CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bästa grund för spabad  (läst 15202 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

NickeNyfiken

  • Gäst
NickeNyfiken
Bästa grund för spabad
« skrivet: oktober 09, 2012, 09:43:18:18 »
Hej forumet!

Fråga: Om man bortser från kosmetiska aspekter, vilket är det avlastningsmässigt bästa sättet att göra en grund för ett spabad? Är det att gjuta en bottenplatta och isolera med cellplast eller går det lika bra med plintar och träreglar (och isolera med cellplast)?

Tacksam för alla svar!


Poolgiganten

Utloggad elvings

SV: Bästa grund för spabad
« Svar #1 skrivet: oktober 09, 2012, 11:35:29:29 »
jag gjöt plintar mot berg och sedan regla upp trall.

Använde dock webbverktyget på denna sida för att kolla belastningen.

http://www.bygma.se/byggbeskrivningar/byggbeskrivningar-allm%C3%A4nt/dimensionering

En gjuten plint bär i teorin hela spat självt så det behövdes ej räknas på. Dock hade jag 16plintar på 4x4 meter.

Har ej isolerat något.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad Mackan74

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Bästa grund för spabad
« Svar #2 skrivet: oktober 20, 2012, 22:50:56:56 »
Hej jag sitter i samma funderingar, jag tänkte placera det på en bra lager av singel och trädgårdsplattor. Är det bra? eller är det bäst att gjuta plintar och regla en ram av 2 tum 4 ? :-\
Tacksam för allas erfarenheter ;D

Utloggad Eberlund Service

SV: Bästa grund för spabad
« Svar #3 skrivet: oktober 21, 2012, 08:43:24:24 »
Har genetligen inte så stor betydelse. Det viktiga är att man gör botten jämn, i våg och att den tål vikten. Sen om det är en gjuten platta, trädgårdsplattor eller trall har inte så stor betydelse.

Hej forumet!

Fråga: Om man bortser från kosmetiska aspekter, vilket är det avlastningsmässigt bästa sättet att göra en grund för ett spabad? Är det att gjuta en bottenplatta och isolera med cellplast eller går det lika bra med plintar och träreglar (och isolera med cellplast)?

Tacksam för alla svar!

Utloggad Matt_S

SV: Bästa grund för spabad
« Svar #4 skrivet: oktober 22, 2012, 14:08:19:19 »
Det är nog bra med kapillärbrytande material under plattor, trall, markisolering etc. Själv körde jag 30cm makadam och sen 10cm XPS cellplast (Jackofoam). Fördelen med XPS-cellplasten är att den förutom den isolerande effekten även tål vatten och hög last under lång tid.

Utloggad wedberg

SV: Bästa grund för spabad
« Svar #5 skrivet: oktober 22, 2012, 22:11:19:19 »
Hej!
Jag har grävt ner 4 plintar som mitt spa står på. Reglat med 145x45. Mellan reglarna har jag cellplast och  ovan på detta trallbrädor som är skruvade utan mellanrum.
Tillsammans bildar detta en plattform som ligger 50 mm under det övriga trall däcket.

Utloggad hebe

SV: Bästa grund för spabad
« Svar #6 skrivet: november 08, 2012, 10:09:53:53 »
Tack för alla svar!

Det blev först grus (0.32) följt av stenmjöl i vilket jag satte 49 35x35x5 cm marksten. Funderar också på att lägga cellplast på detta för att öka isoleringen för spabadet.
Är det någon idé och i så fall vad behöver man?

Tack igen!

Ps. Får visst inte heta "NickeNyfiken" längre då någon verkar ha lyckats knycka mitt inloggningsnamn? Ds

Talisker

  • Gäst
Talisker
SV: Bästa grund för spabad
« Svar #7 skrivet: november 09, 2012, 17:13:56:56 »
Haha, kände mig precis väääldigt uppsäkrad när jag läste de andras inlägg... Jag bygger trall på 2,8*4 meter och använder 21 plintar :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag