CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur lägga klinker snyggt runt kidney-formad pool?  (läst 3985 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
Hur lägga klinker snyggt runt kidney-formad pool?
« skrivet: maj 31, 2013, 15:58:39:39 »
Håller på att bygga en kidney-formad pool och har tänkt lägga vanliga granitplattor som kantsten som jag sågar till och pusslar ihop efter mönstret. Jag har inte hittat några stenar med tillräcklig böj eller böj både utåt och inåt som skulle passa så det blir att såga...
Sen utanför poolstenen ska vi lägga klinker men det kommer ju att bli halvt hopplöst att få det snyggt om man vill ha klinker och poolsten i samma nivå (vilket jag vill).
Enklast är ju förstås att lägga klinker under och poolstenarna ovanpå så de täcker...

Är det rimligt att tro att man orkar såga och fila ur alla klinker så de snyggt går ihop med poolstenen eller får jag bara försöka vänja mig med att det måste bli poolsten ovanpå klinker...?

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad Jarlen

SV: Hur lägga klinker snyggt runt kidney-formad pool?
« Svar #1 skrivet: juni 05, 2013, 08:47:20:20 »
Jag har en rund pool där jag lagt klinkers runt en sida. Jag har gått tillväga på följande vis. Först så har jag lagt en fris runt poolen och hela övriga plattan. Därefter så har jag delat upp ytan i i fält med rakt lagda plattor. I fälten så har jag lagt plattorna diagonalt i tegelstensmönster där plattorna möts mot de raka plattorna i ett V-mönster. Diagonalläggning är mer förlåtande än en rak läggning, och slutresultatet ser dessutom mer intressant ut. Man kan också lägga i fiskbensmönster el. dylikt. Tänk stav-parkett så förstår du vad jag menar. O0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Hur lägga klinker snyggt runt kidney-formad pool?
« Svar #2 skrivet: juni 05, 2013, 09:03:15:15 »
Hej, tack för svar!

Ja, fiskben har vi faktiskt övervägt... Vi fick öva när vi lade in ekstav i fiskben i hela huset (pust).  :)

Inte råkar du ha en bild på lite närmare håll som visar hur du lagt?
Till på det så har jag tänkt ha skenorna för pooltaket "inkaklade" så de ligger direkt på betongplattan och kaklen ligger mot skenorna för att få dem lite nersänkta... Det lär bli en del kapande kan jag tänka...

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Jarlen

SV: Hur lägga klinker snyggt runt kidney-formad pool?
« Svar #3 skrivet: juni 05, 2013, 10:26:46:46 »
Hej Anders!
Här kommer ett par snabbt tagna bilder. Jag hoppas att dom kan vara till någon hjälp. Jag föreslår att du börjar med att göra en måttsatt ritning  över plattan och göra en skiss hur du tänker lägga alla fält och plattorna innan du påbörjar läggningen. Det finns inga genvägar om man vill nå ett bra resultat. Ett gott råd; Använd garranterat frostsäkra produkter. Lycka till. O0
« Senast ändrad: juni 05, 2013, 10:43:49:49 av Jarlen »

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Hur lägga klinker snyggt runt kidney-formad pool?
« Svar #4 skrivet: juni 05, 2013, 10:47:09:09 »
Ah, då förstår jag. Smart att "dela" in det så där i sektioner. Det hade jag inte tänkt på...  O0
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag