VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gräva på vintern OK?  (läst 3870 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lear76

Gräva på vintern OK?
« skrivet: januari 18, 2012, 18:39:02:02 »
Hej, jag undrar om nån har erfarenheten av att gräva hålet för poolen mitt i smällkalla vintern?

Jag hade tänkt inleda grävningen efter påsk, men träffade en grävare som inte hade så mycket jobb just nu och kunde tänka sig att komma nästa vecka. Här är nog -10 grader kallt och snötäcket kanske 15-20 cm.

Åsikter? Erfarenheter?
Levereras i april 2012: Folkpool Classic 4,5x9 (Mosaik quadra) med Powerline 110 värmepump, Saltklorinator Tri18+TriPro och pooltak Briljant 5x10

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Gräva på vintern OK?
« Svar #1 skrivet: januari 18, 2012, 19:07:53:53 »
Ser bara fördelar med det. Marken runt om körs sönder mindre av grävaren....

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad cat digger

SV: Gräva på vintern OK?
« Svar #2 skrivet: januari 18, 2012, 19:08:15:15 »
hej. jag tycker inte de är några problem me att schakta för din pool redan nu.
inte heller singla å dränera om du nu ska göra de. men jag tycker inte du ska tex gjuta lr börja montera poolen förens ev snö å tjälen har gått ur marken om du iof täcker å isolerar ( onödigt dyrt )
de kan hända att du får justera  å padda om gruset lr singlet till våren.
lycka till å kör på. O0

Utloggad lear76

SV: Gräva på vintern OK?
« Svar #3 skrivet: januari 18, 2012, 19:10:43:43 »
Tack för snabba svar!! Jo, jag tänkte schakta, dränera och singla nu isåfall. Sen till våren så får man kolla höjden, jämna och padda innan själva poolmonteringen påbörjas.

Härligt! Nu blev plötsligt vintern mera spännande :)
Levereras i april 2012: Folkpool Classic 4,5x9 (Mosaik quadra) med Powerline 110 värmepump, Saltklorinator Tri18+TriPro och pooltak Briljant 5x10

Utloggad MathiasS

SV: Gräva på vintern OK?
« Svar #4 skrivet: januari 18, 2012, 19:28:59:59 »
Om du gräver, lägger i markduk, dränrör , makadam och sedan avlutar med ett eller två lager cellplast (Som du sedan gjuter på kanske?) så lär du ju inte ens ha problem med tjälskott nu under vintern.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad lear76

SV: Gräva på vintern OK?
« Svar #5 skrivet: januari 18, 2012, 20:24:38:38 »
Poolen behöver ingen gjutning utan byggs direkt på makadamen. Ett alternativ jag tänkte på är att man sätter tillbaka snön ovanpå gruset som isolering. Hur låter det?
Levereras i april 2012: Folkpool Classic 4,5x9 (Mosaik quadra) med Powerline 110 värmepump, Saltklorinator Tri18+TriPro och pooltak Briljant 5x10

Utloggad cat digger

SV: Gräva på vintern OK?
« Svar #6 skrivet: januari 18, 2012, 20:49:22:22 »
om inte jag fattar fel så bor du en bit upp i landet. så de kommer nog mer snö på singlet endå som kommer å isolera. om du rör runt i lössnön med en maskin så packas den till å oftast får man med lite gräs å kanske lite grus å kvistar å annat som inte ska va i en grund. å har du bara singel så brukar inte tjälen krypa ner så långt endå om de inte blir en massa vatten å ev plusgr å sen fryser till. om du får vänta en vecka extra för att de ska tina upp så tror inte jag de är hela värden. så har jag gjort. min pool är isolerad å armerad väntar på våren så jag kan komma igång å gjuta å får jag vänta några dagar till så få jag väll jobba på lite mer om kvällarna. tala med din grävare han har nog några bra ider annars. mvh jonas

Utloggad lear76

SV: Gräva på vintern OK?
« Svar #7 skrivet: januari 18, 2012, 20:56:18:18 »
Tack, det låter ju mycket förnuftigt! Bilder kommer i min byggtråd när det kör igång ;)
Levereras i april 2012: Folkpool Classic 4,5x9 (Mosaik quadra) med Powerline 110 värmepump, Saltklorinator Tri18+TriPro och pooltak Briljant 5x10

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan