CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......  (läst 405803 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #350 skrivet: december 27, 2012, 23:46:34:34 »
Det kan trots hydrostatens fördelar finnas behov av neutralläget. Jag knuffar alltid ut slungan ur garaget med handkraft för att slippa starta motorn inomhus.

Elstart upplever jag som en onödig finess. Min Toro har elstart. Jag har använt den EN gång för att prova att den fungerade. Det går mycket fortare att rycka i snöret än att koppla in elkabeln.

En Ariens från US har 120 V elstart så den bör kopplas ur innan någon försöker använda den. Eller så sker det automatiskt vid första försöket  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #351 skrivet: december 28, 2012, 08:05:51:51 »
Ja precis! Och när du knuffar ut slungan ur garaget så använder du "transmission lever"....!

I synnerhet om man köper en honda måste elstart vara onödigt. Har ju redan en hondaklippare till gräset och den behöver man ju bara titta på för att den ska starta. Märkligt dock att elstart ska kosta såpass mycket mer. Såg att någon butik sålde elstart för eftermontering på Briggs&Prutton, nu 1500 istället för 3000kr.

Angående 120V - har inte maskinerna med elstart batteri? Som du säger, måste man nätansluta för att starta är det ju verkligen ingen poäng. Oavsett det - elstart känns inte som något man ska betala extra för.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #352 skrivet: december 28, 2012, 11:38:42:42 »
Toro och flera andra har elstart som använder 230 AC via kabel. De beskriver det som en fördel att det inte finns något batteri. Visst kan det vara det men det vore väl bättre att slippa elstarten och få ett lägre pris.

Hittade följande text i en annons:

Honda snöslunga HS760

Denna snöslunga finns i fyra modellversioner:

EW: Hjuldrift samt snörstart
EWS: Hjuldrift samt el- och snörstart
ET: Banddrift samt snörstart
ETS: Banddrift samt el- och snörstart

I manualen till Honda 760 framgår det att ETS och EWS har batteri för elstarten. ETS och EWS har elektrisk manövrering av utkastaren. Det ser ut som en liten joystick som styr utkastarens rikning i både sid- och höjdled. ET och EW har spak för styrning av utkastaren i höjdled och vev för styrning i sidled.

Jag tycker att Honda har krånglat till det alldeles i onödan med högt pris och dyrare underhåll som resultat. Toro och flera andra har en simpel joystick som med vajrar manövrerar utkastaren i  båda riktningarna. Det fungerar utmärkt. Drivning av både hjulen, matarskruven och utkastaren sker med remmar. Enkelt, robust och billigt. Remmarna lär behöva bytas med tiden. Jag är bara inne på fjärde säsongen så jag vet inte hur länge de håller.

Fundera över hur bred slunga du behöver. Hondan är 60 cm. Det finns många som är större men har man inte så stora ytor så är det kanske en fördel om den inte är så stor, den står ju mest i vägen större delen av året.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #353 skrivet: december 28, 2012, 12:16:37:37 »
Håller om att vissa funktioner på hondorna är lite överarbetade.....

En sak jag funderar på efter att ha läst lite på snowblowersdirect är om det är besvärligt att svänga med banddrift. Det måste bero på hur drivningen är konstruerad tycker man. Läser man i köptipsen på deras site så framställs banddrift som en stor nackdel för den som behöver svänga ofta. Jag kommer både behöva svänga ofta OCH ta mig upp för en trappa med snöslungan....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #354 skrivet: december 28, 2012, 12:39:51:51 »
Humhum..... det missade jag, hur svänger man med Hondan. Jag hittar inget om det i manualen. Om det saknas något sätt att svänga annat än att knuffa runt den så är det nog bara att glömma Hondan men kan de verkligen ha missat det <dontkn>

Toro finns både med och utan styrning. Jag skulle inte vilja vara utan den funktionen. Det fungerar så att under styret på respektive sida sitter det en liten spak. När man trycker spaken mot styret samtidigt som man kör framåt så frikopplas drivningen på den sidan vars spak man trycker på och slungan svänger därmed åt det hållet.

Hondan går nog inte att köra uppför en trappa. Enligt manualen får den köras uppför en ramp med lutning max 15 grader. Jag skulle också ha nytta av att kunna transportera slungan uppför en trappa men jag har inte löst det. Jag tror inte att det är hälsosamt att gå bakom slungan och köra uppåt. Kanske en vinsch skulle fungera för att dra slungan uppför trappan men jag har inte orkat fördjupa mig i det ännu.
« Senast ändrad: december 28, 2012, 13:07:37:37 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #355 skrivet: december 28, 2012, 13:29:05:05 »
På de biffigaste modellerna har man ju elmotorer för drivningen och där vänder man på stället, men hur det funkar på de enklare modellerna vet jag inte. Dags för ett studiebesök i en butik kanske.....!

Angående trappa så är ramp ok, jag kan ha ett par plankor att köra på....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Kojak

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #356 skrivet: december 28, 2012, 18:58:04:04 »
....skottat pooltaket för femtielfte gången i år. Behöver fasen skaffa en snöslunga för att kunna köra längs långsidorna och bli av med snön. Påminn mig om att lägga en extra plattrad längs bortre långsidan så att en respektabel tvåstegs slunga får plats mellan tak och gräsmatta.....

Jag har bara haft pool och pooltak sedan i somras, men jag skottar inte utan har en gammal kupévärmare under taket, denna startar jag vid snöfall och har den att gå varannan timme med timmer tills snöfallet är över , på så sätt smälter varje flinga som landar på taket och det är snöfritt.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #357 skrivet: december 28, 2012, 19:22:22:22 »
Kreativt! Men det måste kosta en del att smälta den snö som ramlat ner här i södra stockholm.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Kojak

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #358 skrivet: december 29, 2012, 10:22:25:25 »
Nja oftast räcker det med att köra 3 timmar har mätt att det är ca 10plus efter en timmer under taket, kupévärmaren är på 700W. Dock så har jag funderat på att ställa in 2st gravljus eller liknande som brinner 20 timmar, men är orolig för brandrisken.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #359 skrivet: december 29, 2012, 10:27:31:31 »
För att minska behovet av värmaren skulle du nog kunna använda en luftpump enligt tidigare inlägg. Det håller inte bara isen borta - en annan konsekvens är förstås också att det blir varmare under taket eftersom hela vattenytan blir ett element som håller några plusgrader.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag