Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni  (läst 58638 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #30 skrivet: juni 26, 2011, 10:27:04:04 »
Hej Åsa, skoj att du hittade vår byggtråd, jag har lite fler bilder att lägga till men de dröjer lite.

Jag bifogar det mail som jag fick från byggnämnden och ser att han faktiskt skrev något annat än de sa i telefonen.
Citera
Hej!
 
Jag hade tänkt försöka besvara era frågor och funderingar så gott jag kan. Detta gäller för pooler enligt kommunens policy: Badpool/badtunna för privat bruk kräver inte bygglov. Om marknivån förändras avsevärt, kan marklov bli aktuellt (större nivåförändringar om minst 0,5 m höjd inom detaljplanelagt område). Eventuella insynsskydd i form av plank o.dyl. kring poolen kräver däremot bygglov. Fastighetsägaren ansvarar för att erforderliga säkerhets- anordningar finns. Se Boverket - om pooler.
Observera att samråd ska ske med berörd granne avseende placering nära tomtgräns, mindre än 4,5 meter.  (Se Jordabalken)
Fastighetsägare ska kontakta geotekniker för utlåtande om eventuell grundvattensänkning.
Barnsäkerhet uppfyllt enligt 8 kap Boverkets byggregler. Staket högre än 1,10 m kräver bygglov. Ett staket har minst 25 % luft. Om staket sätts på sockel får den totala höjden inte överskrida 1,10 m. Beakta sikttriangeln 10x10 meter höjd 0,80 m. En spaljé är inte lovpliktig, oavsett höjd. Den ska vara mycket luftig ( 85 % luft) och ha till syfte att vara ett stöd för växter. Murar/stödmurar högre än 0,50 m, är lovpliktiga. Om ni har flera frågor då är ni välkommen att ringa mig så svarar jag så gott jag kan.

Vi kommer nog bygga att trädäck som kan hamna runt 1 meter på vissa ställen men inte över hela ytan. Problemet blir att vi därmed får ett staket som kommer var 10 cm högt, kommer se lite konstigt ut :)
Det blev en pool sommaren 2011

Poolgiganten

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #31 skrivet: juni 27, 2011, 04:21:08:08 »
OJ vilka stenbumlingar! Det billigaste är ju att använda dem som dekoration i trädgården så att man slipper kostnaden för bortforsling ;D
Vi har MASSOR med sten i vår mark då vi bor på en rullstensås. Tack och lov så var de inte i närheten av din bumling i storlek.

Din dotter ser badsugen ut! Hon sitter väl och väntar med vattenslangen och badsakerna i högsta hugg!?  <sol>
"-Pappa är du inte färdig snart!?"   ;D
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Åsa S

SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #32 skrivet: juni 27, 2011, 09:42:30:30 »
Hej igen!

Då stämmer det ungefär med vad de sa till oss! Blev lite orolig ett tag, för vi kan absolut inte gräva ner vår pool pga att det går en massa saker kors och tvärs överallt nere i marken här. Det var också en bidragande orsak till att vi valde en rund pool, då vi har hört att de är lite stabilare pga formen. Nu väntar vi ivrigt på att grävaren ska bli klar med sitt nuvarande jobb, och så komma till oss sen. Förhoppningsvis mitten av veckan...  /  Åsa

P.S. Ska bli kul att se fler bilder på ditt poolbygge!

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #33 skrivet: juni 28, 2011, 23:13:25:25 »
Darn, bilder, brukar oftast hinna med forumet i sängen och då har jag bara min Ipad så det är lite svårt att få in dem, men de kommer
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #34 skrivet: juni 29, 2011, 06:26:09:09 »
Grattis! Så roligt att ni kommit så långt att ni börjat tappa i vatten! :)
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #35 skrivet: juni 29, 2011, 23:23:30:30 »
Inga bilder!? Hallå där! Nu får du ta och sätta fart!   <antman>
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #36 skrivet: juni 30, 2011, 08:35:11:11 »
Darn, bilder, brukar oftast hinna med forumet i sängen och då har jag bara min Ipad så det är lite svårt att få in dem, men de kommer

Du skulle ha köpt en Android platta istället...  >rulla<

Jag är också nyfiken... hur gick det med grävningen, bilder..?

//Anders

AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #37 skrivet: juni 30, 2011, 20:25:35:35 »
blub, blub, har ju inte tid med bilder, måste ju bada, skämt och sido, jag ska faktiskt ta och slänga in dessa omedelbums, ska bara plocka in bilderna på rätt ställe, vända på dem och se så alla kommer med.
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #38 skrivet: juni 30, 2011, 22:28:20:20 »
Nu börjar det brinna i knutarna, måste sova om cirka 5 minuter men några bilder från den stora stenen hinner jag med och mer kommer imorgon.

Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #39 skrivet: juli 01, 2011, 07:11:19:19 »
mer bilder

på de sista bilderna så är det grunden där vår mur ska byggas, har inget med pool att göra men den får följa med då allt ska hänga ihop.
Det blev en pool sommaren 2011

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag