CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Byggprojekt PP-pool Skåne!  (läst 31762 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aboy

SV: Byggprojekt PP-pool Skåne!
« Svar #10 skrivet: juni 19, 2010, 09:23:10:10 »
Pooltaket är stadigt förankrad i skenan, blåsten är inget problem!!

Poolgiganten

Utloggad Hilti65

SV: Byggprojekt PP-pool Skåne!
« Svar #11 skrivet: juni 19, 2010, 17:07:10:10 »
Aboy:

Ditt automatiska påfyllningssystem O0 är jag nyfiken på.Låter kalas att slippa hålla koll på nivån.
/Anders

Utloggad Aboy

SV: Byggprojekt PP-pool Skåne!
« Svar #12 skrivet: juni 19, 2010, 19:52:34:34 »
Automatisk påfyllning av pool.

Krav 1: Det finns ett utlopp nära botten med rör monterat, i mitt fall 50mm.
På min pool leder den slangen till andra kortsidan av poolen.
Jag leder upp slangen efter poolkanten, den kläms fast med 2st slangfästen, då kan man reglera din önskade nivå. på slangen sitter en större modell av matlåda från ICAMaxi. I den är ett utlopp till en pool monterat.
Den är bra därför den har en låg profil och tar lite plats i matlådan. Utloppet bygger man på med en kläm-koppling för 50mm slang. Nu är det lätt att montera på slangen som kommer upp från botten.
På utloppet skruvas en flottör som används i båtar för att starta länspumpar, det här är din nivåvakt.
Den ger ca 3cm mellan låg och hög nivå. Nu behöver man bara flytta allt upp eller ned beroende på var du vill ha dina max och min vatten nivåer. Det här är helt okänsligt för bad och skalp. När man flyttar allt upp eller ned kommer vattenytan i matlådan att oscillera tills det stabiliseras, det du ser är trögheten i systemet som gör att allt fungerar.

Flottören ska nu i sin tur styra en bevattnings ventil som fyller på vatten igenom ett utlopp som normalt sitter på båtar, ser riktigt fint ut. Men det finns ett problem, flottören fyller på när det är hög nivå i polen och stänger av när vatten nivån är låg, det fixar man med att flotören styr ett relä där man kan byta funktionen så att det blir rätt.

Mer än så är det inte, det är slangen som gör det hela trixet.


Utloggad Aboy

SV: Byggprojekt PP-pool Skåne!
« Svar #13 skrivet: juni 19, 2010, 20:00:33:33 »

Här är allt i olika delar

Utloggad dojan

SV: Byggprojekt PP-pool Skåne!
« Svar #14 skrivet: juni 19, 2010, 23:08:54:54 »
Stort TACK Aboy!

Vilket inlägg, tog sin tid att läsa igen men jag försöker ta in så mycket som möjligt, Ni vet - killen med tummen mitt i handen  :D

Kan jag få be om lite förtydligande?
Du skriver:"Nu ska du gjuta leka en meter upp från botten, med armering i leka + cement blandningen. Lekan kommer att vara drenerande, dvs inget vatten kommer att ligga mot poolen, som du kan ha läst tidigare om buktande PP-poolsidor så behöver plasten något hårt som håller emot vattentrycket, dessutom är leka issolerande, har du 30cm leka så mosvarar det 15cm frigolit issolering. Därför ska du inte fylla poolen och gjuta med leka runt hela poolen."

Menar du att man gjuter med leka (kulor?) + cement och armering intill poolen? Ungefär en meter från botten och upp?
Gör man detta INNAN du fyller på något vatten? När man läser bruksanvisningar står det att man bör fylla upp så vattennivån alltid ligger 15 cm över återfyllningen.

Är det lätt att veta vilken sida som är vilken på pooltaket?  :-X

32-35 grader låter lyxigt! Hur får du upp så hög vattentemperatur? Vad har du ställt in din VP på för antal grader?

Automatisk påfyllning verkar GRYMT...! Dock lite över min ambitionsnivå.

Längtar...
PP-pool 6m*3m med pooltak byggs sommaren 2010.

Utloggad Aboy

SV: Byggprojekt PP-pool Skåne!
« Svar #15 skrivet: juni 21, 2010, 14:16:13:13 »
Ja, man gjuter med lekakulor och blandar det med vatten + cement + armering. Jag gjöt före jag fyllde upp vatten i poolen. Att gjuta med leka är ganska behagligt jämfört med betong. Betongen är väldigt tung och trycker hårt mot alla kanter medans lekan är lätt och fin, den trycker inte speciellt mycket mot poolen = deformerar inte väggarna inåt medan du gjuter. Men det är alltid bra att hålla koll på hur poolens sida ser ut under gjutningen, kom ihåg att vi antagligen inte har exact samma kontruktion på poolen, om du skulle se att poolsidorna skulle bukta innåt så är det bara att fylla på med vatten så att ett mottryck skapas. Glöm inte att gjuta under trappan om du har en!

När du har placerat poolen på botten av hålet så måste du säkra poolens lång och kortsidor med reglar så att allt inte rör på sig under gjutningen. Just nu är poolen ganska mycket som en GB bigpack låda, ranglig och behöver stöd för att fungera. Jag tog långa reglar som räckte över poolen sidor, sågade skåror som jag tryckte ned över poolens kant. Nu är poolens sidor låsta mot varandra(90grader) därefter behöver du fästa dessa reglar mot något så att sidorna inte vickar åt något håll, jag hade en altan som jag fäste dem emot. Nu är sidorna stadiga och färdig för gjutning, raka och fina!

Väggen som du gjuter upp ca 1 meter, skyddar vattnet från att trycka ut väggarn så att de buktar, och lekan skyddar också mot yttre tryck samt isolerar och dränerar bort allt vatten. Har du en brunn som du kan pumpa bort vattnet i från så kommer du aldrig att ha vatten runt/under poolen som kyler ned ditt vatten. Jag använde som utfyllnadsmassa runt poolen, grovt grus. Det grova gruset kommer inte heller att innehålla något vatten. När då vintern kommer och marken fryser så har vi nu minskat markens påverkan på poolen, eftersom vi inte har någon fuktighet runt poolen så sker ingen expandering runt poolen. Nu har du en pool som du utan oro kan tömma helt, utan att vara rädd för att omgivande jord ska trycka in sidorna.

Sedan väntade jag på att allt skulle stelna, därefter fyllde jag på vatten, därefter fyllde jag på med det grova gruset upp till marknivå.

Om du tittar på föregående bilderna så kan du se lekan titta fram där nere på bilderna.

Plasten till pool taket är markerade, men i all iver så la jag inte märke till det, glöm inte!

Min värmepump står på 30grader, den styrs från reningssytemet(av/på) som är igång 9h per dag, dvs 9h per dag har jag cirkulation, möjlighet till värme från värmepump och rening. Just nu är VP bara igång någon timme på morgonen och resten gör solen, det här medför också att VP inte kan vara igång dygnet runt och tömma min plånbok, det här är också en kostnadskontroll med att begränsa det hela till 9h. När vädret blir kallt kommer vi till en punkt där värmepumpen inte räcker till(9h) och temperaturen i poolen kommer att sjunka sakta med vädrets ändring till vinter. Dessutom sitter det en termostat inkopplad med värmepumpen, varför? Jo när lufttemperaturen sjunker till ca 8 grader så har verkningsgraden också sjunkit för värmepumpen och allt blir dyrare, därför hindrar jag värmepumpen från att starta om det är för kallt = kostnads kontroll. Om värmepumpen är igång 9h + cirkulation 9h så kostar det ca 30kr per dag + vatten + kemikalier. I mitt fall just nu kostar vattnet ca 4kr per dag, kemin kostar inget och det blir ca 35kr per dag.

En fin bieffekt av att jag inte har cirkulation under natten är att jag fyller i flockmedel på morgonen, det hela får cikulera hela dagen och filtret fångar upp mycket men det blir alltid kvar partiklar i poolen. När då allt får lungt och fint sjunka ned under natten är det fin fint att damsuga poolen på morgonen före cirkulationen startar igen. Jag använder en pool robot med eget filter, jag slänger ned den i vattnet och startar den, sedan 3h senare är den färdig, min insatts är ca 5min, jag vill inte lägga tid på att damsuga botten, jag kör roboten säkert 4-5 gånger i veckan beroende på hur mycket poolen används.

Visst låter det kanske krångligt med automatisk påfyllning men den är värd varenda minut av fundering och byggnation, den största oron jag hade var om jag behöver fylla på nu? Blir det för lite vatten i natt, nu när jag reser bort kan frugan fylla på (hon har svaga muskler), och när man fyller tar det en stund och jag har lätt för att glömma den där slangen i poolen.... allt det här bara försvann som om det aldrig har varit där, det är värt att göra ett försök! Du behöver bara spara den där botten slangen för ändamålet och sedan göra det hela sedan när du har tid. Öppna inte pluggen innan bygget av på-fyllaren. Slangen behöver sluta i nivå med poolens vattenyta någonstans runt poolen.

ooops det blev mycket ABC igen hoppas det är till hjälp. //Aboy
« Senast ändrad: juni 21, 2010, 14:43:14:14 av Aboy »

Utloggad dojan

SV: Byggprojekt PP-pool Skåne!
« Svar #16 skrivet: juli 09, 2010, 23:16:30:30 »
Nu börjar det närma sig! Tiden går långsamt när man väntar...
Idag kom första leveransen: Värmepumpen! (Passande idag när det är 28 grader ute)

Kontakten med grävaren gjordes också i veckan. Nu är vi överens om att starta första "spadtaget" på måndagen den 19 juli.
Poolen levereras klockan 09.00 på torsdagen den 22:e juli. Kranbils-killen har varit och rekat. Han är på det klara med vad som behöver göras, skönt!

Känns fortfarande lite orealistiskt innan man kommit igång. Tog ett foto av trädgården innan "förstörelsen" börjar!  ::)
Om mindre än 2 veckor ska poolen vara i marken  O0

PP-pool 6m*3m med pooltak byggs sommaren 2010.

Utloggad dojan

SV: Byggprojekt PP-pool Skåne!
« Svar #17 skrivet: juli 18, 2010, 22:25:34:34 »
Imorgon brakar det loss!

Efter lång väntan ska det börja grävas imorgon! Tre dagar på oss att bli klara med botten för på torsdag kommer poolen, hoppas det räcker...
Lite fjärilar i magen fick jag när jag såg grävaren på gräsmattan, nu är det på riktigt  ::)

Hoppas kunna hålla Er uppdaterade under veckan, hoppas det fina vädret håller i sig så man kan hinna få ett dopp innan juli månad är slut!

« Senast ändrad: juli 18, 2010, 23:29:03:03 av dojan »
PP-pool 6m*3m med pooltak byggs sommaren 2010.

Utloggad Racing

SV: Byggprojekt PP-pool Skåne!
« Svar #18 skrivet: juli 19, 2010, 14:56:46:46 »
 O0 Lycka till.
Lecapool 10,5x4 romantrappa.

Utloggad dojan

SV: Byggprojekt PP-pool Skåne!
« Svar #19 skrivet: juli 19, 2010, 16:59:21:21 »
PUST!

Första dagen avklarad! Inte helt problemfritt men skönt att vara igång.

Vi märkte tidigt att avloppsrören låg där vi först planerat att poolen skulle vara placerad, vi fick alltså flytta poolen ca en halv meter.
Sen kom vi rakt på dränering som låg i marken och vatten bildades på botten efter ca 1,5 m djup. Hämta en pump!

Efter detta har vi kört åtta omgångar med massor. Det återstår kanske 2-3 omgångar ytterligare imorgon innan vi kan börja återfylla.

Lite bilder från dagen:
PP-pool 6m*3m med pooltak byggs sommaren 2010.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag