VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.  (läst 11054 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Widarsilje

Byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« skrivet: januari 14, 2021, 19:59:22:22 »
Hej

Har hängt här på forumet ett bra tag nu har hunnit med att läsa de flesta byggtrådar och andra trådar. Efter att vårt poolbygge påbörjades hösten 2020 och vi idag har kommit en bit på vägen med vår pool så känner jag att nu är det dags att göra en egen byggtråd.  O0

Det hela började med att jag och min fru pratade om att bygga en pool sommaren 2018 och sommaren 2019 så byggde min frus systers familj en 6x3 meter nedgrävd träpool och efter att ha tillbringat några dagar/veckor denna sommaren hos de så bestämde vi oss att i slutet på sommaren 2020 att bygga en egen.

När jag ger mig in i något nytt så brukar jag försöka att läsa väldigt mycket om det för att få så mycket information som möjligt och då har detta forum varit guld värt.

Efter att ha jämfört och läst om diverse träpooler, olika betongpooler, tjälldenpool och stålpooler och varit i kontakt med flera olika poolfirmor både via mail och telefon och jämfört olika offerter så föll valet tillslut på en Eco Premium 8x4 meter pool från Poolkungen.

Varför just en Eco Premium då?

Efter att ha jämfört alla offerter så fick jag efter många samtal och mail bäst rabatt hos de på hela beställningen/paketpris och så var det egentligen den stommen som jag varit mest intresserad av från första början.

Sedan hade jag som krav att den ska vara helt fristående eftersom poolen inte kommer vara nedgrävd alls och jag kommer mer eller mindre bygga hela poolen själv och kände då att denna stomme är lätt att bygga själv om man är någorlunda händig.

Har även läst Eriaxe tråd här och fått väldigt bra information och tips så det tackar vi för.

Jag började med poolbygget den 28 augusti 2020 och räknar med att den ska vara badklar nu till våren/sommaren 2021.

Jag kommer att lägga ut en hel del bilder på hur jag har gått tillväga med mitt bygge.
Dels för att kunna hjälpa andra som bygger eller hade tänkt att bygga pool men även för min egen skull om någon av er härinne har bra tips hur man kan eller bör göra.  :)

Jag har idag kommit en bit på vägen och kommer göra så att jag uppdaterar med lite information och bilder varje dag/vecka så att om man vill ställa frågor eller synpunkter under vägen så ska man kunna göra det.

Inte säkert jag kommer hinna svara på allt men ska försöka så gott jag kan och hinner med.

Min budget för detta bygge är väldigt grovt räknat men räknar på att hamna runt 300k och då ska nedanstående ingå i budgeten.

*Eco premium 8x4 stomme inklusive, hel gaveltrapp, ledbelysning, mosaik liner, Pahlens minimaster, poolskydd(Royal tec).
*Värmeväxlare
*Uv-filter
*Pooldäck runt om
*Bottenplatta
*Grävning sköter jag själv

Bor ute på landet men har turen att ha två bra grannar som den ena är elektriker och den andra rörmockare/vvs så de ska göra inkoppling av el och värmeväxlare givetvis mot betalning  ;).

Just nu så ligger poolbygget lite i dvala på grund av vintern men ska inom kort börja bygga på teknikrummet som kommer att hamna i källaren.  :D

Mvh Emil







« Senast ändrad: januari 27, 2021, 18:02:06:06 av Widarsilje »

Poolgiganten

Utloggad Widarsilje

SV: Min byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #1 skrivet: januari 14, 2021, 20:06:05:05 »
Har 2 barn här hemma i åldrarna 7 och 9 år.

På första bilden så visar jag altanen där vi under 2 år haft en fristående liten pool från bestway på 2,6x2,6 meter som verkligen utnyttjas till fullo av två barn som älskar att bada.  O0

« Senast ändrad: januari 15, 2021, 01:14:53:53 av Widarsilje »

Utloggad Widarsilje

SV: Min byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #2 skrivet: januari 14, 2021, 22:07:02:02 »
Såhär såg altanen ut sommaren 2020 och där den röda pilen pekar kommer poolen att hamna.

Det är alltså en källarnedfart som kommer att grävas ur där poolen ska stå.

Eftersom vi har ett garage med carport , stort stall och diverse uthus så nyttjar vi inte källaren till något förutom förråd.

Vi kommer inte bygga igen dörrarna utan man kommer att kunna gå runt poolen under den nya altanen via källardörren (har 2 ingångar till källaren till).

Utloggad Widarsilje

SV: Min byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #3 skrivet: januari 14, 2021, 22:11:04:04 »
Ytterliggare ett par bilder där poolen kommer att hamna.  :)

Utloggad Widarsilje

SV: Min byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #4 skrivet: januari 14, 2021, 22:28:12:12 »
Såhär ser det ut nere i källaren före starten av bygget.

Jag kommer att visa tre stycken rum med första rummet till vänster inifrån sett där jordvärmepumpen står i ett större rum tillsammans med en vedpanna och en ackumulatortank på 750 liter som är kopplad till tre stycken värmekällor.

På bild 1 har vi den primära värmekällan som är en jordvärmepump Thermo Inverter L med 600 meter nedgrävd slang som kommer att vara kopplad till poolvärmen via en värmeväxlare från Pahlen på 75kW.

Har även två sekundära värmekällor, en vedpanna som är kopplad till ackumulatorn som idag inte används men kan användas vid behov.

Har även 6 stycken större solfångare på taket som ger gratis varmvatten vår/sommar som även de är kopplade mot ackumulatortanken.

På bild 2 har jag tänkt att teknikrummet till poolen ska vara och på bild nummer 3 så är utgången till källaren där poolen ska stå.

Utloggad Widarsilje

SV: Min byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #5 skrivet: januari 15, 2021, 15:27:22:22 »
Slutet på Augusti bilderna togs 28/8 2020.

Här har jag börjat med att ta bort en del av taket ner till källaren för att jag ska kunna få plats med poolskyddet bakom poolen mot huset och även kunna gå runt poolen.

Kan inte ha poolen för långt ut från huset pga att det går en infartsväg där som leder till stallet.

Kommer gjuta en platta som är 9x5 meter så har fått bredda nedfarten ca 2 meter. Till detta har jag använt en vanlig traktor med planeringsskopa.

Kantblocken är flyttade utåt för att bilda en stödmur från sandjorden.

Väldigt lättgrävt eftersom jag bor på en sandbacke som synes på bilderna.  :)
« Senast ändrad: januari 15, 2021, 15:41:53:53 av Widarsilje »

Utloggad Widarsilje

SV: Min byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #6 skrivet: januari 15, 2021, 15:39:44:44 »
Nu är vi inne i början på September bilderna är tagna 6/9 2020.

Här har jag jämnat till och fyllt på med lite grus. Har även grävt ner en dränering i ytterkant med fall mot dräneringsbrunnen.

Dräneringsbrunnen i sin tur leder mot en nedgrävd stenkista. Hade förmodligen inte behövt gräva dränering överhuvudtaget eftersom jag inte är i närheten av grundvattnet och bor på en sandhed  :).

Bilderna visar även de förberedelser jag gjort inför gjutningen av plattan.

Plattan består av armeringsnät 6150 samt 100mm cellplast EPS S80
« Senast ändrad: januari 15, 2021, 15:54:12:12 av Widarsilje »

Utloggad Widarsilje

SV: Min byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #7 skrivet: januari 15, 2021, 15:52:47:47 »
Plattan gjöts den 11/9 2020.

Jag har använt mig av betongen C30/37 16 Vct 0,55 SF2. Lättflytande betong som var väldigt lätt att få ut över hela plattan.

Har aldrig gjutit förut och kände mig lite osäker men det gick väldigt bra.

Hade hjälp av min far och bror men hade nog nästan klarat det själv med tanke på att betongen var väldigt lätt att raka ut, men det underlättade nog att vara åtminstone två personer.

Efter körde jag över plattan med en slodda 2 ggr och tyckte plattan blev såpass jämn och fin att jag inte behövde göra något mer för att få den bra.

Det gick på 5.50 m3 betong till en total kostnad av 12800 kr.

« Senast ändrad: januari 16, 2021, 19:38:01:01 av Widarsilje »

Utloggad Florre

SV: Min byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #8 skrivet: januari 15, 2021, 22:24:54:54 »
Ska bli kul att se hur det går för dig. Vi kommer bygga en 3x6m Eco Premium och eftersom du ligger lite före i bygget så hoppas jag få lite tips på vad man ska och inte ska göra...
Poolen är beställd och levereras i början på Mars 2021!
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=17265.msg121836#msg121836

Utloggad Widarsilje

SV: Min byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #9 skrivet: januari 16, 2021, 12:51:34:34 »
Den 16/9 2020 så hade hela poolpaketet kommit och det var dags för montering.

Det viktiga här är att man är väldigt noga när det gäller att golvskenorna hamnar på exakt rätt mått, vill minnas att det inte fick fela mer än 5 mm fel för då passar det inte ihop när man kommer till slutet.

Tog mig ungefär 2 arbetsdagar att få ihop hela stommen och då var jag helt själv.

Var lite nervös när jag kom till de sista väggarna att det inte skulle passa men det blev perfekt. ::)

Så rådet vid montering av stommen, mät flera gånger, justera, mät igen.  O0
« Senast ändrad: januari 16, 2021, 13:01:53:53 av Widarsilje »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan