CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Återuppliva gammal pool - tips mottages!  (läst 4913 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Baumer

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Hölö
  • Antal inlägg: 1
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool-rookie med gammal pool
    • Visa profil
    • Baumerfoto
Återuppliva gammal pool - tips mottages!
« skrivet: april 22, 2011, 22:41:40:40 »
Hej alla!

Är nyregistrerad här, även om jag tidigare ett flertal gånger besökt forumet för tips och råd.

Jag håller på att försöka återuppliva en gammal nedgräv pool. Den är i "plast", glasfiber kanske?! Hur som helst en helgjuten balja med djupdel. Den är ca. 3x6 m stor med djup om 1 + 2 meter, ungefär.

Den har stått oanvänd, med vatten i, i ca. 18 år (gissar att poolen i sig är 25-30 år gammal), så när jag förra sommaren drog bort överdraget var det en mindre vacker syn jag möttes av. Även om vattnet såg klart ut och visade sig vara i gott skick är det mycket skit på botten och på poolens sidor.

Reningsverk finns, men är som ni förstår inte använt under de år den stått oanvänd, så jag har inga förhoppningar om att återuppliva det.

Jag införskaffade en enkel cirkulationspump och ett litet filter med slangar som jag bara la i varsin ände av poolen för att få igång cirkulationen i vattnet och ev. få bort lite skit. Har även gjort ett försök med bottensug, men gav upp då det är alldeles för mycket skit på botten.

Det blev inte mer gjort än så förra sommaren, men nu är arbetet åter igång. Jag har nu bestämt mig för att tömma poolen för att kunna göra rent ordentligt. Dock har poolen tagit lite skada av trycket från sidorna, så långsidorna bågnar inåt lite, men är intakta. Jag är medveten om att trycket utifrån kan få sidorna att rasa in om jag tömmer den, men jag har tänkt smälla upp ett par reglar mellan långsidorna för att stötta lite.

Tror ni på det så här långt? :)

När den väl är tom är tanken att ösa ur allt skräp på botten och försöka få upp lite finish i plasten. Om det inte går att göra rent har jag funderat dels på att måla om den, eller lägga i en liner.

Om allt går vägen så långt återstår sen att testa och troligtvis fixa ny belysning samt testa de gamla rören i backen för att ev. kunna ansluta ett nytt reningsverk till det, annars gör jag nog en enklare lösning med slangar ovan jord, som skulle kunna täckas med ett trädäck runt poolen.

Så här ser det ut nu. Trästockarna som ligger i är från överdraget som legat under vintern. De klarade inte snön utan gick av och rasade i...




Ytterst tacksam för synpunkter och råd, då jag har ett flertal badsugna personer i min omgivning! :)

Tack på förhand!

//Eddie
Pool-rookie med gammal pool

Poolgiganten

Utloggad Zaphod

SV: Återuppliva gammal pool - tips mottages!
« Svar #1 skrivet: april 22, 2011, 23:58:34:34 »
Välkommen, hoppas du kommer att trivas  O0

Regla upp långsidorna och gör rent ordentligt, fixa cirkulation/värme så har du en oas som är guld värd <antman>

Är det en glasfiberpool är det "inga problem" att måla på ny gelcoat, se bara till att du gör ett ordentligt underarbete.
Det ser ut som om du kan behöva "lite" rengörings/polermedet till plasten oxå <hmm>

Lycka till ;)

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad storbadarn

SV: Återuppliva gammal pool - tips mottages!
« Svar #2 skrivet: april 23, 2011, 00:03:13:13 »
Hade jag varit du hade jag nog aldrig tänkt tanken på att rena
det vatten som är, snarare kasta i en pump som kan filtrera bort diverse "skit".

Då hade man pumpat ur, och under tiden reglat upp så den klarar av att tömmas.

Sen kommer vi till det roliga, grovskrubb och sedan den lite finare skrubben.

Undra om det inte skulle gå att hålla i vatten och skrubba rent, 
börja med botten och sen gå uppåt allt eftersom det blir vatten i - kanske dumt.

Efter en rejäl skrubb så ska den nog tömmas och sedan ska de sista
jordkornen plockas upp, kanske skurborste och dammsugare??  O0

Sen är frågan om man ska återfylla och kanske starta igång ett nytt reningsverk och eventuell uppvärmning.

Frågan är om man kan bygga egna solpaneler där vattnet kan strömma igenom kanske?
Storbadare som gärna badar med kläderna på.
Fler med denna hobby?

Utloggad Erica

SV: Återuppliva gammal pool - tips mottages!
« Svar #3 skrivet: april 23, 2011, 00:54:38:38 »
Det här verkar väl vara ett projekt men god chans till framgång. Glasfiber bör ju vara tätt utan problem, även efter X antal år, och bara det faktum att det faktiskt står vatten i poolen tyder ju på att den är tät.

Du måste ju först på lämpligt sätt kontrollera om det finns tjock goja nere, sådant som kanske måste grävas upp i stället för att pumpas ut. När du väl får den lite grovren så tror jag resten skall flyta på rätt bra.

Vad det gäller reningsverket så även om det stått oanvänt i 20 år så kan det mycket väl vara fullt användbart. Har bara det hela varit tömt på vatten alternativt frostsäkert placerat så att sakerna inte frusit sönder så bör det fungera efter lite regöring. Sandfilter, om det är det du har (det är ju det vanligaste i Sverige) åldras knappast av att bara stå där. Möjligen kan tätningar torka så att du kan få byta några sådana.

Pumpar av den typ man har till pooler åldras heller inte av att bara stå, möjligtvis då samma där att du kan få byta någon tätningsring. Men innan du sätter ström på pumpen måsyte du kolla två saker: dels att vatten eller fukt inte trängt in i motorn, dels att den går att dra runt för hand. Sitter den bomfast så brinner den upp om du kopplar på ström; i så fall måste man först för hand lyckas få loss den.

Vår poolpump la av för något år sedan och fick skickas på renovering (lager och tätningar byttes ut). Under tiden som den var borta kopplade vi in en äldre poolpump, okänt fabrikat eftersom skylten ramlat bort, av plast var den i vart fall och den såg ut som om den legat still väldigt länge. Men efter lite regöring, smörjning av axeln vid tätningen, runddragning för hand o.s.v. så gick den igång och pumpade alldeles utmärkt tills vi fick tillbaka vår vanliga pump. Den var visserligen mindre (0,55 kW mot 1.1) men den vanliga är överdimensionerad så det fungerade ändå. Så ge inte upp i förväg även om du har gamla prylar.

Lycka till, det kan säkert bli en jättefin pool !
« Senast ändrad: april 23, 2011, 01:08:36:36 av Erica »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag