VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Materielval, poolbygge  (läst 3276 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ap

Materielval, poolbygge
« skrivet: augusti 10, 2010, 21:59:56:56 »
Hej Alla, tänkte köpa pool under hösten/våren och gräva ner i trädgården här i hallands kusten.
Jag är nybörjare när det gäller pooler men var med förra våren och monterarade ihop en 4*8 meters pool från svenska poolfabriken. Var imponerad av hur lätt det var och de som har den är jättenöjda med den (De var i rostfritt).

Nu som sagt ska vi bygga en själv och vill ha en som är mellan 4*8 och 5*10 meters rektangulär pool, ( vi är ej låsta vid rektangulär).
Har tittat runt och pratat med försäljare angående friforms pooler i plast och de i stål.
Vill nu gärna har tips och råd om vilket materiel är bäst? Rostfri stomme, Galvad stomme, betongblock, friform mm.
Vi hade tänkt lägga ca 200-300 på själva poolen.

Tips råd och synpunkter mottages gärna.

/En norrbottning  i Halland

Poolgiganten

Utloggad Ingvar

SV: Materielval, poolbygge
« Svar #1 skrivet: augusti 11, 2010, 10:14:20:20 »
Många poolägare har liksom jag själv, kommit fram till att saltvattenklorering ger den bästa vattenkvaliteten på samtidigt ett mycket bekvämt sätt. Väljer du galvad eller rostfri plåt i stommen är du tyvärr begränsad till andra lösningar, eftersom det rostar upp vid kontakt med saltvatten.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Steffe

SV: Materielval, poolbygge
« Svar #2 skrivet: augusti 11, 2010, 12:14:37:37 »
Borde det inte finnas sandwichpackningar eller dylikt till bräddavlopp, inlopp och lampor så att poolstommen aldrig kommer i kontakt med vattnet om man skall ha en rostfri eller galvad stomme samt salthalt i poolen? Kanske finns.

Vad har du för mark där du bor? Är det lera så hade jag väl i alla fall inte valt en stålstomme då den då antagligen måste isoleras då stål leder bort värmen (tjockleken på dem är väl mellan 1,5-2,0 mm). Hade i sådana fall valt betongpool (isolerblock?) eller den i plast (kan du inte få den rektangulär, tänker mest på om du någon gång vill ha ett automatiserat poolöverdrag).

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Materielval, poolbygge
« Svar #3 skrivet: augusti 11, 2010, 12:59:19:19 »
Trä, leca, rostfritt, stål, pp har alla sina för o nackdelar så den ultimata finns inte.

Det enda jag personligen är lite skeptisk till är glasfiber.

Se bara till att hitta en lokal representant som du har förtroende för

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Materielval, poolbygge
« Svar #4 skrivet: augusti 11, 2010, 18:16:12:12 »
Hej ap!
Jag har en galvad stomme och saltklorinator.
Jag ser inte att det skulle vara något problem. Packningar till alla anslutningar borgar för att inte vattnet kommer i kontakt med plåten.

Min är en Poolstores Flexipool och monteras ungefär som Svenska Poolfabrikens rostfria, dvs mycket enkel montering, men är betydligt billigare än en rostfri. Finns förresten också i plast numera .

Tänk bara på att välja alla armaturer i plast också.

Lycka till! O0
Dacke.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Janne

SV: Materielval, poolbygge
« Svar #5 skrivet: augusti 11, 2010, 19:26:11:11 »
Hej,

Om man nu inte vill ha en saltgenerator, så går det funkar det också bra med klorautomat + salt i vattnet.
Jag har provat saltgenerator, bagauacil och vanligt klor och tycker att vanligt klor är bäst och minst känsligt.
Baquacilen fick jag problem med vattnet och saltgeneratorn var ok men ibland så tyckte jag att den var svår att dosera med.

Salt gör att du kan hålla klorhalten lågt runt 1, och även locka frugan att hon blir mer solbränd i saltvatten.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan