CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: FÄRDIGT! :) Mizzi's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid  (läst 294907 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #160 skrivet: augusti 22, 2011, 12:07:11:11 »
oj, stänga redan, iofs så värmer vi med fjärrvärme så poolen håller konstant 31 grader, vad det kostar vet jag faktiskt inte, troligen 200 kronor har uppvärmningen kostat sen vi startade uppvärmningen.
Det blev en pool sommaren 2011

Poolgiganten

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #161 skrivet: augusti 23, 2011, 23:14:36:36 »
Själva uppvärmningen kostar oss nog inte många kronor (solpaneler kombinerat med husets primära luft/vatten-värmepump). Däremot så drar pumpen mycket el... det märker jag på elräkningen. Ska jag hålla 25 grader i poolen nu (med de kalla nätterna) måste pumpen gå från morgon till kväll...

21 grader mätte jag upp imorse. Då har jag haft cirkulation igång utan värmetillskott... Nattemperaturen ligger runt 15... Nej, vi får nog inte en lååång säsong förrän vi har ett pooltak att gömma oss under...
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #162 skrivet: augusti 26, 2011, 08:44:03:03 »
vår pump går dygnet runt, drar 24kw om dygnet vilket såklart påverkar elkostnaden en del.

Vi stänger igen efter den 30 september.
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #163 skrivet: augusti 26, 2011, 20:28:52:52 »
OJDÅ! Vi kör aldrig pumpen nattetid... Dessutom kör vi nog pumpen max 8 timmar om dagen... Oftast kör jag igång pumpen när solen börjat värma på morgonen och när jag ser att solpanelerna börjat producera värme...

Jag minns att jag läst i en tråd här på forumet - en annan "poolare" hade räknat ut att man inte vann någonting på att värma upp poolen nattetid... Att poolvattnet höll värmen bäst när det var stillastående...
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #164 skrivet: augusti 31, 2011, 14:30:08:08 »
Men, Rudbeckia, är det så klokt att vinterstänga nu? Du har ju 20-gradigt vatten som utan cirkulation och rening snabbt får algtillväxt.
Jag brukar stänga när vattnet går under 10 grader.
/Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #165 skrivet: september 01, 2011, 05:47:12:12 »
Ingen fara... Jag ska ha den ena dammsugaren i vattnet hela vintern (bara slang och munstycke). Jag kan cirkulera när och om jag tycker att det behövs...

Än så länge är det dock inte stängt... Jag har bara kommit till chockkloreringen samt att jag köpt ett stycke stor presenning ;) Ren lathet! 18 grader har jag nu... *burr*

Idag läste jag på aftonbladet.se att sommaren kommer åter på tisdag! :) Kanhända är inte sista badet gjort ännu!?  ;D
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #166 skrivet: oktober 14, 2011, 15:07:47:47 »
OJDÅ! Vi kör aldrig pumpen nattetid... Dessutom kör vi nog pumpen max 8 timmar om dagen... Oftast kör jag igång pumpen när solen börjat värma på morgonen och när jag ser att solpanelerna börjat producera värme...

Jag minns att jag läst i en tråd här på forumet - en annan "poolare" hade räknat ut att man inte vann någonting på att värma upp poolen nattetid... Att poolvattnet höll värmen bäst när det var stillastående...

Har inte svarat på dina frågor här, vi värmer med fjärrvärme och den är på dygnet runt, om jag stänger av cirkulationen på natten så kommer värmen bara värma upp slangarna i garaget till cirka 80 grader eller eventuellt mer...

Sen så värmer vi dygnet runt så vi kan cirkulera dygnet runt.

Vi håller precis på att stänga igen, poolen håller nu 10 grader och det är lite kallt då... Senaste doppet tog vi för två veckor sedan, då körde jag upp temperaturen till 34 grader och cirka 10 grader i luften, skönt!
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #167 skrivet: november 20, 2011, 16:23:27:27 »
NU är det äntligen dags att bygga trädäck runt poolen! Idag kom en traktorgrävare och släntade av kanterna i poolgropen. De blev på tok för skarpa vid grävningen. Det har rasat lite här och där sedan gropen kom till...   >ohno>  Jag är lite besviken på mig själv att jag inte förstod det vid grävningen!
 
I veckan kommer snickare hit och bygger ett trädäck!  <antman>
« Senast ändrad: december 03, 2011, 13:13:36:36 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #168 skrivet: november 26, 2011, 11:12:39:39 »
Trädäcket börjar ta form. Tyvärr började det regna dag2 (26 november). De nyschaktade kanterna förvandlades till rena rama lervällingen. De stackars tappra snickarnas skor förvandlades till tunga blyskor när leran kletade sig fast... Dessutom blev det halt och svårarbetat för snickarna :(

När arbetet med trädäcket fortsatte dag 3 (2/12) fortsatte det naturligtvis regna...  :(

Jag har beställt ett trädäck som ska byggas helt fristående från poolen - utan kontakt. Jag vill kunna byta ut poolen den dag som den inte håller mer... dock tycker jag nog att de bygger väldigt tajt ändå... Jag tror nog att det kommer att bli lite "pilligt" att försöka montera upp en pool innanför trädäcket som stommen är byggd nu... Själva pooldäcket skall byggas tvärgående med en bred "ram" runt poolen som vi lätt ska kunna montera bort vid liner- eller poolbyte. Jag har INTE för avsikt att riva hela pooldäcket linern eller poolen behöver bytas! 

Då jag inte har tid att hålla på och förminska och döpa om bilder - för att de ska gå att ladda upp här på forumet - länkar jag istället till ett fotoalbum på Skydrive:

https://skydrive.live.com/redir.aspx?cid=1bb2522d77850d6a&resid=1BB2522D77850D6A!236&parid=1BB2522D77850D6A!124&authkey=!APcHrbHGyfDPjX0
« Senast ändrad: december 03, 2011, 13:56:31:31 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #169 skrivet: november 27, 2011, 10:54:27:27 »
Ta in bilden i Irfanview.
Markera eventuellt utsnitt (om man bara vill ha delar av bilen)
Tryck Ctrl-Y
Tryck Ctrl-R, jag brukar välja 700 i bredd. Enter
Tryck S, spara som annat namn.
Inte så jobbigt tycker jag, men alla tycker vi olika.
Jag sparar dessutom bilderna på en annan webserver, och länkar bara till bilderna.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag