VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Markbetong runt pool? Höjdskillnad befintlig trall?  (läst 3174 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SofiaTj

Markbetong runt pool? Höjdskillnad befintlig trall?
« skrivet: januari 02, 2018, 14:21:37:37 »
Hej! Sitter och skissar på utemiljö till poolen som ska grävas om två veckor. Vi har en befintlig trall på 100 kvm och kommer lägga poolen med långsidan mot denna, men vill gjuta markbetong närmast poolen.
Vad tror ni om höjdskillnad trall kontra betong, ska man ha de i samma höjd eller ska man markera av poolen med att ha betongen ett steg (kanske 10cm) ned? Trallen är ca 20 cm över gräsnivå idag.
Kan man gjuta precis intill poolen eller måste man ha kantsten runt?

Vi kommer bygga rn 3,5x7m Classic från Folkpool med romantrapp på ena kortsidan.

Frågan är också om man då kan fälla ned skenorna till taket i betongen för att slippa kant?

Andra tips mottages tacksamt!

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Markbetong runt pool? Höjdskillnad befintlig trall?
« Svar #1 skrivet: januari 02, 2018, 19:52:03:03 »
Jag skulle absolut inte gjuta runt poolen, har grävt upp min (delvis) för diverse fix och trix 3 gånger på 17 år. (Trasig poolbelysning, trasig skimmer och nu i sommar utbyte av alla plastdetaljer i samband med linerbyte).
Vad gör att ni har bestämt er för att gjuta, trall är bra att ha runt en pool, det samlas inte så mycket skräp, blir mindre myror, mm, mm.
Jag ser egentligen bara fördelar med trall.
Dessutom, om ni skall gjuta så måste ni ju köra med en vibrator (padda) för att packa marken runt poolen så den inte sätter sig efter att ni gjutit, att padda runt en poolstomme av trä tycker jag känns lite si och så, eller egentligen oavsett vad stommen är tillverkad av.
Risken finns att man "vibrerar in" väggarna om man kör för hårt, och är man för försiktig så kan marken sätta sig och gjutningen spricker, blir ful, och det växer gräs och springer myror på gjutningen...
Sorry om jag låter negativ, men som sagt, skulle vara intressant att veta skälet till varför ni tänkt gjuta?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Markbetong runt pool? Höjdskillnad befintlig trall?
« Svar #2 skrivet: januari 04, 2018, 17:20:53:53 »
Genom åren så har vi läst om ganska många som fått gräva upp delvis runt poolerna p g a läckor. Då är man nog väldigt glad att det inte är en betongplatta som ska bilas upp först. Trall håller inte jättelänge men det är billigt och förhållande vis enkelt att byta ut efter kanske 10-15 år.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan