VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......  (läst 403608 gånger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #280 skrivet: september 15, 2012, 09:02:26:26 »
vet inte riktigt, såg den på en dansk site för 900 dkk så det blir väl en dryg lusentapp här hemma i sek.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #281 skrivet: september 15, 2012, 09:32:34:34 »
Ja det känns rätt ok nu...! :)

Men, nu måste jag klorera och funderar på om jag ska använga Snabbklor granulat eller ett par multitabbar i breddavloppet? Vattnet är obehandlat idag, direkt ur kommunalt vattensystem.

Jag har denna:
http://www.poolstore.se/produkter/pool-och-spa-kemikalier/poolklor/snabbklor-delphin-tab-20g--1kg_/

och denna:
http://www.poolstore.se/produkter/pool-och-spa-kemikalier/poolklor/veckoklor-delphin-multitab-5kg/

Fast inte 3 i 1 utan bara klor.

Jag gissar att jag börjar med snabbkloret och sedan kör multitabben när det behövs fyllas på?


EDIT: Hällde i 378 gram snabbklor igår i breddavloppet, granulat löst i en hink med varmt vatten. Tänkte göra en första mätning idag och se vad det resulterade i för värden.

Jag tycker att du ska pytsa i 200 gram per 10 kubikmeter som instruktionerna säger istället för att hålla på och dutta!
http://www.folkpool.se/support/poolkemi-poolkemi
Lös först upp klorgranulatet i en hink med varmt vatten och häll sedan direkt i poolen eller breddavloppet. Blanda inte olika sorters klor i hinken, det kan uppstå otrevliga reaktioner. Däremot går det bra att först hälla i en sort upplöst i vatten och sedan en annan (vänta tills det första löst sig).

Ett eller ett par dygn därefter kan du lägga i en veckopuck i breddavloppet. Den bör räcka ungefär en vecka.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #282 skrivet: september 15, 2012, 09:55:19:19 »
Här duttas inget, ännu iaf  :), men det blir ju knas när jag använder "fel" sorts klor och följer fel tabeller. Eller rättare sagt, jag följer inte tabellen för chockklorering vilket är vad jag borde börja med.

Det står faktiskt också på foolkpools hemsida att snabbklor kan användas för chockklorering men då med 200g per 10kubik, dvs 800 gram i mitt fall. Jag behöver mao hälla i lika mycket till av det jag har.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #283 skrivet: september 15, 2012, 10:19:09:09 »
Ja, det går säkert lika bra med det snabbklor som du har även om det inte är det man brukar chockklorera med.

Folkpool brukar köra en kampanj med lägre priser på bl a kemikalier varje vår. Jag brukar bunkra då. Det brukar bli ungefär samma pris som de billigaste nätbutikerna.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #284 skrivet: september 15, 2012, 13:05:19:19 »
Nu är det iallafall chockklorerat med Poolkungens prylar. 1,5dl utspätt i vatten har jag tippat i bräddavloppet. Får göra en mätning i kväll och se vad det ger för värden.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #285 skrivet: september 15, 2012, 17:50:59:59 »
För kemiloggboken:

378 gram snabbklor gav
Fritt klor: 0,03 (0,5-1,5)
Totalt klor: 0,21 (0,5-1,5)
Bundet: 0,18 (0-0,5)
PH:7,08

Efter att ha chockklorerat med 1,5dl chockgranulat ser värdena nu lite bättre ut:
Fritt klor: 0,46
Totalt klor: 1,17
Bundet:0,71

Det är ungefär 6h sedan jag doserade i bräddavloppet. Det känns som att jag borde klorera mer? Eller ska jag bara slänga i en veckopuck i breddavloppet?

Tempen har stigit till 25 grader!  <antman>


7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #286 skrivet: september 15, 2012, 18:20:49:49 »
Det verkar konstigt att du skulle ha så mycket bundet klor redan när du nyligen har fyllt med kommunalt vatten  <hmm>

Om värdena stämmer så behöver du pytsa i mer klor. Det bundna kloret ska ju vara max hälften av det fria men helst nära noll enligt läroboken  :) Det kan ev räcka med en puck men säkrast är nog att ha i mer granulat. Kom du verkligen upp i 200 gram per 10 kubik vatten?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Steffe

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #287 skrivet: september 15, 2012, 19:05:43:43 »
För kemiloggboken:

378 gram snabbklor gav
Fritt klor: 0,03 (0,5-1,5)
Totalt klor: 0,21 (0,5-1,5)
Bundet: 0,18 (0-0,5)
PH:7,08

Efter att ha chockklorerat med 1,5dl chockgranulat ser värdena nu lite bättre ut:
Fritt klor: 0,46
Totalt klor: 1,17
Bundet:0,71

Det är ungefär 6h sedan jag doserade i bräddavloppet. Det känns som att jag borde klorera mer? Eller ska jag bara slänga i en veckopuck i breddavloppet?

Tempen har stigit till 25 grader!  <antman>

Oj, det var högt värde av bundet klor. Är det så att du haft vatten i poolen länge innan du fick igång cirkulationen och kunde börja klorera?

Förresten, vart köpte du Scuban och vad kostade den? Mäter själv manuellt med tabletter nu. Har funderat på en Autocheck III.

http://www.pahlen.se/produkter/vattenkvalitet-poolvard-testinstrument/pooltestare-autocheck-III.html

Utloggad Steffe

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #288 skrivet: september 15, 2012, 19:13:15:15 »
Jag vill ha den i samma utrymme som jag har bypassen, för man vill se hur tempdiffen ändrar sig när man vrider på ventilen....

Det tråkiga med G & Js VP (jag har samma modell) är att den endast visar inkommande och utgående temperatur i heltal, dvs. inga decimaler (min display gör inte det). Det är inte så spännande att vrida på bypassventilen då när man skall ställa in tempdiff. Hade varit roligare om man i alla fall kunde få en decimal. Går ju säkert att lösa på något sätt iofs.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #289 skrivet: september 15, 2012, 19:14:56:56 »
Jag började ju tappa vatten i söndags och sedan har det stått utan klor fram till härom dagen. Det har ju badats ett par gånger under den tiden också.

200 gram per tio kubik: Nej, nu har jag chockklorerat enligt Poolkungens anvisning och den sa 1,5dl av granulatet, det är förstås långt ifrån 200gram per tio kubik. Men, det kan ju rimligtvis inte vara 200gram/tio kubik oavsett vad man häller i för något.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan