CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klor eller saltvatten i poolen?  (läst 40361 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Theodor

Klor eller saltvatten i poolen?
« skrivet: mars 30, 2010, 13:43:23:23 »
Hej!

Vi hade tänkt en pool m klor, men hörde att en granne har saltvatten i sin pool. För och nackdelar? Vad tycker ni? <dontkn>

Poolgiganten

Utloggad DaJo

SV: Klor eller saltvatten i poolen?
« Svar #1 skrivet: mars 30, 2010, 15:38:58:58 »
Hej,
har haft klor men bytte sen ett par år tillbaka till salt och ångrar det inte en sekund.
Vattnet är, enligt mig, otroligt mycket behagligare att bada i samt att jag har mycket stabilare
värden på vattnet nu.  O0

Om det nu finns någon nackdel så kanske det skulle vara att om du har rostfria detaljer i
skimmer, lampor, utlopp mm bör du byta ut dessa mot plast. Annars kommer dessa att rosta.
Även värmeväxlaren måste vara så att den klarar saltvatten, brukar vara av titanium då. Poolvärmepump måste även den klara av saltvattnet (tror de flesta iofs gör det).

 <sol>

/Danne
Folkpool 4*6 med Roman End 300, Zabra pooltak, salt
Värmer med IVT Optima 600 via värmeväxlare.

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klor eller saltvatten i poolen?
« Svar #2 skrivet: mars 30, 2010, 19:31:42:42 »
Håller med DaJo!
Vi startade vår pool i fjol och hade lite initiala problem att balansera klorhalten men när det väl var gjort så var det bara att kolla klorhalten (saltet omvandlas till klor) då och då.
Mycket behagligt badvatten och lite skötsel.
Men se till att byta rostfritt till plast.
Lycka till!
Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Theodor

SV: Klor eller saltvatten i poolen?
« Svar #3 skrivet: mars 31, 2010, 08:59:59:59 »
Hej! Vad bra att få veta om att rostfritt inte klarade saltvatten. Men hur gör man med stegen? Blir vattnet väldigt salt? Ungarna gnällde när vi var i Italien för att vattnet var för salt. Är det dyrare m salt, var köper man det?

Utloggad utopiazz

SV: Klor eller saltvatten i poolen?
« Svar #4 skrivet: mars 31, 2010, 09:12:06:06 »
Är det dyrare m salt, var köper man det?

Köps på t.ex Granngården och salt är nog den billigaste "kemikalien" man kan ha.

Utloggad Janne

SV: Klor eller saltvatten i poolen?
« Svar #5 skrivet: mars 31, 2010, 09:28:24:24 »
Hej,

Du kan ju ha salt i klorvatten, det har jag.
Sen kan man ha saltgenerator som tillverkar klor.

Janne
« Senast ändrad: mars 31, 2010, 12:37:35:35 av Janne »
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Klor eller saltvatten i poolen?
« Svar #6 skrivet: mars 31, 2010, 11:01:52:52 »
Hej!

Vi hade tänkt en pool m klor, men hörde att en granne har saltvatten i sin pool. För och nackdelar? Vad tycker ni? <dontkn>

hej
vi kör med salt + klorgenerator från Intex billigt och enkelt bifogar en länk om detta:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2907.0
eller gör en sökning på forumet "Intex eller saltgenerator"
Vi har bara rostfria stegen i vattnet vid bad har inte märkt något om rost på denna
Salt är fantastiskt
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad conza

SV: Klor eller saltvatten i poolen?
« Svar #7 skrivet: mars 31, 2010, 12:42:32:32 »
Körde förra året med klor i min nystartade pool och jag måste medge att det luktade rätt mycket klor.
Har inte startat upp än men jag har inhandlat ett UV-filter som ska kopplas in och då ska man enligt tillverkaren kunna sänka kloret med upp till 80% .
Betvivlar inte detta en sekund , min granne har en rätt stor damm på tomten som började gro igen med alger förra året rätt rejält. Han kopplade in ett UV-filter o bara på en vecka såg man en rejäl skillnad .
Och på 2 veckor så var vattnet kristallklart och så har det hållt sig sen dess.
Tycker det är rätt imponerande när det gäller en damm med massa fisk o växter i.....så jag blev riktigt glad när jag hittade UV anpassat för pool...  o speciellt dyrt tycker jag inte heller att det är.

Får återkomma i sommar o berätta hur det har gått...

//Conny

Utloggad Aboy

SV: Klor eller saltvatten i poolen?
« Svar #8 skrivet: april 04, 2010, 22:19:42:42 »
Hej

Jag har varken klor eller salt i min pool, jag har ett system som är tillverkat i Tyskland med UV-lampa och koppar joner = DRICKSVATTEN(Även om man inte dricker ur en pool så är det mycket behagligt att bada i)
Om man skulle stänga poolen över vintern så är koppar jonerna aktiva hela vinter så att när man startar upp igen så har man bra vatten från början. Det kostar 18000kr och är en tavla med UV lampan och Koppar katoder med anslutning av till och från vatten.

Jag hade en vän med familj som kom förbi när vi byggde poolen och det kom fram att han var allergisk mot klor+ han pojkar, nu ska han köpa hus och bygg pool!

Man behöver inte fylla på något, det bara fungerar. Efter några år byter man UV-lampa och koppar katoder.

UV-lampa tar effektivt bort bundet klor, bundet klor luktar mycket och det vill man inte ha kvar i poolen.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Klor eller saltvatten i poolen?
« Svar #9 skrivet: april 05, 2010, 14:08:05:05 »
Körde förra året med klor i min nystartade pool och jag måste medge att det luktade rätt mycket klor.
Har inte startat upp än men jag har inhandlat ett UV-filter som ska kopplas in och då ska man enligt tillverkaren kunna sänka kloret med upp till 80% .
Betvivlar inte detta en sekund , min granne har en rätt stor damm på tomten som började gro igen med alger förra året rätt rejält. Han kopplade in ett UV-filter o bara på en vecka såg man en rejäl skillnad .
Och på 2 veckor så var vattnet kristallklart och så har det hållt sig sen dess.
Tycker det är rätt imponerande när det gäller en damm med massa fisk o växter i.....så jag blev riktigt glad när jag hittade UV anpassat för pool...  o speciellt dyrt tycker jag inte heller att det är.

Får återkomma i sommar o berätta hur det har gått...

//Conny

priset??


Fixade citat rutan
Fia

« Senast ändrad: april 05, 2010, 17:30:40:40 av Fia »
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag