CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Anlägga pool, högt grundvatten  (läst 11929 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stroker

SV: Anlägga pool, högt grundvatten
« Svar #10 skrivet: mars 05, 2015, 20:31:07:07 »
och då säger jag bara 14 år.. Fjorton ÅR ..kom o titta.Ni är välkommna.och då har jag saltat som faan själv emellanåt för att jag är född och uppvuxen med saltvatten.(Limhamn som inte är de saltaste men salt nog). Första året drog jag i 250 kg .... tror jag har mellan 35 - 40 kubik vatten.  Sen har jag hällt i mellan 100 - 150 kg per år ..och ingen rost..Jag har haft TUR tydligen.. njaa näää inte troligt... en vanlig itappad galvad bult rostade som fan själv på ett par dagar och blev ett märke i linern så nog fan badar man i syra.. En syra som gjorde att ungarna kunde bada 18 timmar i sträck utan röda ögon och dessutom gjorde badet badbart för en sjöbjörn som jag.. Går fan inte o glo undervatten utan salt...

Jag har alltid varit en testare. Med motorer moppar choppers Harleys  bilar mat och ja allt. Vad kan gå fel.. allt kan gå fel och har gjort det oxå ibland men det är bara att räkna detta som ytterligare en lärdom  -men så mycket VET jag idag att mina rostfria detaljer tål saltvattten väldigt bra..Till o med kina LED lampan lyser fortfarande.. råkade vara tänd flera dagar sen jag använt den som fyrverkeritjosan till nyår.. "Snacka går ju men snacka så de går är tuffare"  ::)
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Anlägga pool, högt grundvatten
« Svar #11 skrivet: mars 06, 2015, 07:06:59:59 »
Vad det gäller rostfritt och tålighet mot poolvatten så har ju vi märkt att inget får liksom sätta igång processen (repa, skada, yttre påverkan). Det gäller även fast vi inte har salt i vår pool. En gång hamnade av misstag ett järnföremål på ett rostfritt galler vi har vid poolen. Det blev naturligtvis en rostfläck men värre än så: det spred sig så att även det omgivande rostfria gallret började rosta och det gick inte att få snyggt igen. Salt ökar ju påfrestningarna en hel del, så rekommendationen att inte ha rostfria detaljer i saltvattenanläggningar är nog inte helt ogrundad. Helplast är ju det som rekommenderas.

Beträffande en galvad bult som ramlat i poolen: även utan salt så förstörs en sådan på nästan nolltid. Vi gjorde en gång missen att tillfälligt sätta i en galvad bult i pooltrappan. Den rostade upp totalt på några dagar, gick inte ens att skruva loss utan fick kapas bort, i .o.f.s. lätt gjort då den nästan var av ute vid muttern. Och vi har ju ändå "bara" klor i poolen, inget salt.

Utloggad Tallkotten

SV: Anlägga pool, högt grundvatten
« Svar #12 skrivet: mars 06, 2015, 13:34:37:37 »
Mycket intressant! Jag trodde också att om man kör syrafast RF så kan det inte gå fel. Å andra sidan varför ska jag jaga något annat än plastkopplingar när hela poolen är gjord av plast;-)... Om jag fattat det rätt så är det endast Saltklorinatorn som tillkommer om man vill testa den varianten? I övrigt är allt samma? Nästa fundering, Hur många (framförallt med glasfiberpooler) återfyller med grus/cementblandning? Känns som att de flesta kör på återfyllnad med grus.... Ska man återfylla genom att köra 4 delar grus + 1 del cement i blandaren och kärra ut det för hand så lär det ta ett tag 8)

Utloggad Erica

SV: Anlägga pool, högt grundvatten
« Svar #13 skrivet: mars 06, 2015, 22:55:31:31 »
Vad du kan fylla med beror väl till stor del på hur den omgivande marken ser ut. Är det mark som ger efter och kan ge marktryck eller är det fast mark som t.ex. morän som knappast rör sig ?

Utloggad Tallkotten

SV: Anlägga pool, högt grundvatten
« Svar #14 skrivet: mars 07, 2015, 17:13:28:28 »
Vad du kan fylla med beror väl till stor del på hur den omgivande marken ser ut. Är det mark som ger efter och kan ge marktryck eller är det fast mark som t.ex. morän som knappast rör sig ?
...trots det kan det röra sig. Om jag förstått rätt så kräver vissa leverantörer (iaf glasfiberpoolsleverantörer) att man fyller med "cementgrus" för att garantin ska gälla. Verkar som många fyller med bara grus trots det.

Utloggad Stroker

SV: Anlägga pool, högt grundvatten
« Svar #15 skrivet: mars 08, 2015, 07:52:25:25 »
Mycket intressant! Jag trodde också att om man kör syrafast RF så kan det inte gå fel. Å andra sidan varför ska jag jaga något annat än plastkopplingar när hela poolen är gjord av plast;-)
De flesta leverantörer har ingen aning om stålkvaliteten tyvärr men den är direkt avgörande- Vanligt rostfritt har endast en tunn skyddande hinna som när den skadas gör att ståelt rostar.. Allt stål rostar då det innehåller järn men sen är det blandningarna det handlar om Syrafast innehåller mer nickel oftast samt det viktigaste , några procent -oftast mangan.

Såklart ska man använda plast till allt som har med pool att göra då vanligt klor oxå sabbar järn men vissa saker blir bättre med "syrafast rostfritt". En plaststege tex funkar inte så bra. Min poollampa som var av plast tidigare kostade mycket pengar på trasiga lampor då plasten inte var tillräckligt hård för att tätningen skulle funka i längden.  Nu är ju såklart baljan i plast men lampsargen är i rostfritt. Syrafast :) rostfritt... Erikas brunnslock var säkert vanligt rostfritt stål för då händer just det som hon beskriver. Det hade inte hänt ett bra syrafast stål. Min stege som suttit i saltvatten i 14 år skulle vara totalt upprostad av alla skav och skrapmärken som uppkommit under åren men den är säkert av en godkänd syrafast kvalitet. Fråga alltså efter om det är "klassat 1430 eller 1440 de brukar de ha en hum om eller så står det på. Står det inget ska man inte köpa för att använda i en pool alls..
EN 1.4301 eller den gamla SS-normen 2333 är det stål som normalt benämns "rostfritt stål". Det används i miljöer med mindre korrosiv påverkan och då mest inomhus medan däremot EN 1.4401 är det stål som benämns "syrafast rostfritt". Det använder man där det finns salt, kraftiga luftföroreningar eller hög luftfuktighet. Rätt sak på rätt plats är alltid bäst.
 O0
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Tallkotten

SV: Anlägga pool, högt grundvatten
« Svar #16 skrivet: mars 08, 2015, 18:01:59:59 »
Det förklarar varför en del har låtit tillverka badstegar på jobbet (i syrafast). Känns som jag fått mer klarhet i en del frågor nu. Är dock fortfarande vilsen vad det gäller återfyllnad. Förstår inte riktigt hur man gör återfyllnad med cementgrus på ett vettigt sätt. Antingen hur man in en brandbil med vatten och en betongbil med cementgruspulver. Lär ta några timmar och bli riktigt dyrt. Eller så fyller man mha trädgårdsslangen och kärrar ut grus för hand o sprätter i en o annan säck cement (typ 50 st). Lär väl ta mer än ett dygn.... Några bra förslag, någon?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag