CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen  (läst 25810 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #110 skrivet: mars 28, 2022, 08:41:23:23 »
Snyggt, och nu är det snart dags att bada.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #111 skrivet: april 22, 2022, 12:34:47:47 »
Vattnet började se väl geggigt och grönt ut så igår drog jag igång pumpen. Verkar som att jag fått in en del löv under plåtarna vilket säkert påskyndat blomningen nu när värmen stack till.

Fyllde upp med vatten och hade lite svårt att få tryck i systemet innan jag insåg att det var för mycket luft i filtret… Hinner glömma en del på ett år.

Vi har rätt låg alkalinitet på vattnet här, mätte upp värdet till 60 - får hålla lite koll där. Jobbade ner Ph-värdet och har chockklorat en vända över natten. Vattnet är inte grönt längre men fortfarande grumligt. Backspolade i morse, får se om det gör susen.

9 grader i vattnet, men väntar några veckor till innan värmen åker på.  <sol>

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #112 skrivet: april 22, 2022, 12:54:33:33 »
Vårt vatten är än så länge klart och fint, har inte mätt tempen. Golvet börjar ge vika i vår bod, behöver antingen renovera där eller bygga ny bod där vi ska ha automatiken.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #113 skrivet: april 27, 2022, 07:26:31:31 »
Om vattnet blivit grönt kan du behöva chocka flera gånger, håll koll på klorhalten, släpp det inte under 5.0 tills vattnet är klart.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #114 skrivet: april 30, 2022, 14:41:58:58 »
Jäklar, nu tar det sig. Listan med vad som är kvar att göra blir kortare och kortare. Idag tog jag mig över en av de sista stora pucklarna, flytspackla betongen runt poolen för att få en jämn yta till sargen. 1 säck Ardex K301 för 1000 pix senare och jag är riktigt nöjd!

Vattnet är klart och nästa helg ska jag foga ölandsstenen!

Utloggad Delta2004

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #115 skrivet: april 30, 2022, 19:47:00:00 »
Vattnet är klart och nästa helg ska jag foga ölandsstenen!
Vad ska du foga stenen med? Har en liknande hemma i akut behov av fogning :-)

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #116 skrivet: maj 01, 2022, 17:17:20:20 »
Vad ska du foga stenen med? Har en liknande hemma i akut behov av fogning :-)

Menar du kalkstenen?
Där blir det den här, till sargen har jag ingen aning än så länge.  >rulla<

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #117 skrivet: maj 02, 2022, 20:57:42:42 »
En bit plast hade kommit in i skimmern i eftermiddags och stoppat flödet till pumpen. Gissar att den gått torrt någon timme. Plasten bort och flödet igång igen, pumpen låter inte illa på något sätt.

På vilket sätt är det skadligt för pumpen att köras utan vatten (förklara som att jag går på dagis)?
Hur länge pallar dom att köras utan vatten, timmar eller dygn? Eller är det ett lotteri?
Funderar på någon form av flödesvakt så jag slipper nojja över det här framöver.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #118 skrivet: maj 03, 2022, 06:17:28:28 »
Effekten från pumphjulet blir till värme i pumphuset, finns inget flöde alls kan vattnet säkert koka bort, och värmen från lagret kan sedan möjligen smälta plasten om det är en plastpump, eller göra axeltätningen otät om den blir för varm.
Sa vattnet används främst för kylning, och det är värmen som skadar plast och/eller tätningar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #119 skrivet: maj 03, 2022, 16:03:45:45 »
Effekten från pumphjulet blir till värme i pumphuset, finns inget flöde alls kan vattnet säkert koka bort, och värmen från lagret kan sedan möjligen smälta plasten om det är en plastpump, eller göra axeltätningen otät om den blir för varm.
Sa vattnet används främst för kylning, och det är värmen som skadar plast och/eller tätningar.

Tack Rickard! Jag har säkert inga state-of-the-art-grejer men ändå en pump/filter som kostar omkr 15000 och där pumpdelarna genomgående ser ut att vara i metall. Gissar att det därför är tätningarna som är mest utsatta.
Kan jag få en kvalificerad killgissning för när de börjar ta stryk? Pallar den några timmar eller är det mer vanskligt än så?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag