VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni  (läst 58041 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« skrivet: juni 13, 2011, 19:45:44:44 »
Nu har vi äntligen kommit på vad vi ska syssla med de närmaste veckorna/ månaderna. Vi ska bygga pool. Vi bestämde oss den 5 juni, funderade och kom på vart den skulle ligga den 6 juni och beställde på poolen den 7 juni. Den 7 juni var jag även i kontakt med byggnadsnämnden och fick reda på att ovanmarkspooler i Linköping behöver bygglov så nu gräver vi ner den så den sticker upp ca 50 cm vilket innebär att vi inte behöver bygglov men en större plånbok.

Den 7 juni ringde jag även rörkillen, grävaren och snickaren.

På onsdagen kom grävaren hem till oss och förberedde en offert, den fick vi idag den 13 juni. Han börjar gräva på torsdag eller fredag, troligen fredag.

Så nu har vi klarat av de första stegen, beställt pool, vet var poolen ska ligga och fixat grävaren. Nu kommer de övriga problemen...

Var ska man placera pumpen och filtret, har förstått att det optimala är att ha detta under vattennivå men det kommer troligen inte bli aktuellt, som det är nu så tror jag att vi ska placera pumpen och filtret i garaget och dra cirka 15 meter slang till poolen. Detta är också cirka 1.2 meter ovanför vattennivån så vi får se vad rörmokaren säger när han kommer.   Jag tänkte gör en typ av kulvert för att dra slangen i, 300mm bred som ska gå från garaget till poolen, för att underlätta om man behöver byta slangar, är detta smart? Ovanför kulverten kommer vi lägga en träaltan/soldäck på grus.

Garageplaceringen av pump och filter har flera fördelar, frostfritt och nära till fjärrvärmen som ska ge poolen värme.

Nackdelar, långt från poolen, jag vet inte hur det fungerar när man ska städa poolen men tydligen ska man ändra saker på pumpen och sen är det lättare att leda bort vattnet när man backspolar om man gör detta nere vid poolen och inte i garaget då jag antar att jag behöver dra en slang ut ur garaget till närmaste gräsyta.

Kostnader sofar,

Poolpaket 26 000
Grävning 86 000 exkl moms (vet inte varför vi fick offerten utan moms...)
Trall/altan och snickerier runt poolen, kostnad, ingen aning, måste få snickaren att komma hit och kolla på det.

Fan vad dyrt det blev att gräva ner, vi som ville komma undan billigt, bara ta bort 20 cm och lite singel och stenmjöl. Nu ska vi ta bort ca 80 cm eller lite mer kanske en meter.  

Bifogar en före bild och kommer om ett bra tag ge er en efterbild. Den bilden säger inte mycket då jag inte har ritat ut poolen men den ska ligga längs med en liten väg och nedanför stenarna, ni ser ett vitt snöre och det är poolens längd, kanske ser ni även bredden...

« Senast ändrad: juni 13, 2011, 20:02:33:33 av Anti Turmoil »
Det blev en pool sommaren 2011

Poolgiganten

Utloggad BOB

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 20
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • J&F 7,6 *4,5,Hydro-Pro 10,Vortex 1
    • Visa profil
SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2011, 20:25:19:19 »
Nu har vi äntligen kommit på vad vi ska syssla med de närmaste veckorna/ månaderna. Vi ska bygga pool. Vi bestämde oss den 5 juni, funderade och kom på vart den skulle ligga den 6 juni och beställde på poolen den 7 juni. Den 7 juni var jag även i kontakt med byggnadsnämnden och fick reda på att ovanmarkspooler i Linköping behöver bygglov så nu gräver vi ner den så den sticker upp ca 50 cm vilket innebär att vi inte behöver bygglov men en större plånbok.

Den 7 juni ringde jag även rörkillen, grävaren och snickaren.

På onsdagen kom grävaren hem till oss och förberedde en offert, den fick vi idag den 13 juni. Han börjar gräva på torsdag eller fredag, troligen fredag.

Så nu har vi klarat av de första stegen, beställt pool, vet var poolen ska ligga och fixat grävaren. Nu kommer de övriga problemen...

Var ska man placera pumpen och filtret, har förstått att det optimala är att ha detta under vattennivå men det kommer troligen inte bli aktuellt, som det är nu så tror jag att vi ska placera pumpen och filtret i garaget och dra cirka 15 meter slang till poolen. Detta är också cirka 1.2 meter ovanför vattennivån så vi får se vad rörmokaren säger när han kommer.   Jag tänkte gör en typ av kulvert för att dra slangen i, 300mm bred som ska gå från garaget till poolen, för att underlätta om man behöver byta slangar, är detta smart? Ovanför kulverten kommer vi lägga en träaltan/soldäck på grus.

Garageplaceringen av pump och filter har flera fördelar, frostfritt och nära till fjärrvärmen som ska ge poolen värme.

Nackdelar, långt från poolen, jag vet inte hur det fungerar när man ska städa poolen men tydligen ska man ändra saker på pumpen och sen är det lättare att leda bort vattnet när man backspolar om man gör detta nere vid poolen och inte i garaget då jag antar att jag behöver dra en slang ut ur garaget till närmaste gräsyta.

Kostnader sofar,

Poolpaket 26 000
Grävning 86 000 exkl moms (vet inte varför vi fick offerten utan moms...)
Trall/altan och snickerier runt poolen, kostnad, ingen aning, måste få snickaren att komma hit och kolla på det.

Fan vad dyrt det blev att gräva ner, vi som ville komma undan billigt, bara ta bort 20 cm och lite singel och stenmjöl. Nu ska vi ta bort ca 80 cm eller lite mer kanske en meter.  

Bifogar en före bild och kommer om ett bra tag ge er en efterbild. Den bilden säger inte mycket då jag inte har ritat ut poolen men den ska ligga längs med en liten väg och nedanför stenarna, ni ser ett vitt snöre och det är poolens längd, kanske ser ni även bredden...

Stämmer nollorna på grävofferten?

Fixade till citatet.
Fia
« Senast ändrad: juni 13, 2011, 22:03:28:28 av Fia »
Poolägare 2011, inkl. 6000 trallskruvar,Luftvärmepump & dammsugare 2013

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2011, 21:39:11:11 »
japp, 86000 kr men då ingår det mesta förutom eventuell sprängning och stor sten.
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2011, 21:59:33:33 »
Hej

Tycker att det låter väldigt dyrt, vad får du för de pengarna? Finns några länkar om grävning på forumet, skiljer ju en hel del beroende på var man bor i landet. Jag skulle nog plockat in fler offerter.

Kommer du ha pumpen 1.2m ovanför skimmern i poolen? Det blir nog problem, inkl 15m sugsträcka.

Pumpen kan du placera nära poolen i ett pumprum, sedan kan du har filtret o värmeväxlaren till fjärrvärmen i garaget. Pumpen är bra på att trycka, dålig på att suga. Då behöver du bara ta in pumpen på vintern.

Backspolning sker ifrån filtret där man kopplar på en slang.

/ronson

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4869.0
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2011, 22:18:54:54 »
Det som ingår är:

Bygge av en mur, cirka 8 m x 0,5 m i höjd. Cirka 30 kvm altanyta med singel. Poolgrop, 8x5,5 m cirka en meter djup. All sten oc material inklusive fiberdukar, grus och stenmjöl, även dräneringsbrunn och slang samt "kulvertrör" på cirka 7 meter, låter det fortfarande dyrt? Jag är själv osäker på priset men tycker det är accebtabelt, de kommer jobba i ca en vecka hos oss med detta.

Hur gör man enklast ett pumprum?
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #5 skrivet: juni 13, 2011, 23:02:15:15 »
Det som ingår är:

Bygge av en mur, cirka 8 m x 0,5 m i höjd. Cirka 30 kvm altanyta med singel. Poolgrop, 8x5,5 m cirka en meter djup. All sten oc material inklusive fiberdukar, grus och stenmjöl, även dräneringsbrunn och slang samt "kulvertrör" på cirka 7 meter, låter det fortfarande dyrt? Jag är själv osäker på priset men tycker det är accebtabelt, de kommer jobba i ca en vecka hos oss med detta.

Hur gör man enklast ett pumprum?

Hej, Tycker det låter ganska mycket ändå + att en vecka känns lång tid. När jag byggde min grävde jag mycket djupare och betalade 19000:-, förvisso svart men ändå. Till detta fick jag:

Grävning 9x5,5x1,6
Grävning mellan pool till friggebod ca 12m
Fiberduk
Dräneringsrör runt poolen
Dräneringsrör 400mm till däneringsbrunn.

Jag hade två killar till hjälp för dessa pengar. En som grävde och en som körde bort massorna. Vi började en lördagmorgon och hade börjat sätta poolen på eftermiddagen. Jag tog hjälp av dem att sätta poolen då de hade padda och även laser för att ta ut höjder med. De hjälpte mig också på söndagen ca 5 timmar.

Material gällande stenmjöl, singel mm köpte jag själv och gav jag väl 6-7000:- för.
Slang mellan friggebod och pool gick på 1500:-

Materialet kunde jag slänga gratis precis i närheten, för dig kanske det är en slant om de dessutom måste transportera det långt iväg vilket tar tid + ska de även stå för muren kan det ju också kosta en slant beroende på vilken sorts mur du har valt.

Titta på min byggtråd lite samma förutsättningar med pump och filter en bit bort
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Mvh
Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #6 skrivet: juni 14, 2011, 07:36:12:12 »
Hmmm, iofs så kanske man skulle kunna komma ner en slant men jag vet inte om jag kan få tag på en grävare med så kort varsel och det känns som om att prio ett är att få ner poolen och fylla den med vatten.

Laservattenpass låter som en bra grej, behöver man padda inne i poolen eller räcker det med den paddning som man gör först och sen ställer poolen på? Jag läste att man skulle använda en vält men den gör väl inget ordentligt tryck ändå? Om man ska ha en padda inne i poolen så måste man ju ha en grävmaskin som lyfter ut den, iofs så kanske det går om de kan göra poolgropen först så vi kan sätta upp poolen och så fixar de de övriga grejerna under tiden.

Sen tror jag att han tog i lite för vi bor i ett område där det kan finnas sten och annat jobbigt i marken...

Isch så mycket att tänka på nu, tur att man jobbar undertiden så man kan fokusera på annat ;)

Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #7 skrivet: juni 14, 2011, 07:57:40:40 »
Hmmm, iofs så kanske man skulle kunna komma ner en slant men jag vet inte om jag kan få tag på en grävare med så kort varsel och det känns som om att prio ett är att få ner poolen och fylla den med vatten.

Laservattenpass låter som en bra grej, behöver man padda inne i poolen eller räcker det med den paddning som man gör först och sen ställer poolen på? Jag läste att man skulle använda en vält men den gör väl inget ordentligt tryck ändå? Om man ska ha en padda inne i poolen så måste man ju ha en grävmaskin som lyfter ut den, iofs så kanske det går om de kan göra poolgropen först så vi kan sätta upp poolen och så fixar de de övriga grejerna under tiden.

Sen tror jag att han tog i lite för vi bor i ett område där det kan finnas sten och annat jobbigt i marken...

Isch så mycket att tänka på nu, tur att man jobbar undertiden så man kan fokusera på annat ;)



Ok, Man vill ju ha det färdigt snabbt och som du säger kan ju vara svårt att få tag i grävare på kort varsel.
När man har satt upp sargen ska man fylla med ca 5 cm stenmjöl som täcker spännbanden som går mellan stödbenen bla. Detta ska man nog padda också för att det ska bli bra, jag gjorde det i alla fall. Det var lite därför jag lät de två killarna hjälpa mig sätta poolen också så att de kunde lyfta in och ut paddan med grävarmen, hade varit lite jobbigt att lyfta den över sargen själv :)

Jag visste ju inte hur det såg ut i min mark innan och jag tog ingen offert utan bad dem bara att fixa det. Hade jag haft massa sten mm så hade ju timmarna sprungit iväg för mig också= dyrare. Nu hade vi bara sand ända ner, som grävaren sa "Är som att skära i smör"

Lycka till med bygget
Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #8 skrivet: juni 14, 2011, 22:40:32:32 »
Ett snabbt svar! Tack! Ska bli skoj att se om grävaren kommer på torsdag...
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #9 skrivet: juni 15, 2011, 10:49:30:30 »
Jo, tycker också det låter lite väl...  :-\
Min uppsättning:

Grävning 4x6,5x1,7 meter plus bortforsling med 1m3 dumper till lastbil
Grävning pump-rum 1x1x1 meter
Fiberduk
Dräneringsrör runt poolen
Däneringsbrunn
Makadam
Fiberduk
Stenmjöl
Paddat och avvägt
(plus att de tog med sig resten av gräsmattan som ändå var helt förstörd, ca. 1m3 till)

Allt ovan för 40.000 kr...

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan