VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......  (läst 405764 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #510 skrivet: april 30, 2014, 19:13:48:48 »
Lite märkligt att du inte kommer högre i vattentemperatur men det bekräftar att merparten av förlusterna går uppåt vilket ju många redan konstaterat åtskilliga gånger. Jag trodde att dina jättebra isolerade väggar skulle ha större positiv effekt men så är det nog inte när största värmeläckaget är uppåt. Jag jämför med att vår vattentemperatur sjönk ner mot 28 grader när dygnsmedel gått ner till 10 grader i höstas och sedan rasade proportionellt varefter lufttemperaturen föll. Ditt dygnsmedel nu är 8 grader snarare än 5 om du inte bor i ett väldigt lokalt köldhål? Sedan borde solen göra rätt stor nytta nu så jag tycker nog att du borde nå lite högre.  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #511 skrivet: april 30, 2014, 19:44:35:35 »
Kollar jag på temperatur.nu så ligger det mycket riktigt på 7-8 grader i närheten, men detta är en lågpunkt och brukar vara lite kallare, men säkert inte mer än någon grad i medel.

Det var 27 igår kväll och 27 nu, det kan ju iofs vara 28 eftersom jag tittar på VPn men ändå, med detta dygnsmedel så blir det inga 4-5 graders ökning som häromdagen.

Vi får väl se hur det ser ut imorgon. 29 grader är vattnet som åker ut från VP. Fyller vi poolen med det kan nästa jag tänka mig att bada lite också.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Mickemek

  • Gäst
Mickemek
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #512 skrivet: maj 01, 2014, 20:01:11:11 »
Ser grymt fint ut, bra jobbat!
Vad limmade du poolstenarna med samt vad fogade du med för något?

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #513 skrivet: maj 01, 2014, 20:39:47:47 »
Minnet sviker min plötsligt men jag är rätt säker på att jag använde Sikabond AT Universal. Verkar sitta som berget.

För fogning kommer jag följa Scandirocs anvisning och använda Alfix Cerafill 20. http://www.scandi-roc.dk/produkter/kant-og-belaegningsfliser/tilbehoer-til-kant-og-belaegningsfliser/
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #514 skrivet: maj 04, 2014, 08:34:21:21 »
Fler frågor.....
Har läst mycket på din tråd, hoppas du står ut med fler frågor.
Såg att du använde en av de modeller av fast fogar som finns...
Hur har det funkat hittills?
Har du klarat dig från sättningar?
Myror och ogräs?
Jag kommer antagligen lägga 500x500x50 cementplattor i stenmjöl....
tips från din gedigna stenläggning och fogning mottages tacksamt.....ev kanske jag lejer bort stenläggningen men känner att mycket är avhängt på att få till en bra och hållbar fog, jag vill helst inte jaga myror och maskrosor vid poolen.



Det finns flera fabrikat att välja på....jag måste bilda mig en uppfattning av vad som kommer funka bäst....
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #515 skrivet: maj 04, 2014, 09:51:14:14 »
Fråga på du!

Fastfogen är dyr men kändes rätt runt poolen. Jag köpte stenbolagets variant och det som störde mig mest var att dom hade en restprodukt kvar i påsen, en fraktion på 3-4mm som förstås satte sig på tvären i fogarna. Resten är ju som ett fint mjöl så det hade varit enkelt för dom att sila bort detta.

Det är nog förtidigt att uttala sig om funktionen eftersom detta gjordes i höstas. Ännu sålänge   ser det förstås bra ut. Det är några ställen där det rinner mycket vatten (i änden på en skena till pooltaket) som fogen spolats bort - ska göra om detta ställe och se om det blir bättre. Jag tror att jag misslyckats med att fylla fogen ordentligt vid fogning.

Någon platta på dessa 70kvm har rest sig lite pga tjälen men det har gått tillbaka nu och fogen verkar följa med och inte trilla bort...

Vad gäller själva plattsättningen så ska man fanimej ha lite humor för att ge sig på det. Det var fruktansvärt drygt och även jag som inte brukar ha något emot monotont arbete runt huset  tröttnade på slutet. Ett av de större problemen var plattornas varierande tjocklek - jag gissar dock att du får betala flera tusen per kvm om du ska få plattor som alla har samma tjocklek (varierande tjocklek är hanterbart genom att sortera plattorna, men när plattan diffar 2-3 mm mellan ändarna är det jobbigt).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #516 skrivet: maj 04, 2014, 20:19:14:14 »
Tack för info...
Jag var egentligen inne på någon typ av klinker närmast poolen, detta verkat dock min fru sätta stopp för, pga halkrisk.
Jag skulle gärna lägga någon typ av granit men det blir nog grymt dyrt, så det blir förmodligen betongplattor.
Dina plattor ser kanonfina ut....förstår att det var mycket jobb med alla dessa.
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad Erica

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #517 skrivet: maj 04, 2014, 20:34:48:48 »
Tack för info...
Jag var egentligen inne på någon typ av klinker närmast poolen, detta verkat dock min fru sätta stopp för, pga halkrisk.
Jag skulle gärna lägga någon typ av granit men det blir nog grymt dyrt, så det blir förmodligen betongplattor.
Dina plattor ser kanonfina ut....förstår att det var mycket jobb med alla dessa.

Det finns speciella klinkers som är halkskyddsyta på. Vi har sådana runt vår pool, det fungerar utmärkt. De är liksom lite knottriga. Beträffande granit så kan du rakt inte ha sådan som är blankpolerad, det blir halt som såpa om de blir blöta. Men om det är sådana plattor som har en grövre yta går det utmärkt. Betongplattor fungerar ju också, men ger ju inte samma utseende.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #518 skrivet: maj 04, 2014, 21:29:24:24 »
Citera
Ett av de större problemen var plattornas varierande tjocklek - jag gissar dock att du får betala flera tusen per kvm om du ska få plattor som alla har samma tjocklek (varierande tjocklek är hanterbart genom att sortera plattorna, men när plattan diffar 2-3 mm mellan ändarna är det jobbigt).
Gissar på att det inte är meningen att man ska lägga de "rätt" från början. Lägg dem, sedan ska man köra vibrator ovanpå för att jämna till. Men jag har aldrig satt plator själv, så det är mer en teoretisk gissning. Dock har jag sett i diverse beskrivningar att man ska göra så.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #519 skrivet: maj 04, 2014, 21:37:03:03 »
Njae. Kör man vibrator på granit 30x60 så spricker dom. Paddan funkar på andra sorters stenar.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag