VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Lyfco 12,4kW verkar strypa mitt vattenflöde?  (läst 2757 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grillen

Lyfco 12,4kW verkar strypa mitt vattenflöde?
« skrivet: juli 01, 2021, 16:13:21:21 »
Har köpt en Lyfco NTPHP120 12,4kW poolvärmepump och som installerades i måndags, den har nu alltså gått i 4 dagar. Det första dygnet fungerade det utan problem, men efter andra natten så hade sandfilterpumpen nästan helt slutat suga vatten och värmaren slutat värma, jag provade backspola/skölja och den kom igång men tyckte den inte hade i närheten av lika bra tryck som tidigare, samma hände igen efter natten till idag, och började gå igång igen när sambon backspolat och sköljt.

Det intressanta är att vi körde poolen utan värmaren med bra tryck under 4 dygn innan vi fick hem värmaren, och den började då bete sig såhär efter värmaren blev monterad.
Jag testade nu att koppla bort värmaren och bara köra rätt igenom sandfilteranläggningen igen och då är trycket som det ska igen.

Är det någon som varit med om liknande eller vet hur jag ska felsöka bättre? Tänkte utifall jag missat någon "transportplugg" eller dyl i värmepumpen som man måste ta bort? Installationsmanualen var ju ett mindre skämt, så där fick man inte någon jättestor hjälp. Men jag gjorde som jag gjort på min tidigare 6,2kW värmepump och den gick då igång så jag antar att jag gjort rätt?

Anslutningen in och ut från värmaren är 50mm men förminskat ned till 38mm då det är anslutningen på pool och sandfilteranläggning, det kan väl inte vara det som ställer till det såpass mycket? För den borde väl ändå klara att behålla lika bra tryck som att jag bara kör genom sandfiltret även när jag minskat dimensionen?

Bifogar bilder på hur det ser ut nu. Den blåa slangen som ligger på backen går från utloppet och in till inlopp på pool, men jag har som sagt kopplat bort värmepumpen just nu så därför ser man inte in och ut på poolvärmaren rätt inkopplat.

Sandfilterpumpen är Bestway Flowclear sandfilterpump till ovanmarkpool - 1100-54500 liter
- Pumpens vattenflöde (pumpkapacitet): 7571 liter/tim.
- Integrerat poolsystem vattenflöde (flödessystem): 6814 liter/tim.
- För användning med 1,100-54,500 liter pooler
- Bestways artikelnummer: 58499


Jag kör utan bypass-ventil men detta borde väl inte medföra någon strypning i värmepumpen, tvärt om? Eller

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Lyfco 12,4kW verkar strypa mitt vattenflöde?
« Svar #1 skrivet: juli 01, 2021, 18:25:54:54 »
Här talar alla symptom och felet blir liksom givet ...... det är klart att systemtrycket bli mkt högre med värmaren inkopplad, pumpen är framtagen för sandfiltret och inte för fler produkter på systemet , pumpen är för klen .

Kanske kan du lösa problemet med att ersätta alla slangar med 50 mm, för ju högre dimension du har ju lägre blir det totala trycket , dock skulle jag lagt mina pengar o energin på att ersätta pumpen .

Hur mkt vatten den kan pumpa säger ingenting utan den andra parametern , vid vilket tryck

Du måste stadgar upp rören som går in i värmaren , som det är nu belastar du gängorna med vattentyngden i slangen och i röret , mest i slangen som tynger ner. med tiden får du läckage

Utloggad nyburjare

SV: Lyfco 12,4kW verkar strypa mitt vattenflöde?
« Svar #2 skrivet: juli 01, 2021, 18:40:30:30 »
Max. Operating Pressure:
Working sand filter pressure:
Max. Water Temperature:
Sand:
Sand Size:
Sand Capacity:
320mm
0.075m2
 (0.81ft2
)
1.58Bar (23PSI)
<0.56Bar (8PSI)

Sandfilter trycket är 0.56 bar , dvs vid helt ren o ny sand, så fort du får in lite skit sticker trycket , kanske lätt dubblas dvs  kan ha mer än 1-1.3 bar över filtret , inte mycket sen kvar till värmaren då max trycket på pumpen är 1.58 bar samt att detta värde är ett "laboratorium-värde" dvs framtaget med helt optimala förutsättningar .
Därför blir det lite bättre efter backspolning men du får inte sanden lika ren som när den var ny , för ökar trycket i systemet blir även backspolningen mkt sämre

Utloggad TommyC

SV: Lyfco 12,4kW verkar strypa mitt vattenflöde?
« Svar #3 skrivet: juli 01, 2021, 18:46:37:37 »
Den installationen bryter mot starkströmsföreskrifterna. Syftet med de reglerna är att undvika elchock och värre skador som i värsta fall kan medföra dödsfall. Gör om och gör rätt innan något händer.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Lyfco 12,4kW verkar strypa mitt vattenflöde?
« Svar #4 skrivet: juli 01, 2021, 19:08:09:09 »
Är det elkabeln man ser som ligger vid den blå slangen o följer poolen ?? badar barn där ?? >ohno> >ohno>

Utloggad nyburjare

SV: Lyfco 12,4kW verkar strypa mitt vattenflöde?
« Svar #5 skrivet: juli 01, 2021, 19:15:01:01 »
nu ser jag också varför din backspolning blir så dålig !! du kan inte ha den typen av expanderande vattenslang !! dels är dimensionen för liten , dels bygger den HÖGT motstånd

Utloggad Grillen

SV: Lyfco 12,4kW verkar strypa mitt vattenflöde?
« Svar #6 skrivet: juli 01, 2021, 23:52:59:59 »
 Helt klart svårt att se enbart via bild, men allt är temporärt kopplat och elkablar och dyl ligger bara där medans jag kollar pumpen, den ligger naturligtvis inte öppet vid bad. Samt rören kommer stadgas upp när trallen kommer på plats i veckan.

Men i fråga om pumpen då, när jag frågade outl1 så skulle denna passa med värmaren. Men dom har väl kanske inte full koll. Skulle deras modell större fungera?
https://outl1.se/sandfilterpump-ovanmarkpool den för 3488kr? Eller vilken pump behöver jag?

Utloggad nyburjare

SV: Lyfco 12,4kW verkar strypa mitt vattenflöde?
« Svar #7 skrivet: juli 02, 2021, 08:39:22:22 »
Är skeptiskt. Väljer du större modell är ju kanske pumpen kraftigare men så även själva filterdelen och den jobbar med högre vattenvolym.. då går ju effekten åt till dels övervinna filtermotståndet men även till den högre vattenvolymen.. vad du behöver är en pump mef den vattenvolym du behöver filtrera men till med en högre tryckeffekt.. nej jag tror inte alls denna leverantör vet vad man pratar om.. vänd dig till en poolfirma. Köp ett litet separat sandfilter välj sen en pump som klara både filter o värmare.. inte en kombinerad enhet dom är tillverkad för stt bara klara sitt eget filter.

Utloggad nyburjare

SV: Lyfco 12,4kW verkar strypa mitt vattenflöde?
« Svar #8 skrivet: juli 02, 2021, 09:22:01:01 »
Har du testat att få ner trycket över filtret genom att backspola ordentligt dvs INTE med den expanderbara trädgårdsslangen på "utblåset" !!

Den stjäl allt tryck du behöver över sanden vi backspolning om det skall bli rent

Utloggad nyburjare


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag