VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni  (läst 58053 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #10 skrivet: juni 15, 2011, 21:28:23:23 »
Usch, alla tycker det är dyrt, får nog be grävaren att speca vad varje del kostar.

Har idag handlat nålfiltsmatta 6,5x4 meter, väldigt bra att den går att vika så rullen gick in i bilen, konstig undersida på mattan som skavdes av bara man drog fingrarna mot den, färgen blev blå då den gråa var slut.

Även handlat byggplast och 100 meter silvertejp. Hade tänk att köpa ett laservattenpass men ett som fungerar utomhus dagtid skulle kosta 15000 vilket kändes overkill.

Nu dags att sova, ska till jobbet 05.10 imorgon.
Det blev en pool sommaren 2011

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #11 skrivet: juni 15, 2011, 21:48:18:18 »
De billigare laserpassen fungerar också dagtid men det är svårare att se laserstrålen. En bit kartong fungerar rätt bra. Håll  den nära lasern och följ sedan laserstrålen med kartongbiten...

Grävningen inkl. moms blir ju 107.000 kr!
Det är ocker i mitt tycke även om de murar en stödmur. Räknar du på material så blir det något så när:

Dräneringsbrunn 2000 kr
Fiberduk 1200 kr
Dräneringsrör 800 kr
Makadam 1000 kr (200 mm lager)
Singel (för altan) 800 kr (200 mm lager)
Stenmjöl 500 kr

Totalt 6300 kr för material alltså. Bruk och leca block tillkommer förstås men det rör sig inte om mycket... OBS! Priserna är väldigt "höftade" men borde stämma ungefär mot vad jag betalade enligt min faktura.

För mig pratade de om att bortforslingen gick på 12-14.000 kr för totalt ca. 40 m3 massor. Det ger ju då att mina grävare som var tre gubbar på plats i två dagar tog ca. 20.000 kr för arbetet samt maskinhyra (de hade hyrt padda och mini-dumper) och lastbilen för bortforsling.

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #12 skrivet: juni 15, 2011, 22:16:35:35 »
Jag fick offert på grävning 8 * 4 meter bortforsel av allt material och leverans av stenmjöl samt grus, dränering, brunn paddning etc. för 67.000:- ink moms.
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad scharan

SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #13 skrivet: juni 16, 2011, 08:06:28:28 »
Tycker att alla priser som dyker upp är åt skogen <dontkn>.
Vi fick hjälp med grävning  8 * 4 m 1,5m djupt. Bortforssling av massor
utom det till återfyllning, ett lass 8*16 i botten, fick låna padda och laserpass. Allt klart på en lördag.
Betalade totalt 4000:- Han som grävde ville ha 3700:-.
Tydligen bor vi på rätt ställe i Sverige <sol>
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6525.msg48153#msg48153
     //Johnny.

Utloggad Odenslunda

SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #14 skrivet: juni 16, 2011, 10:34:34:34 »
Min lasermätare köpte jag på Clas Olson för 349 kronor med deras rabatt dom har nu om man köper en tidning innan där rabattkupongen finns.
Fungerar bra att mäta med när solen gått ner,jobbat mest med mätningen mellan 20.00-22.00
/Hasse
Gör minst en sak om dagen som du mår bra av!

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #15 skrivet: juni 16, 2011, 11:00:36:36 »
Tycker att alla priser som dyker upp är åt skogen <dontkn>.

Jag tog in fyra offerter på grävningen, billigast var 8 Polacker som ville bära ut massorna i skogen bredvid, de skulle bara ha 14.000...  :o

Dyrast var en som begärde 76.000 kr och sen två som matchade varandra på priset men jag valde den som hade en mellanstor grävare för att inte rasa hela vår slänt... se projektet här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5431.0

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad TommyC

SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #16 skrivet: juni 16, 2011, 19:12:48:48 »
Med Leica Lino L2
http://www.verktygsproffsen.se/kors/punkt-laser/leica-lino-korslaser
och tillhörande mottagare
http://www.verktygsproffsen.se/tillbeh%C3%B6r-korslaser/leica-lino-mottagare
fungerar det upp till 30 meter i fullt solljus. Om du inte redan har stativ så måste du köpa det också och då landar det totalt på ca 3700 kr. Kvalitetskänslan imponerar och det är en fröjd att arbeta med Leican.

Snål som jag är köpte jag först ett slangvattenpass. Ja det fungerar men är väldigt tidsödande och ganska tålamodsprövande. När det blev bråttom att bli klar före vintern som insåg jag att det var dags att satsa på riktiga verktyg. ”Buy quality cry once” säger Amerikanerna och det stämmer. Läs testet som finns under den första länken. Om de billiga krysslasrarna är så dåliga som de specar så är de ju helt oanvändbara men det är antagligen bara en friskrivning för att slippa reklamationer. Ska man köpa sånt? 899 kr för skräp (B&D) är dyrt och det blir att gråta många gånger.

mvh Tommy
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #17 skrivet: juni 16, 2011, 19:34:27:27 »
hyr ett redigt laser vattenpass, enkelt o billigt..../ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #18 skrivet: juni 16, 2011, 22:10:11:11 »
Nu har grävaren startat sitt arbetet, hela soldäcket och nästan hela kulverten är nu färdig, de hittade bara en större sten som vägde fyra ton men han hade kran på sin lastbil så han lyfte upp den, tack för maskiner! Har lagt lite markplatonisolering under kulverten och kommer nog lägga det ovanför kulverten också då det ska gå varmvatten till poolen där igenom, hoppas bara att frånslangen inte kyler tillslangen för mycket. Kulverten är ett 200 mm rör och jag tror att vi kommer dra två 65mm rör igenom kulverten samt något mindre rör för el, utanför kulverten kommer vi lägga en slang från dränneringstrumman som ligger brevid poolen.

Börjar kännas bra detta, tydligen kunde grävarkillen fixa fram snickare om jag behövde...

Imorgon ska rörmokaren komma, hoppas han har tid att dra lite rör åte mig sen och berätta var värmeväxlare och filter ska stå... Hoppas mina tankar av placering fungerar.
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #19 skrivet: juni 16, 2011, 23:23:13:13 »
Kulverten är ett 200 mm rör och jag tror att vi kommer dra två 65mm rör igenom kulverten samt något mindre rör för el, utanför kulverten kommer vi lägga en slang från dränneringstrumman som ligger brevid poolen.



Varför inte lägga slangen från dräneringstrumman i kulverten också. Om den ev behövs bytas någon gång är det ju lite lättare.

Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan