VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gräva i januari men gjuta i april?  (läst 1550 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Westin

  • Gäst
Martin Westin
Gräva i januari men gjuta i april?
« skrivet: januari 20, 2021, 18:45:10:10 »
Hej!
Är precis på väg att gräva ur tomten för en 4x8 thermopool. I samband med grävningen lägga dräneringen, sätta brunn och vibba makadam.
Jag tänkte gjuta plattan senare (i april om våren har kommit på riktigt då.)

Frågan är alltså, är det dumt att gräva nu och vänta med gjutandet?

Bor i Uppsala och har lertomt...

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Gräva i januari men gjuta i april?
« Svar #1 skrivet: januari 21, 2021, 10:18:13:13 »
Risken finns ju att det rasar ned lera så du får göra om delar av botten?
Dräneringen torde behöva vara i drift hela tiden, men den skulle ju kunna frysa om det blir kallt?
Mycket beror ju på grundvattennivå och leras beskaffenhet så det är otroligt svårt att svara på.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Maartin

SV: Gräva i januari men gjuta i april?
« Svar #2 skrivet: januari 26, 2021, 23:18:02:02 »
Hej,
Tack för svar Rickard! Grävningen gick igång idag och går hittills riktigt bra.
Packar makadam och fixar dräneringen imorgon samt täcker slänterna med press för att förhindra så gott det går från regn och ler-ras.
Kunde bli av med massorna nu gratis i närheten av huset som gjorde grävningsjobbet till mindre än 50% av vad grannen betalade förra våren.. Känns som att det är värt att ha någon månad extra med ett stort hål. Leran hos mig är som betong, det går att slänta brant utan att det faller än så länge.
Nu står jag inför nästa fundering... Har hela tiden räknat med att göra en Thermopool (fr Poolstore) men har även blivit intresserad av Stålpool Magnelis. (Finns både Ellips och Poolkungen.)
Dräneringen ligger rätt för att kunna gjuta en platta 5x9 (till 4x8 pool) och då kan jag ta fribärande stomme som känns bekvämt när man inte behöver tajma återfyllnad.
Har nosat mig till att du har en Magnelispool från Ellips om jag läst rätt.
Vad kan du ge för råd/tips? Spontant känns monteringen som betydligt lättare med stålstomme, ser du andra fördelar mot thermopool?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Gräva i januari men gjuta i april?
« Svar #3 skrivet: januari 27, 2021, 07:31:06:06 »
Vi har den rostfria varianten (Fanns inte Magnelis när vi byggde).
Den enda fördelen jag kan se med Thermopool är att den är bra isolerad, hur mycket det betyder för värmeekonomin har jag dock ingen aning om - många påstår ju att 90% av förlusterna går uppåt och inte nedåt och åt sidorna. Jag är dock tveksam till den typen av påståenden om man talar om pooltemperaturer på 30 grader eller högre - då tror jag marken kan suga en hel del.
Vi isolerade vår stomme utvändigt med 50 mm markskiva som vi köpte på vanliga bygghandeln, och sen skar till själva.
Jag kan i alla fall inte göra annat än rekommendera stommen i sig, däremot vet jag inte om det stämmer det du påstår om att den kan lämnas fristående - så var det inte när vi byggde i alla fall, då var rekommendationen att det skulle vara minst 1 meter stödfyllnad utåt på sidorna, sen kunde man ha en stödmur - som vi byggt, se min byggtråd.

Jag ser ingen större anledning att gjuta platta till en stomme dom den vi har, vår botten som består av packad sand (Den vi hade naturligt på vår tomt) har fungerat helt klanderfritt.
Det är självklart ingen nackdel med gjuten och isolerad platta, men det blir ju ett mycket större projekt, och kostnaderna adderas.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Maartin

SV: Gräva i januari men gjuta i april?
« Svar #4 skrivet: januari 27, 2021, 20:56:44:44 »
Tackar,
Nu är gropen färdiggrävd. So far so good. Förberedd för att kunna gjuta en platta för fribärande magnelisstomme. Antingen från Poolkungen eller Ellips. (Går ju även med Thermopool om jag bestämmer mig för att gå den vägen.)

Stort tack för dina svar!

Utloggad Widarsilje

SV: Gräva i januari men gjuta i april?
« Svar #5 skrivet: januari 28, 2021, 00:56:30:30 »
Tackar,
Nu är gropen färdiggrävd. So far so good. Förberedd för att kunna gjuta en platta för fribärande magnelisstomme. Antingen från Poolkungen eller Ellips. (Går ju även med Thermopool om jag bestämmer mig för att gå den vägen.)

Stort tack för dina svar!

Tror inte magnelisstommen hos Ellips är helt självbärande, var den inte i höstas när jag hade kontakt med de. Den var då tvungen att grävas ner till hälften.

De hade hade gjort ett par pooler som var självbärande som låg i en testfas och skulle marknadsföras inom kort, kan hända att de godkänt den stommen idag.

Däremot vet jag att poolkungens stomme är självbärande.

Annars kan jag rekommendera stommen, lätt att bygga ihop själv och känns så långt väldigt robust i konstruktionen.

Verkar hålla sig i väldigt bra skick efter många år med, Rickard här inne hade väl liner byte för inte så längesen och skrev att stommen var väldigt fin efter en hel del år om jag inte minns helt fel.

Thermopoolen kan jag inte uttala mig om efter jag inte har någon erfarenhet av den stommen men de här inne som har byggt den verkar alla helt klart nöjda med den stommen.  :angel:
« Senast ändrad: januari 28, 2021, 01:05:12:12 av Widarsilje »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Gräva i januari men gjuta i april?
« Svar #6 skrivet: januari 28, 2021, 08:09:58:58 »
Skall man ha dem fristående krävs säkert gjuten platta att bulta fast stödbenen i.
Fyller man emot så klarar det sig med bara en klump cement runt strävornas "fötter".
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Maartin

SV: Gräva i januari men gjuta i april?
« Svar #7 skrivet: januari 29, 2021, 22:33:10:10 »
Tack för svaren,
Fortsättning följer, ska försöka ta ett beslut snart om vilken väg jag ska gå.
Jag kommer att behöva återfylla ca 50 cm upp på stommen för att göra ”lerväggen” som är närmast den befintliga altanen med ett nybyggt uterum på... vill inte riskera att få sättningar. Har ni någon erfarenhet av detta?

Utloggad jerhed

  • Tekn. Dr.
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västerås/ Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • StructiCon-Structural Icons in a World of Concrete
    • Visa profil
    • StructiCon
SV: Gräva i januari men gjuta i april?
« Svar #8 skrivet: februari 19, 2021, 17:57:03:03 »
Varför vänta att gjuta om du ändå förberett för gjutning? Nu är det snart plusgrader och det går utmärkt att gjuta. Med lufttillsats eller värme i betongen så kommer den igång.
Platsbyggd betongpool gjuten i hängform
Infiity med overfloow i en ända.
Svart och svart/vit glasmosaik.
Dubbla reningsystem.
System 1 - bufferttank 2m3, Phalen Ecowise, frekvensstyrd, Cantabrick 600 med AFM glas, Blue Lagon UV-C filter, Gullberg&Jonsson X30-3P Värmepump, Hayward Controllstation för automatiserad styrning och tillsättning av pH redox och klor. Phalen RGB LED-belysning. Phalen inlopp. System 2 - Phalen bottenutlopp och dammsug, Phalen 3-fas 0,75 kW, Cantabrick 600 med AFM glas, ansluten till Gullberg&Jansson X30-3P Värmepump.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan