Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: luftbubblor i inloppen och reglera hastighet på pumpen?  (läst 1917 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad palfal

luftbubblor i inloppen och reglera hastighet på pumpen?
« skrivet: juli 04, 2013, 11:01:30:30 »
Hej,

Har satt in en ny cirkulationspump och noterar att det kommer lite luftbubblor i ena inloppet. Känns som om det suger luft någonstans. Ser dock inga läckage på det som är nymonterat. Tycker dock att det kluckar lite misstänkt i värmepumpen. Stängde ventilerna till den och testade men hade fortfarande luft. Pumpen är kraftigare än den förra och vet inte om det har med det att göra.

Lite lurigt när man inte ser något vattenläckage. Då det är en trefaspump har jag kan det möjligtvis vara så att jag kopplat ett par faser fel så den går åt fel håll? Testade det och valde det alternativ där den gick som tystast. Bra tryck i vattnet är det, nästan för bra för min smak då jag kör pumpen dygnet runt. Då har jag en fråga till: Går det att sätta en varvtalsregulator på pumpen och sänka hastigheten?

Skulle väl med facit i hand valt en med reglerbar hastighet.

Tacksam för tips!

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: luftbubblor i inloppen och reglera hastighet på pumpen?
« Svar #1 skrivet: juli 04, 2013, 12:20:06:06 »
Stick in något mjukt i rumpan på pumpen (antar att det sitter en kylfläktproppeller där) så ser du om den snurrar åt rätt håll.

Har du inget vattenläckage men luftbubblor kan du dra slutsatsen att läckaget är på pumpens sugsida. Mest troligt är ju att det är i någon koppling du meckat med när du bytt pump.

Varvtalsregulator är diskuterat i flera andra trådar. Inte trivialt pga kravet på jordfelsbrytare.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad palfal

SV: luftbubblor i inloppen och reglera hastighet på pumpen?
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2013, 13:52:59:59 »
Tack. Jo nog hittade jag ett litet läckage där på sugsidan. Tack

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag