CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vilka misstag har ni gjort  (läst 9914 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilka misstag har ni gjort
« Svar #10 skrivet: mars 02, 2008, 09:35:12:12 »
Hej,

Misstag:

1. Att låta mig övertygas av grävare och röris att det var en bra idé att dra in avloppet från poolen i källaren. Det funkar inte speciellt bra och ett av årets projekt blir att gräva upp igen och koppla det direkt på avloppet ut i marken. Problemet är kanske inte direkt att det går in i huset , men att det största röret jag fick in genom grunden 65 cm tjock var ett 50 mm rör, det sväljer inte tillräckligt --> backflöde i t.ex brunnen i pumphuset när man backspolat en stund.

2. Lite väl synliga skarvar i bottenisoleringen, förvisso gjort av firman som byggde poolen men hade jag vetat så hade det blivit stenmjöl på toppen.

3. Att inte köpa värme direkt.

4. Låta två stora träd stå kvar lite väl nära poolen, vackert och härlig skugga poolside men mycket skit blir det både vår och höst.

Nöjd med:

1. Stor pool, 9 x 4,5 meter det är härligt med yta och volym.

2. Trappa i poolen istället för poolstege.

3. Köp av "filterhållare" som gör att jag kan dammsuga genom netskim (typ damstrumpa) --> lite skit i sanden --> backspola sällan och bra flöde.

4. Köp av VP med rejäl effekt, tempn blir det man vill när man vill !!

5. Trädäck runt poolen, utan sarg snyggt och enkelt att hålla rent.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Poolgiganten

Utloggad Nisse

SV: Vilka misstag har ni gjort
« Svar #11 skrivet: mars 08, 2008, 04:39:12:12 »
Att vi inte köpte värmepump istället för solpaneler ungefär samma pris..

Att jag inte kopplade på avloppet till det nedgrävda pumprummet har avlopp runt hela
poolen med markdränerings rännor så det hade vart simpelt att gjort,blir lite problem
när man tömmer hela systemet tar ju en stund för dränneringen under poolen att svälja vattnet
 och drar även in lite sand i pumprummet retar mig....

Tips fundera vilka kablar,rör du ska gräva ner även för framtida utbyggningar typ,extra värmekälla,extra lampor runt poolen,ström till stenkista m,m och isolera alla rör, inte kul att riva upp marksten eller soldäck.

Och att vi inte köpte poolen för 10 år sen då  ::)

Mvh Nisse och lycka till med ditt pool projekt!

Utloggad Pea

SV: Vilka misstag har ni gjort
« Svar #12 skrivet: mars 09, 2008, 15:47:11:11 »
1 stort misstag.
att jag inte grävde ner den direkt, väldigt va stor den blev :-\  rev ner den igen nästan omg när jag var klar. ska snart börja gräva. gjuter en platta denna gången, är skeptisk till att stenmjölet ska dra åt sig allt regn m.m. utan sättningar.

nöjd med.
att vi köpte den stora VP:n direkt (maxitemp 51). var inga problem att hålla 32° trots bristen på sol.

lärdom som ska göra nästa lite bättre.
Linern skall lyftas så mycket man orkar, den töjer sig mer än man tror och mindre risk för fula veck.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Vilka misstag har ni gjort
« Svar #13 skrivet: mars 09, 2008, 17:26:52:52 »
Härligt tema, biktstolen:  O0

1. För liten pool (6x4), ändå hann jag precis "slänga på" en extra meters
bredd på beställningen. Den metern tackar jag högre makter för idag.
men visst skulle den ha varit 8x4, åtminstone 7x4...
Det blir diverse avloppsledningar och tele-/el-kablage
som måste flyttas men...man bygger pool bara en gång ju...
Det hade det varit värt.

2. Trappa i stället för stege skulle jag haft då.

3. Kraftigare VP (Pahléns stora i stället för den mindre).
Det tar för lång tid att värma upp vattnet tycker jag...
« Senast ändrad: mars 15, 2008, 11:00:18:18 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Ingvar

SV: Vilka misstag har ni gjort
« Svar #14 skrivet: mars 10, 2008, 11:28:58:58 »
1. Vattenkyld pump i stället för en mer väsnande luftkyld. Dessutom känns det bättre om pumpens energi dessutom ger varmare poolvatten i stället för 30 grader i pumprummet. Jag fick visserligen erbjudandet att byta, men leverantören kunde inte erbjuda någon vattenkyld pump på 2 hk, utan endast en på 1,5 hk, vilket gjorde att jag tvekade avstod.

2. Belysning i pooltrappan. Detta upptäckte jag här på Poolforum, och det hade jag gärna valt till om jag hade haft möjlighet.

3. Till Poolroboten INDIGO saknar jag en manuell kontroll. Ofta hamnar det bara lite skräp på ett visst ställe, särskilt i trappan och i hörnen på djupdelen. Det känns då onödigt att slänga i roboten och vänta på att den ska gå hela programmet i 1,5 timme. Det blir då i regel att man väljer att brottas med dammsugarslangen i stället. En manuell kontroll som finns på den dyrare Sweepy M3 hade varit att föredra.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad henjo

SV: Vilka misstag har ni gjort
« Svar #15 skrivet: mars 20, 2008, 04:03:02:02 »
Inga misstag men ett par goda råd.
Isolera hela poolen botten och väggar+alla slangar det tjänar du på.
Och en stor pooltrapp. <sol>

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilka misstag har ni gjort
« Svar #16 skrivet: maj 07, 2008, 14:38:11:11 »
Inga direkta misstag, men Folkpool gjorde det mesta av jobbet och gjorde det bra.

Kanske skulle jag försökt göra däcket ännu större, även om det är stort nu. Med rätt tomt så kan det knappast vara för stort.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag