ett alternativ till saltklorinatorn för att få ett lättskött system med härligt vatten.
(Nu får jag väl halva forumet på mig med synpunkter). <antman>
Hälsningar, Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #12 skrivet: februari 19, 2011, 15:49:58:58 »
Jepp, saltklorinator er bestilt. Jeg har ingen erfaring med saltvannspool, men etter å ha lest i flere tråder på forumet så kan jeg ikke huske at jeg har funnet noen som har vært misfornøyd med sin saltklorinator uansett om det har vært en dyr eller billig modell. Snarere tvert imot.

Vi har store forventninger til at badevannet vil gi minimalt med lukt og smak av klor. Og som du sier, vannet skal være lettere å holde enn ved bruk av tradisjonell klor. Når den vakre dagen kommer hvor poolen taes i bruk så vil jeg garantert oppdatere dere på om dette var et riktig valg eller ikke.

...men akkurat nå så virker den dagen å være uendelig langt unna...  :-\

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #13 skrivet: mars 08, 2011, 13:57:10:10 »
Nedtur #1:
Så måtte det skje. Etter å ha lest seg høy på flotte byggetråder og fått masse inspirasjon til eget bygg så kom nedturen. Leverandøren vår som vi skrev kontrakt med i Desember i fjor vil ikke lenger levere det avtalte overbygget. Vi har bestilt en Albion Klasik B Exellence med såkalt wood-look. Det er mindre enn tre uker igjen til alt skulle vært sendt fra leverandøren. Grunnen skal være at Albion har gått konkurs og startet opp igjen under nytt navn, Albixon. Samme produkter, samme personene. Min leverandør har ingen tiltro til dem og vil ikke ta inn et produkt som de ikke kan garantere for og skaffe deler til i fremtiden.

Jeg hadde fått en god pris på overbygget og mistenker at dette er en av grunnene til at de ikke vil levere.

Så hva f... gjør jeg? Ønsker ikke å bytte til et annet overbygg. Å hente nye priser nå vil jo garantert føre til et dyrere overbygg. Høst/Vinterprisene er over, og høysesongen er like rundt hjørnet.

Nå er jeg sur...  :(

/Turbo

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #14 skrivet: mars 16, 2011, 08:21:00:00 »
Hur ser kontraktet ut? Är han inte tvungen att leverera om du står på dig?
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #15 skrivet: maj 08, 2011, 22:03:22:22 »
Heisann,

Jo, man kunne kanskje kjørt på og forlangt levering. Men etter å ha vært i kontakt med leverandøren, Grønt Fokus, flere ganger så tror jeg kanskje at dette ville endt opp som advokat mat. Det norske forbrukerrådet var også ganske klare på at Grønt Fokus var pliktige til å levere etter avtale, men jeg orker ikke ta kampen videre da dette kan bli både dyrt og tidkrevende. Grønt Fokus viste masse "forståelse" men ingen vilje til å levere etter avtale.
Etter dette gikk jeg ut til konkurrenter i både Norge og Sverige for å få pris på en Klasik B excellence. Det viser seg da at prisen blir ca 25.000,- dyrere nå sammenlignet med tilbudet jeg hadde fra Grønt Fokus. Konfronterte dem med dette og det meste de var villige til å dekke var 8.000,-.

Mitt gode inntrykk av Grønt Fokus har etter dette naturlig nok blitt redusert vesentlig.

Men nå har jeg signert kjøpekontrakt med en svensk leverandør som har gitt klare og profesjonelle svar på alle mine henvendelser. De har også tidligere eksportert pool-utstyr fra Sverige så dette er ikke noe nytt for dem. Håper på levering om to-tre uker. Blir spennende.

Ellers har det ikke skjedd så mye nytt. Har fått lagt ned vann- og avløpsrør til poolen og min nye "bod". Har også fått gjort ferdig grunnarbeidet der som boden skal stå og støpt ringmur.

Selve poolen står nå på et lager hos speditøren. Hadde håpet på at forsendelsen skulle blitt levert før helgen nå slik at man kunne komme igang  med bygget. Slik gikk det ikke. Grønt Fokus sendte hele forsendelsen i "oppkrav". Det betyr at hele kjøpesummen må betales inn før speditøren kjører det ut til mottaker. Dette er jo slikt som Grønt Fokus må opplyse om slik at man unngår slike idiotiske forsinkelser. Var på nytt i kontakt med Grønt Fokus som på sin side fortsetter med det som etter min mening er slett kundebehandling. De var ikke villige til å sende ut leveransen før pengene var på konto. Dette også til tross for at leveransen ikke er komplett (mangler en pumpe og liner). Igjen skuffende av Grønt Fokus og min tillit til dette firmaet er nå tynnslitt.

Jaja, ellers har det vært en fantastisk flott helg og man fikk jo tid til å nyte været i stedet for å arbeide. Så aldri så gale at det ikke er godt for noe.  :)

Hilsen Turbo

Utloggad DJME

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #16 skrivet: maj 09, 2011, 08:26:25:25 »
Hej Turbo,
Tråkigt med all motgångar, jag vet hur det känns men det är bara att kämpa på. Förhoppningsvis är det värt det när man är färdig.  O0

/Mikael
Thermopool 8x4 med glasfibertrappa och GT hylla.
Brilix Jetswim
Brilix THP120
Zodiac TRI 18
2xLED RGB

Utloggad cyberkul

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #17 skrivet: maj 12, 2011, 21:54:31:31 »
Thermopoolen min fra Grønt Fokus har overlevd vinteren, og på 5 dager har temperaturen steget fra 13-24 grader! Blir nok bading i helga  :D Stort sett synes jeg det har vært greit å handle med GF, men jeg har vært i tvil om lineren er i minste laget. GF mener at dette er innenfor akseptable grenser, og har ikke tro at de vil vinne fram med reklamasjon overfor den franske leverandøren. Det er flere steder mellom f eks trapp og vegg at det er noen cm avstand fra liner og inn til veggen. Men lineren har overlevd vinteren, så vi får se.

Håper det går greit med leveransen din! Alle termoblokkene overlevde transporten da jeg fikk mitt, og da hadde jeg nok blokker til å bygge to ekstra dype trinn i trappa istedetfor bare ett.

Gunnar

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #18 skrivet: maj 22, 2011, 22:21:52:52 »
Heisann Gunnar.
Kjekt å høre at bassenget klarte seg gjennom vinteren. Det gir jo håp for meg også.  O0 Men først må bassenget bygges...

Fikk forsendelsen hjem for ca en uke siden. Gikk gjennom alt sammen for å se om noe manglet. Det så ut til at alt stemte med pakkelisten. Men dessverre så stemte ikke pakkelisten med bestillingen. Innstøpingsdelen til vannjet'en manget. Det samme gjorde begge lampene. Tok kontakt med Grønt Fokus og blir lovet en rask ettersending. Fikk pakkseddelen i posten i går og det kan se ut som om de nå bare har sendt en lampe i stedet for to. Grønt Fokus fortsetter å "imponere"...

Men har i alle fall kommet i gang med byggingen. Veldig gøy å se poolen ta form!
Jeg har valgt å lime alle blokkene med byggskum. Ser at andre her på forumet også har gjort det. Vet ikke om det vil være med på å forhindre at blokkene sprekker under fylling, men da har jeg i allefall forsøkt. Det siste jeg vil se er betong som strømmer inn i poolen fra en sprekk i veggen. Innløpsdysene har jeg montert på ca 60 cm fra toppen.

Men nå er det stopp. Kommer ikke videre før innstøpingsdelene dukker opp.

Hilsen Turbo

Utloggad GamboTurbo

SV: Vi skal bygge en Thermopool
« Svar #19 skrivet: juni 01, 2011, 21:14:47:47 »
Juhu!

Der var siste skiftet på plass!  :D
Poolen er oppe i full høyde. Nå får man begynne å forskale litt og støtte av de blokkene hvor man har limt innstøpingsdelene på plass. Byggskum virker å være et bra lim for å holde blokkene sammen, men det er selvfølgelig ingen garanti mot at blokkene sprekker under fylling.

Har bestemt meg for å utvide pumperommet i forhold til opprinnelig plan. Hadde nok blitt trangt om plassen hvis ikke. I tillegg har jeg laget et ekstra trinn i trappen. Det øker jo forbruket av byggeklosser, så her må man bruke hver eneste blokk til tross for skader.
Det var forresten overraskende mange blokker med skader. Spesielt blokkene som brukes i trappebuen var det mange skader på, ca 50%!

Planen videre er å forskale, armere og gjøre klar for å støpe taket på pumperommet samtidig som jeg fyller veggene. Ambisiøst? Kanskje.
Ser ikke helt for meg hvordan jeg skal løse det med skimmeren. Denne kommer til å stikke ned gjennom taket. Har ikke lyst å støpe denne inn i betong i tilfelle den må byttes ved en seinere anledning. Noen med gode ideer er hjertlig velkommen til å kommentere.  :)

Mvh Turbo

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan