VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Utfällningar  (läst 1474 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pereinar

Utfällningar
« skrivet: juli 31, 2020, 14:14:50:50 »
I år kommer den åter, utfällningen jag inte förstår nåt av. Bruna drivor spridda över poolbotten. Chock klorering ger ingen förbättring. Nuddar man foten eller borste eller dammsugare bildas ett brunt damm moln. Fastnar inget i varken skimmer duk eller polyester filter. Kanske man kan skönja lite brungult i polyester filtret.
Vi har en 4x8 m pool, med, tycker jag, bra värden förutom hårdhet som på stickor ser ut vara väldigt hög. Någon som har nåt förslag vad det kan vara, måste väl vara nån form av utfällning, men av vad och hur tacklar man det.
Försöker bifoga några bilder, får se om jag lyckas annars får jag posta dem på nytt.

Poolgiganten

Utloggad Magnusboman

SV: Utfällningar
« Svar #1 skrivet: augusti 01, 2020, 22:00:41:41 »
Har haft samma fenomen, även grannarna har samma sak.
Vi undrar ifall det är järn utfällning, hoppas någon har exakta svaret du söker.
Har saltklorinator om det har någon roll i detta fall.

Utloggad nyburjare

SV: Utfällningar
« Svar #2 skrivet: augusti 01, 2020, 22:54:11:11 »
Ser precis ut som efter att man tillsatt flockmedel. Då samlas stoftet så. Både på botten samt att det flockas i sandfiltret. Flockningsmedel är dock inte förenligt med andra filter än glas och sandfilter som går att backspola... även om du själv inte tilsatt flockmedel kan det vara tillsatt i visa fabrikat av klorpuckar
« Senast ändrad: augusti 01, 2020, 22:58:11:11 av nyburjare »

Utloggad pereinar

SV: Utfällningar
« Svar #3 skrivet: augusti 02, 2020, 11:28:14:14 »
Skönt att man inte är ensam om detta, då kan det kanske dyka upp någon som vet hur man tacklar det. Antag att det är järn, hur gör man då? Jag använder inomhus puckar( är väl kalciumhypoklorit i dom). Vattnet verkar vara mycket hårt, kan det ha något med utfällningen att göra?
Ser fram emot flera tips.                     

Utloggad 62ragtop

SV: Utfällningar
« Svar #4 skrivet: augusti 02, 2020, 16:37:00:00 »
Hur ser miljön ut runt poolen...? Stora träd...? Björkar...?

Vi får snarlika "bekymmer" i just dessa tider, och i min värld så är det organiskt material som dessvärre hamnar i poolen och som inte riktigt hanteras av vårt (sand) filter fullt ut. Vi har två björkar på vår tomt, 4-5m från poolen, modell stora. Likaså har vi grannar ett par hus bort som även de har ett par gigantiska björkar.

Skiftet juli/augusti är typisk fröfall period, lägg där till lite blåst och vi får enorma mängder med fröfall i vår trädgård, på vårt pooldäck, på vårt pooltak... och dessvärre hamnar det även en beskärd ded av detta "regnfall" i poolen. Jag tar för vana att spola av vår altan, pooldäck, pooltak, skenor i dessa tider, men jag lägger även lite tid på att håva upp det som först hamnar på ytvattnet, vilket ibland känns som ett sisyfos-arbete - håva, håva - tjusigt ytvatten - 10min senare - fullt med björkfrön som flyter runt

Vi har bra värden i poolen, vattnet är kristallklart, men det bildas smutsränder på botten mot väggarna, trappkanterna, "utfällningar" på botten. Som du säger, rör man med foten så löser de upp sig som stoft, kör man med en borste likaså. Förra säsongen skaffade vi en robotdammsugare. Den suger upp detta på ett bättre sätt än när jag körde "slangsug-mot-skimmern", och jag kan tydligt i filterkorgen hitta... björkfrön bl a.

Säger inte att det är så i ditt, era fall, men för mig så känns mina "utfällningar" väldigt tydligt kopplade till organiskt material som flyger runt i luften just nu. En bra dammsugare avhjälper tycker jag.

Not: säger inte att det kan vara andra saker, som järn, eller andra utfällningar mer kopplat mot vattnet och dess egenskaper.

mvh

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Utfällningar
« Svar #5 skrivet: augusti 06, 2020, 10:02:35:35 »
Vi har också sådär, jag är rätt säker på att det är pollen och damm från luften som sjunker till botten.
De större "skräpen" är nog olika frökapslar, men de fastnar förstås i filtret när man dammsuger.
Skulle gissa att de som har pooltak har mindre problem med detta än de som har vanlig pooltäckning som släpper ned pollen och sånt i poolen.
Det blir inte så mycket ändå, men jag tror att vi har en bra klorpuck som både chockar och flockar varje gång vi lägger ned som gör att det mesta som "simmar runt" och inte hunnit lägga sig på botten.
Bayrol Varitab heter dom.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Utfällningar
« Svar #6 skrivet: augusti 06, 2020, 10:35:00:00 »
Vi hade de första åren alltid mycket björkfrön, pollen från bl a tallar och diverse löv som hamnade på bubbelplasten och i poolen. Pooltak reducerar problemet kraftigt men tar inte bort det helt.

Det mesta som lägger sig på bottnen nu är gråsuggor och små flugor som ser ut som svart grus. Trots att det är en gummilist i båda kortsidorna som tätar mot trädäck så finns det minimala glipor p g a trallens böjning och mellan trallbrädorna samt mellan takets räls och gummilisten. Igår hade en vanlig fluga tagit sig in under taket men det är ovanligt. Tätningarna mellan taksektionerna mot rälsen är inte perfekta så där kryper det också in en mindre mängd oönskade gäster.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan