CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Trästommepool 8x4  (läst 2449 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pool-Novis

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 0
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Trästommepool 8x4
« skrivet: mars 04, 2014, 11:59:03:03 »
Har börjat projektera för en markpool med måtten 8x4 meter. Har tänkt att jag ska bygga poolstommen själv i trä (NTR/a). Har dåligt med plats för att gräva runt den tilltänkta poolen så jag vill helst undvika dragstagslösningen. Hur ska jag dimensionera reglar, infästning bottenreglar mot sarg sektioner för att den ska hålla länge.

Många och bra tips mottages gärna!  :)

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Trästommepool 8x4
« Svar #1 skrivet: mars 04, 2014, 17:48:24:24 »
du kanske kan få lite inspiration från folkpools träpool?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Pool-Novis

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 0
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Trästommepool 8x4
« Svar #2 skrivet: mars 04, 2014, 20:59:11:11 »
Det verkar vara en bra konstruktion som jag tittat på, frågan är om man kan hitta liknande konsoler eller motsvarande som klarar belastningen från omgivande massor och såklart pooltrycket. Vet någon om och var i så fall man kan hitta "hörnjärn" i dimension XL?

Utloggad aseejj

SV: Trästommepool 8x4
« Svar #3 skrivet: mars 18, 2014, 06:42:02:02 »
'Hörnjärn' skall nog kallas 'hörnplåt'. Tror att du själv kan göra dina egna ganska enkelt. Den viktigaste funktionen (förutom att binda ihop omtaget om poolen) är att de prefabricerade har inbyggda stoppflikar som gör att 4000mm reglar bildar korrekta mått för poolen. Är ingen hejare på att beräkna vad en konstruktion tål men borde det inte fungera att ha något längre reglar på kortsidorna och sedan fästa ihop med standard spikplåt?
Konsolerna är också tillverkade i plåt och de kan säkert tillverkas hemma alt hos en mekanisk verkstad, de prefabricerade är inte direkt stabila förutom i vinkeln botten-vägg.
Stommen jag köpte kostade 36 900SEK, där ingick allt som behövs inklusive skruv etc, allt virke NTR A. Det går helt säkert att tjäna ett antal tusenlappar på att köpa grejorna själv!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag