CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: "Storlek" på saltgeneratorn  (läst 2941 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daphne

"Storlek" på saltgeneratorn
« skrivet: april 05, 2009, 12:41:33:33 »
Hej,

Funderar som bäst på inköpet av saltgenerator om jag ska vara ekonomisk och satsa på en Intex eller om jag ska vara "våghalsig" och importera en från Australien.
Jag förstår inte riktigt skillnade på de båda får jag erkänna. Är Zodiac Tri mer "automatisk" än Intex? Vilken "storlek" behövs? Leverantören i Australien föreslog en Compact modell (17g/timme) men när han förstod att jag skulle ha en värmepump för att värma vattnet till 28-29 grader så föreslog han att jag skulle gå upp en storlek och satsa på Zodiac Tri Mid istället (25g/timme). Ni som förstår er på mer av detta förklara gärna lite hur det fungerar med produktionen/timme och vad jag ska satsa på?
Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: "Storlek" på saltgeneratorn
« Svar #1 skrivet: april 05, 2009, 13:14:02:02 »
hej daphne
Som du kanske läst på forumet så har jag en Intex Saltklorinator/generator har ju bara använt den under 1 säsong.
Har man lite tid över att bry sig om poolen och alla dess attiraljer så är det inga problem med en Intex.
Kan tänka mig att de dyrare varianterna har lite flera inställningsmöjligheter men denna har fungerat bra för oss.
För att börja med saltvatten i poolen och se om du trivs med detta är ju Intex ett billig och bra alternativ om du använder den i 2 år så motsvarar det 2 års kemikalieförbrukning och då kan man ju kasta bort den utan förlust.
I övrigt tycker jag du skall läsa allt här på forumet samt vad de olika säljarna säger på sina sidor.
mvh carlos <sol>

Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Ingvar

SV: "Storlek" på saltgeneratorn
« Svar #2 skrivet: april 05, 2009, 14:00:38:38 »
Det finns en viktig inställningsmöjlighet som skiljer en dyrare saltklorinator från Intex billiga modell: På de dyrare modellerna går det att finjustera klorproduktionen, medan Intex endast har ett läge, maxproduktion. Med Intex-modellen får man i stället justera klorproduktionen med ett tidur som slår av och på.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: "Storlek" på saltgeneratorn
« Svar #3 skrivet: april 05, 2009, 14:12:58:58 »
hej
helt riktigt Ingvar.
Men problemen här uppe i norden är att vi kan inte ha täckningen av eller på hela tiden utan vi vet inte pga det konstiga vädret hur det blir och detta påverkar mycket inställningen av klorproduktionen så lite justering blir det nog vilken man än väljer.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: "Storlek" på saltgeneratorn
« Svar #4 skrivet: april 06, 2009, 21:37:27:27 »
Hej,

Funderar som bäst på inköpet av saltgenerator om jag ska vara ekonomisk och satsa på en Intex eller om jag ska vara "våghalsig" och importera en från Australien.
Jag förstår inte riktigt skillnade på de båda får jag erkänna. Är Zodiac Tri mer "automatisk" än Intex? Vilken "storlek" behövs? Leverantören i Australien föreslog en Compact modell (17g/timme) men när han förstod att jag skulle ha en värmepump för att värma vattnet till 28-29 grader så föreslog han att jag skulle gå upp en storlek och satsa på Zodiac Tri Mid istället (25g/timme). Ni som förstår er på mer av detta förklara gärna lite hur det fungerar med produktionen/timme och vad jag ska satsa på?

Hej Daphne!
Här är en länk http://www.tdconsulting.com.au/chlorine_demand_calculator.php  som ger en liten fingervisning med hjälp av poolvolym, belastning och körtid på pumpen hur många g/h du behöver.
Om jag förstår det hela rätt så är det bara fördelar med att välja en storlek större förutom då kostnaden initilat. Cellhuset har ett maxflöde som man inte skall överstiga för då slits det ut snabbare likt värmeväxlare på en VP  pga detta är det bättre att ta en storlek större och köra den på färre timmar. 
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag