Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......  (läst 403576 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #170 skrivet: augusti 16, 2012, 21:43:33:33 »
10. Söka bygglov för frigga/vedeldad bastu i anslutning till pool. Man ska ju ha nått att göra nästa år också.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad Nordman

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #171 skrivet: augusti 21, 2012, 21:19:08:08 »
Hej Mattias.
Det har ju gått några dar nu och jag är nyfiken...  ::)

Bra jobbat än så länge  O0
Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Utloggad aseejj

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #172 skrivet: augusti 24, 2012, 16:16:34:34 »
Hej Mattias!
Har nog läst din tråd en 7-8 ggr nu. Går själv och filar på ett bygge som jag tänkte börja om några veckor. Funderar själv på om det skall bli leca eller thermoblock. Vad avgjorde att du valde thermoblock? Var det enbart för att leca behöver kontreforer? eller var där någon annan avgörande faktor?

Det är ett riktigt tjusigt bygge du har gjort! Jag blir nöjd om jag når 30% av din standard  :)

Ser fram emot fortsättning!

Jonas

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #173 skrivet: augusti 24, 2012, 18:02:17:17 »
Tack Jonas, ännu törs jag dock inte ropa hej, skulle vilja se markstenen på plats innan jag blåser faran över och det blir nog nästa år. Helt tokigt har det väl dock inte blivit iaf.

Angående leca vs thermo.

1. Sett till just min totalkalkyl är väggarna 13% (om jag minns decimalerna rätt) av totalkostnaden. Mao finns det inte skitmycket pengar på att välja det billigaste alternativet. Även om leca är billigare (kalkyl för det finns här nånstans) så är påverkan på totalkalkylen blygsam om man inte kör ett budgetbygge rakt igenom (då är väggkostnaden förstås en större del av totalen).

2. Även om man murat förut är det rätt drygt att stapla över 30kvm vägg med leca. Tyckte ej heller jag hade en självklar lösning på vad man har mellan liner och leca, men det finns det förstås bra alternativ för.

3. Thermomuren känns beständig i tid, är isolerad, lätt att stapla och få rak och står emot marktryck på en 8m vägg. Detta sammanfattar nog varför jag valde thermo.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad aseejj

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #174 skrivet: augusti 25, 2012, 13:19:25:25 »
Tack för svaret! Jag ser att du har valt en prefabricerad trappa. Går det att bygga en trappa i fri form med thermoblocken? alternativt att pool och trappa formas med thermoblock och sedan byggs själva trappan med murblock? Planerna ligger på en 8x4 pool med 4x2 meter trappa (extern) på en långsidan.

KOmmer förhoppningsvis att starta en egen byggtråd snart men tänkte vänta till skopan sätts i jorden.

Spännande med planering men sen kommer verkligheten med en massa tungt arbete  :)

/Jonas

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #175 skrivet: augusti 25, 2012, 15:44:33:33 »
Ja, jag har sett båda alternativen här på forumet, kolla byggtrådarna. Erik N byggde med leca och någonannan hade rund trappa i thermoblock. Nackdelen (eller fördelen om man ser det så) är att man då måste använda en platsbyggd liner som kostar 45k och jag kände mig lite osäker på livslängden på en sådan så då blev det en färdig trappa.

Vad du än väljer, se till att få en trappa...!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #176 skrivet: augusti 25, 2012, 21:22:32:32 »
Vad du än väljer, se till att få en trappa...!
O0 +1 röst för det.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Michael V.

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Götene
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #177 skrivet: augusti 29, 2012, 19:49:19:19 »
Kan inte göra annat ån att hålla med. Trappan är helt fantastisk!  O0 Kanon för barnen att kunna ta igen sig på mellan lekstunderna då dom har en chans att bottna.

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #178 skrivet: augusti 29, 2012, 23:31:10:10 »
Dags att köra vidare. Jobbar iprincip varje kväll med poolen och farsan håller på på dagarna. Småfixet tar aldrig slut.

Taket är i alla fall på plats och skenorna ligger på gjutna balkar som inte kommer välta av sig själva. 800 liter betong i varje. När takbygget påbörjades kändes det viktigt att ha ett plant underlag att arbeta på. Det har jag bara på ett ställe utomhus.....



Kändes kanske inte som en jättebra ide först men det gick faktiskt bra att lyfta upp sektionerna.

Jag tror det får bli en längre avhandling om taket senare, finns en del bra tips och tricks tror jag.

Här kommer ett tips. Gör inte såhär:



Den som listar ut vad som är fel får en guldstjärna. Taket är iallafall på plats och det saknas bara lite lister och handtag. Skönt att ha rent och snyggt i poolen.





7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......
« Svar #179 skrivet: augusti 29, 2012, 23:44:32:32 »
Nästa steg har varit maskinrummet. Ett maskinrum utan el blir inte speciellt roligt och efter lite funderande så konstaterades att vi nästan fyller en 3-raders normkapsling med prylar...

Huvudbrytare, jordfelsbrytare, motorskydd till vattenpumpen, 3 polig säkring till vattenpumpen, 3 polig säkring till ett 3fas uttag för högtryckstvätten, två dränpumpstyrningar ink säkring, säkringar till belysning etc i en frigga, poolbelysning, ett par kontaktorer/reläer för styrning av dosering och uv osv.... Beställde lite saker på Eldirekt.se som förhoppningsvis dyker upp imorgon.

Men, det finns ju annat i maskinrummet också, som börjar ta form. Ink maskinrummet självt.

Börjar så smått måtta in rören. In och utlopp till höger genom väggen.



Givetvis siktar man med lasern så det blir rakt.

Rören en våning ner är avloppet - avtappning vid vinterställning eller byte av UV-lampa. Tanken är att slippa blaska med vatten och bara öppna ett par ventiler för att torrställa. Från början hade jag två slangar till inloppen på poolen men då blev rördragningen rätt mycket överkurs på denna lilla yta. Det fick plats men blev trångt. Avstyrde tillslut detta och sparade någon tusing i kopplingar.



Notera även anborrningsbygeln nästan mitt i bild. Dessa ska användas för dosering samt avtappning av flöde till mätprober (Minimastern).

Rören är placerade så att pumpen kommer upp en bit från "golvet", detta för att göra det enklare att tömma den på vatten. Jag hade tänkt att gjuta en liten sockel till den men farsan fick en bättre snilleblixt. Motorkuddar från Biltema ger en helt gummiupphängd fixering av pumpen. Riktigt bra tror jag!






7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan