CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Alternativ till tryckimpregnerat?  (läst 17818 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
Alternativ till tryckimpregnerat?
« skrivet: april 11, 2010, 16:30:16:16 »
Hej,
vi ska lägga ny altan runt poolen och har tittat på lite alternativ till vanlig "grön" tryckimpregnerad trall. Hittade Timbertech komposit men det var ju löjligt dyrt. Finns något annat alternativ som någon känner till?

Komposit eller annat "fusk" trä är också av intresse!

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Alternativ till tryckimpregnerat?
« Svar #1 skrivet: april 11, 2010, 18:57:32:32 »
Sibirisk lärk lär vara väldigt tåligt. Komposit eller annat konstmaterial skulle jag aldrig använda. Det är bara naturmaterial som har förmågan att åldras vackert.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Alternativ till tryckimpregnerat?
« Svar #2 skrivet: april 12, 2010, 07:23:36:36 »
Hej,
jo, tack var lite inne på det tidigare dock behöver ju det också behandlas. Sen kan man ju faktiskt ha åsikten att nytt trä är vackrast och inte vill att det ska åldras...  ::)
Altanen vi har nu, som ska byggas ut, är runt 10 år och den tidigare ägaren har oljat den med pigmenterad olja. Det blev inte bra första gången och definitivt inte bättre gångerna efter det heller... Summa sumarum så är altanen i princip svart nu och hela klabbet måste bytas eftersom det flagar och är massor med stickor.
Med vanligt tryckimpregnerat är man ju inne på att olja efter tre-fyra år och så får man hålla på sen...
Lärk klarar sig utan olja iofs men blir ju då alldeles grå vilket ju inte heller, i mina ögon, är det vackraste...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Alternativ till tryckimpregnerat?
« Svar #3 skrivet: april 12, 2010, 20:35:38:38 »
Sten!
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad aromata

SV: Alternativ till tryckimpregnerat?
« Svar #4 skrivet: april 12, 2010, 22:26:11:11 »
När lärk åldras och blir grått är det ju som vackrast  :) . Men alla kan ju inte tycka lika. Sten tycker jag blir för kallt att ligga och gå på. Dessutom inbillar jag mig att små gruskorn kan följa med fötterna i vattnet. Med trädäck försvinner mycket av sådant ner mellan springorna.

Utloggad Jpzon

SV: Alternativ till tryckimpregnerat?
« Svar #5 skrivet: april 16, 2010, 09:16:38:38 »
Jag håller också på att välja material till mitt trädäck. Jag har valt bort de mest exklusiva matrialen (Bankirai osv) pga pris och att de är så hårda att montering/bearbetning blir för omständig. Valet står nu mellan Sibirisk Lärk (267:-/m2) eller Värmebehandlad furu (360:-/m2).
Har hört lite negativa kommentarer om Sibirisk Lärk. Att den inte håller längre än vanlig tryckimpregnerad, att den spricker i ändarna och att ytan blir stickig. Någon som har erfarenhet av det?

Värmebehandlad furu verkar ju vara bättre med mindre sprickbildning osv. Endast styrkan ska vara bättre i Sibirisk lärk. Men Värmebehandlad furu har tydligen ett lågt Ph vilket gör att vatten som rinner av däcket kommer vara surt. Kanske kan förkorta livslängden på poolplåten? Någon som vet?

Finns lite info om de olika matrialen hos Moelven http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Byggvaror/Fasad-och-Utemiljo/Thermowood/Thermowood-montering-och-underhall/

Är det något matrial som blir väldigt halt när det blir blött?

Utloggad Janne_G

SV: Alternativ till tryckimpregnerat?
« Svar #6 skrivet: april 16, 2010, 13:21:39:39 »
Jag hade nog testat med att hyra en skurmaskin innan byte av trall.
Dvs en sån där stor rund snurrande med typ grön Scotch-Brite yta på.
Man får med lite olika skur-snurror vid hyra.

En sommarstugegranne hyr varje år ihop med sina grannar i stan och kör över deras lärk-trall.
Tar bort flisor, smuts och gör det otroligt lent att gå på.
Jag ska testa om ett par veckor för min veranda är 15 år och grönsvart.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Alternativ till tryckimpregnerat?
« Svar #7 skrivet: april 17, 2010, 10:38:09:09 »

En sommarstugegranne hyr varje år ihop med sina grannar i stan och kör över deras lärk-trall.
Tar bort flisor, smuts och gör det otroligt lent att gå på.
Jag ska testa om ett par veckor för min veranda är 15 år och grönsvart.


Du får gärna uppdatera oss hur det blir!

Vår är ju också mer svart än något annat. Många plankor är "U" formade vilket ju gör det svårt att slipa bra och så finns ju risken sen att skruvarna kommer upp... :o

Jag kollade på Moelven redan med det var 745 kr/kvm har jag för mig...

Det börjar nog luta mot Lärk...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Jpzon

SV: Alternativ till tryckimpregnerat?
« Svar #8 skrivet: april 17, 2010, 18:06:07:07 »
För min del blev det värmebehandlad furu (Thermowood). Beställde idag.

Är det någon som har problem med att de mörkare matrialen blir väldigt varma att gå på?

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Alternativ till tryckimpregnerat?
« Svar #9 skrivet: april 17, 2010, 18:43:17:17 »
För min del blev det värmebehandlad furu (Thermowood). Beställde idag.

Vad fick du betala per kvadrat (om jag får fråga)?

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Jpzon

SV: Alternativ till tryckimpregnerat?
« Svar #10 skrivet: april 21, 2010, 21:41:20:20 »
För min del blev det värmebehandlad furu (Thermowood). Beställde idag.

Vad fick du betala per kvadrat (om jag får fråga)?

//Anders

Jag fick ge 44:-/m för Thermowood 26x117mm hos XL-Bygg. Går säkert att hitta billigare - prisspridningen är stor. K-Rauta ville ha 58:-/m för samma...

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Alternativ till tryckimpregnerat?
« Svar #11 skrivet: april 22, 2010, 06:51:04:04 »
Det var ju inte så farligt, på smärtgränsen visst, men det är ju ett bra alternativ... Tack för svaret!

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad totto

SV: Alternativ till tryckimpregnerat?
« Svar #12 skrivet: maj 28, 2010, 18:58:28:28 »
Hei!
Vi har 100 kvm sibirsk lerk rundt vår pool. Den er 5 år gammel og nå må vi allerede skifte det ut! Det er veldig mye fliser og begynner faktisk å råtne noen steder.   :(Dimensjonen er 28 x 145 på bjelkelag uten jordkontakt. Kvaliteten var sannsynligvis ikke god nok, selvom det ble kjøpt fra en seriøs forhandler. Meget skuffende må jeg si. Vi valgte å ikke behandle gulvet, men vasket det grundig med grønnsåpe om våren Vi ønsket et sølvgrått gulv. Hvis du skal ha lerk må du passe på å få bare kjerneved!Men vi kommer nok til å velge Kebony denne gangen!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag