VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Solfolie, något att ha?  (läst 4453 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joakim Johansson

Solfolie, något att ha?
« skrivet: maj 12, 2014, 08:50:17:17 »
Funderar på om man ska köpa solfolie eller inte.
Har kommit ut i min hemstad på blocket, en som har en ny folie på 5x10m som jag får för 3000:-, är det bra pris? Har en kidneyformad pool men det är väl bara klippa till den antar jag...
Behöver man ställning till den?

Är det en bra investering annars då? För 3000:- kan ju värmepumpen gå ganska mycket för annars!

Har miamipools "rolltop" som överdrag annars!

(Valde att lägga denna tråd under "värme" då solfolie och frågan handlar mer om uppvärmningen och ekonomin kring den än om övertäckning)

Poolgiganten

Utloggad matez

SV: Solfolie, något att ha?
« Svar #1 skrivet: maj 12, 2014, 12:41:46:46 »
Tycker du skall slå till på solfolie, priset verkar bra om det är nytt. Jag köpte mitt 4x8m för 2800 kr tror jag. Fungerar super! Klippa till det är väldigt enkelt, mitt var ca 2 dm för brett och så fick jag runda hörnen. Upprullare är att föredra, men går att ta upp för hand och vika också. Hur bra isolerar, dvs hur mkt tappar du om natten med överdraget du har nu?
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Utloggad Joakim Johansson

SV: Solfolie, något att ha?
« Svar #2 skrivet: maj 12, 2014, 13:43:43:43 »
Tycker du skall slå till på solfolie, priset verkar bra om det är nytt. Jag köpte mitt 4x8m för 2800 kr tror jag. Fungerar super! Klippa till det är väldigt enkelt, mitt var ca 2 dm för brett och så fick jag runda hörnen. Upprullare är att föredra, men går att ta upp för hand och vika också. Hur bra isolerar, dvs hur mkt tappar du om natten med överdraget du har nu?

Vet inte hur mycket min nuvarande täckning hjälper! Poolen blev klar i slutet på sommarn och körde då utan täcke en månad tills altanen var klar! Och då var det dags att stänga av den samtidigt..... Så har inga bra svar på hur väl den isolerar eller hjälper från avdunstning.

Utloggad matez

SV: Solfolie, något att ha?
« Svar #3 skrivet: maj 12, 2014, 14:43:48:48 »
Okej, hursomhelst så rekommenderas solfolie! Det är viktigt att ha bra isolerat uppåt för att slippa stora energiförluster/avdunstning. Vad jag vet är det väl solfolie eller pooltak som gäller helt enkelt.

Jag har kört 2 somrar helt utan skydd, och har då tappat säkert 4-5 grader på natten. Nu har jag använt solfolie i 2 somrar och med den tappat typ 1-2 grader max. Så visst hjälper den! Dock är detta värden utan vp med vattentemp på ca 22 grader. Vet ej hur det blir nu i år med vp och 27-28 grader. :)
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Solfolie, något att ha?
« Svar #4 skrivet: maj 12, 2014, 15:45:02:02 »
Har du roll-top och VP är det nog tveksamt om du får ut något mer av en solfolie...
Jag köpte en beggad solfolie för 4x8 meter för 1000 kr som jag använder under de kallare perioderna (=maj och septmeber) under vårt pooltak.


Det är klart att solfolien hjälper lite mer än presseningen men det är nog inte stor skillnad. Det viktigaste är ju att ha täckt nattetid. Solfolien hindrar ju avdunstning mer effektivt men då avdunstningen orsakat 100% luftfuktighet under din roll-top så avstannar avdunstningen i princip helt...


Är det så att du lämnar din pool öppen under långa stunder soliga dagar kan det vara bra men det lär nog bli många år innan du får återbetalning på 3000 kr i sparad el...
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Joakim Johansson

SV: Solfolie, något att ha?
« Svar #5 skrivet: maj 13, 2014, 10:52:50:50 »
Ja de var lite så jag misstänkte...
Att rolltoppen förhindrar avdunstning och isolerar kanske tillräckligt!
Då väntar ja med solfolien och testat utan..
Har ju som sagt inte haft poolen uppvärmd med täckningen på... Hoppas det funkar bra!
Förra sommarn utan täcke kom jag inte ens upp till 29grader

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan