Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mjölkigt poolvatten  (läst 1872 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Barbalax

Mjölkigt poolvatten
« skrivet: september 19, 2020, 17:00:45:45 »
Hej,

Jag skulle verkligen behöva era råd!

Har haft pool i fyra säsonger (en murad 4x8 meters) och aldrig haft något problem med vattnet. Men när jag drog av täcket i måndags var vattnet helt mjölkigt. Kunde inte ens se botten på poolen. Kollade kloret och det var noll (hade väl slarvat med puckarna).

Efter det har jag öst i c:a 4 kg klorgranulat (70% klorinnehåll), en hink med pH plus, en dunk algmedel och en dunk flytande flockningsmedel. Utan att poolen ser ett dugg bättre ut.

Fick poolvattnet analyserat i morse och fick följande värden:
Fritt klor: 6.9
Totalt klor: 7.8
pH: 7.2
Alk: 92
Cya: 62

De tyckte det såg bra ut med kemin. Men varför blir inte vattnet klarare?
Inget verkar fastna i sandfiltret heller, trycket är konstant lågt över filtret.

Jag börjar snart tro att någon hällt en burk målarfärg i poolen... Finns det något annat att göra än att byta vattnet?
Stort tack på förhand!

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Mjölkigt poolvatten
« Svar #1 skrivet: september 19, 2020, 17:37:30:30 »
Hur har du det med filtret?
En gissning utan att se vattnet är att det kan blivit igångsatt. Kolla trycket på manometern och backspola ordentligt om det är högre än normalt.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt poolvatten
« Svar #2 skrivet: september 19, 2020, 17:54:35:35 »
Hej,

Om jag kommer ihåg rätt är det inte första gången med vattenproblem.
Det är bakterier. Första stadiet vit som kalk. Vissa blir som rosa slem med åldern.
Tror du kommer ihåg tidigare inlägg.

Anledningen till ditt problem är CYA.
Det är här jag brukar prata om råd och riktlinjer som inte tar hänsyn till CYA.

Brukar sluta med att byta vatten och annan typ av klor. Tex. kalciumhypoklorit som du tillsatte senast.

Skulle byta ut puckarna om jag var som dig. Problemet kommer alltid att återkomma.
Innan dessa signaler som mjölkigt vatten brukar man få ont i öronen osv.

Vill du rädda slutet på säsongen skulle jag tillämpa 7,5%-metoden.

Vilket betyder att din nollnivå då 62ppm CYA är närvarande.
Är; 4,7 ppm FC
För att få bort bundet klor behövs normalt tillsättas 10ggr bundet klor som är 0,9 ppm.
Är 9 ppm FC.

Tillsammans blir det 13,7 ppm. Vilket motsvarar kalciumhypoklorit (70%) med 200g/10000 liter.

Men innan detta skulle jag göra som jag sagt tidigare om att hoppa ner i poolen och borsta varje liten yta för att förstöra skyddande biofilm. Borstningen gör att kloret som tillsätts kan verka då.

Sen är det viktigt i att hålla klorhalten i ditt fall på 15 ppm i ett antal dagar. Vilket betyder att du kanske får mäta fler ggr/dag och tillsätta klor.

Sen när det är dags att avsluta säsongen skulle jag byta ut det mesta av vattnet.

Vidare kanske du behöver fylla ditt filter med mer sand?

Roger









« Senast ändrad: september 19, 2020, 19:05:04:04 av Roger. »

Utloggad Barbalax

SV: Mjölkigt poolvatten
« Svar #3 skrivet: september 19, 2020, 18:27:00:00 »
Tack för utförligt svar!!

Du har helt rätt, jag hade förträngt mitt problem med rosa slem förra säsongen.

Så detta är samma sak i princip. Jag blev helt chockad när jag såg vattnet i måndags.
Jag har kört med klorpuckar hela sommaren, och det har varit torrt så CYA har ackumulerats i poolen.
Poolfirman verkade inte oroade över 62 ppm, men jag ser ju på din matematik att det påverkar poolen klart negativt.

Har redan börjat byta ut vattnet kontinuerligt (fylla på / tömma ur) för att få ner CYA värdet. Och ösa i mer snabbklor, som jag tyvärr har slut på just nu. Men köper mer imorgon. Fritt klor sjunker enormt fort just nu, det var 6.9 ppm i morse på poolfirman, men mina stickor ikväll säger mer runt 1 ppm.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt poolvatten
« Svar #4 skrivet: september 19, 2020, 18:37:45:45 »
Hej,

Undvik snabbklor. Använd det du skrev om kalciumhypoklorit 70%
Snabbklor ökar CYA 50% fortare än veckopuckar.

Du har helt rätt i dina kommentarer.
Vidare är rätt klor mycket bättre på att hantera ditt problem än andra kemikalier.

Anledningen till att fritt klor förbrukas är att de dödar dessa bakterier. Därför är det viktigt att hålla en hög klornivå. Hastigheten på förbrukningen säger något om hur mycket bakterier du har i vattnet. Det gäller att kloret dödar mer än vad som bildas. När klorförbrukningen minskar är du på rätt väg.

Roger

Utloggad Barbalax

SV: Mjölkigt poolvatten
« Svar #5 skrivet: september 20, 2020, 14:08:32:32 »
Japp, kalciumhypoklorit är det jag använder nu (Saniklar Super Boost).

Idag ser poolen dramatiskt mycket bättre ut!
Och filtret var fullt med skit, som jag backspolat ut nu. Verkar vara på rätt väg nu :)

Utloggad Barbalax

SV: Mjölkigt poolvatten
« Svar #6 skrivet: september 20, 2020, 21:12:03:03 »
Nu driver jag iväg från mitt eget ämne, men finns det verkligen inget sätt att få ner halten cyanursyra?
Överallt står det att det enda sättet är att byta poolvattnet.

Slog upp cyanursyra och det har en rätt låg vattenlöslighet. Det borde binda in hårt till t.ex aktivt kol?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt poolvatten
« Svar #7 skrivet: september 20, 2020, 21:52:59:59 »
Hej,

Det finns enzymer att köpa från USA. Skulle själv inte rekommendera det. Bildar andra näringsämnen.

Eftersom jag haft samma bakterier i vattnet kan jag säga att de kan präglas på CYA och bryta ner detta.
Hände i mitt fall. Helt plötsligt var all CYA borta. En stabil molekyl som är kvar år efter år.

Men du vill ju bli av med dessa som grumlar ditt vatten.

Så om du slutar med dina puckar och byter till annat klor kanske det även händer för dig?
Skulle inte rekommendera att förlita sig på det. Bra att du bytt klor. Är orsaken till skillnaden på ditt vatten nu.

Bästa sättet är att byta delar av sitt vatten och tillämpa 7,5%-regeln under denna tid.

Dessa bakterier kan finnas i dricksvattnet och jorden runt poolen. I dricksvattnet inget problem. För kallt för att de ska vara stor i antal när de kommer ut ur kran. I en varm pool ökar de fort.

På hösten får jag mer kryp i vattnet, dubbelfotingar, maskar osv. Poolen är i marknivå. Dessa drar med sig bakterier.

Aktivt kol är en bra tanke. Har inte testat själv. De binder till sig föroreningar med sin porösa yta.

Aktivt kol kanske blir dyrare än att byta vatten. Men på hösten vill man byta så lite vatten som möjligt. På våren är det ok.

Kan testa detta imorgon.

Anledningen till att CYA-baserat klor är långverkande är att det är svårlösligt i vatten.

Kul att du är på rätt väg. Skiten är döda bakterier.

Roger







« Senast ändrad: september 20, 2020, 22:34:41:41 av Roger. »

Utloggad Erica

SV: Mjölkigt poolvatten
« Svar #8 skrivet: september 22, 2020, 22:15:34:34 »
Vita fällningar i vattnet kan vara olika saker. Den vanligaste är nog kalkutfällning, oftast orsakad av en kombination av hårt (=kalkrikt) vatten och högt pH. Men det kan också vara någon form av bakteriekultur om kloreringen inte fungerar eller om du fått klorblockering p.g.a. för hög halt CYA. En tredje möjlighet är att det kan vara döda alger. Alger är oftast gröna så länge som de lever men höjer man då klorhalten och tar död på dem så övergår de oftast till en vit färg.

Det låter märkligt om filtret inte skulle klara detta. Döda alger skall det definitivt klara om det bara sköts rätt. Kalkutfällning kan vara knepigare, men i så fall går det att tillsätta fällningsmedel för att klumpa ihop fällningen till partiklar stora nog för att fastna i filtret.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt poolvatten
« Svar #9 skrivet: september 26, 2020, 18:09:50:50 »
Hej,

Du får gärna berätta hur det går denna gång Barbalax?

Hoppas själv att det går bra med dessa bakterier. De heter Serratia Marcescens.

MVH
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan