Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nisses betongpoolbygge med start okt 2006  (läst 57709 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nissef

  • Betongpoolare
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolen är fylld!
    • Visa profil
    • Familjen Wains poolprojekt
SV: Nisses betongpoolbygge med start okt 2006
« Svar #20 skrivet: april 09, 2007, 18:58:16:16 »
Såja, nu har poolen och Nisse vilat länge nog. Bygget fortsätter och vårt mål är att vara klara till midsommar med poolen. Marken runt omkring får vila (sätta sig) ett tag till eftersom vi ska lägga plattor vid poolområdet. Här kommer en bild från den 22 februari, fler bilder finns på vår hemsida:
http://medlem.spray.se/wainpool


Är det någon som vill snösurfa?
/Nisse och Nisses fru
« Senast ändrad: april 22, 2007, 14:15:57:57 av nissef »
Fam Wains poolprojekt med start oktober 2006
Betongpool, 4x8x1,52 m
http://medlem.spray.se/wainpool/

Poolgiganten

Utloggad Maffe

SV: Nisses betongpoolbygge med start okt 2006
« Svar #21 skrivet: april 09, 2007, 20:48:53:53 »
 O0 Verkar bli bra Nisse!! Mycke jobb är det !!
Jag lurar bara på vad du hade tänkt måla poolen med?

//Maffe

Utloggad nissef

  • Betongpoolare
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolen är fylld!
    • Visa profil
    • Familjen Wains poolprojekt
SV: Nisses betongpoolbygge med start okt 2006
« Svar #22 skrivet: april 09, 2007, 21:12:30:30 »
Maffe,
Tanken är att måla med en tvåkomponents epoxilackfärg. Jag har varit i kontakt med Alcros infocenter och hört att de släpper en ny variant av denna epoxilack vecka 16. Är det någon här på forumet som har någon erfarenhet av Alcros poolfärger?

Har sett att du också bygger en betongpool, tänker du också måla din pool?
/Nisse
« Senast ändrad: april 09, 2007, 21:17:27:27 av nissef »
Fam Wains poolprojekt med start oktober 2006
Betongpool, 4x8x1,52 m
http://medlem.spray.se/wainpool/

Utloggad JohanZ

SV: Nisses betongpoolbygge med start okt 2006
« Svar #23 skrivet: april 10, 2007, 10:20:21:21 »
Berätta mer om färgen.
Vad är kravet på underlaget?
Hur tjock blir den?
Går den att få i valfri kulör?
Och viktigast av allt: Vad kostar den?
Tömd och delvis riven markpool i trä från 70-talet. Planerar att gjuta/mura en ny i vår.

Utloggad nissef

  • Betongpoolare
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolen är fylld!
    • Visa profil
    • Familjen Wains poolprojekt
SV: Nisses betongpoolbygge med start okt 2006
« Svar #24 skrivet: april 10, 2007, 18:37:02:02 »
Hej!
Jag får väll erkänna att jag inte kan så mycket om färgen. Jag har endast varit i kontakt med Alcros infocenter på telefonnr:020-62 20 20 och hämtat en första information om färgen. Beskedet jag fick var att min pool skall målas två gånger direkt på betongen, vid ojämnheter kan man spackla med Alcros betongspackel om man vill. Tjockleken vet jag inget om. Den finns i kulören grå, vit och poolblå.

Kostnaden är cirka 700 kronor för en burk som räcker till cirka 24 m2 till detta behövs en burk härdare som kostar cirka 400 kr.
/Nisse
Fam Wains poolprojekt med start oktober 2006
Betongpool, 4x8x1,52 m
http://medlem.spray.se/wainpool/

Utloggad Phyxius

SV: Nisses betongpoolbygge med start okt 2006
« Svar #25 skrivet: april 10, 2007, 20:31:54:54 »
Hej!
Jag får väll erkänna att jag inte kan så mycket om färgen. Jag har endast varit i kontakt med Alcros infocenter på telefonnr:020-62 20 20 och hämtat en första information om färgen. Beskedet jag fick var att min pool skall målas två gånger direkt på betongen, vid ojämnheter kan man spackla med Alcros betongspackel om man vill. Tjockleken vet jag inget om. Den finns i kulören grå, vit och poolblå.

Kostnaden är cirka 700 kronor för en burk som räcker till cirka 24 m2 till detta behövs en burk härdare som kostar cirka 400 kr.
/Nisse

Gissar att det är den här färgen du har tänkt använda?

http://batch.resolutmrm.com/mmsweb/3B2_ROOT/3B2MMS/Company/Alcro/media/Produktfaktablad/PDF2/Prod_01_0004_31.pdf
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad Maffe

SV: Nisses betongpoolbygge med start okt 2006
« Svar #26 skrivet: april 10, 2007, 23:05:15:15 »
Nisse,
För att få ett så bra resultat som möjligt, gå in på www.henrikssonsmaleri.se och klicka på bassänger och pooler. Där har du en riktig färg! Jag har själv lagt massvis av m2 med detta och ännu inte fått några reklamationer. Det är en lösningsmedelsfri produkt. Det betyder att det du lägger på det stannar kvar. Inte som Alcros eller många andra som är fulla med lösningsmedel.

Men som sagt, smakar det så kostar det. Denna färgen är dyrare. Å andra sidan så slipper du göra om vartannat vart tredje år också.

Jag skall snart sätta igång med min pool. Troligtvis till helgen. Väntar fortfarande på den stora  <sol>

Då skall jag visa hur man utförligt behandlar en betongpool från grunden.
Alltifrån slipning, epoxispackling, priming och de 2 slutliga strykningarna.

Och du, passa dig för att använda olika spackelprodukter (använd epoxi spackel). Har du bestämt dig för att använda epoxi så kör på det! Blanda inte. Spackel av alla dess olika slag, märken, kvaliter o.s.v är ALLTID den svaga länken i systemen. Oavsett vad alla "experter" säger!

Nu har jag sett att du har använt nåt för att "filta" hålen efter formen. Vad var det får något?

//Maffe

Utloggad JohanZ

SV: Nisses betongpoolbygge med start okt 2006
« Svar #27 skrivet: april 11, 2007, 10:17:47:47 »
Kostnaden är cirka 700 kronor för en burk som räcker till cirka 24 m2 till detta behövs en burk härdare som kostar cirka 400 kr.

Det låter ju riktigt överkommligt vid första titten men om man räknar lite så skulle en 4x8 (68m2 yta att måla 2 ggr) pool kosta sisådär 6-7000. Det är inte långt från kostnaden för en liner.

Sen är det såklart en smaksak vad man vill ha...

Blir det en spricka i betongen så lär nog färgen spricka också. :-(
Tömd och delvis riven markpool i trä från 70-talet. Planerar att gjuta/mura en ny i vår.

Utloggad Maffe

SV: Nisses betongpoolbygge med start okt 2006
« Svar #28 skrivet: april 11, 2007, 20:27:27:27 »
Förutsättningen är givetvis att allt är riktigt gjort från grunden. Och är det rätt armerat så spricker inte betongen och således inte färgen. Jag menar att riktig färg är överlägset. Men som sagt smaken är ju som .....

//Maffe

Utloggad nissef

  • Betongpoolare
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolen är fylld!
    • Visa profil
    • Familjen Wains poolprojekt
SV: Nisses betongpoolbygge med start okt 2006
« Svar #29 skrivet: april 11, 2007, 22:29:21:21 »
Hej Maffe!

Tack för tipset angående färgen. Jag har ännu inte kommit så långt att jag bestämt mig för någon typ av färg. Däremot har jag bekanta som har sin betongpool målad med epoxifärg vilken håller i 7-8 år enligt dom. Ja, bortsett från poolbotten som tar stryk vid dammsugningen vilket föranlett dem att lägga klinkers i botten. Priset för färgen blir billigare än liner speciellt om man som "vi" har trappa i poolen. Just en trappa i poolen är nästa steg i vårt projekt. Jag ser att du Maffe, gjort en sådan, verkligen snygg får jag säga. Jag gissar att den är helgjuten på plats och jag undrar om du lagt någon svällkorv i kanterna?
Till filtningen använde jag mig av Emaco s88c tillsammans med en skvätt Ardion 25. Jag ser fram emot att få följa med i din utförliga behandling från grunden.
Fam Wains poolprojekt med start oktober 2006
Betongpool, 4x8x1,52 m
http://medlem.spray.se/wainpool/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag