VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Markpoolsprojekt äntligen igång!  (läst 32555 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad drarmi

Markpoolsprojekt äntligen igång!
« skrivet: september 07, 2008, 23:25:28:28 »
Tack för att detta forumet finns! Tack för att alla på detta forumet finns! Vilken källa till information, tips och inspiration!

Vi har i helgen dragit igång med vårt markpoolsprojekt. Grävningen är nu avklarad och man står nu med ett monsterhål på 9x5 meter i gräsmattan. Det är inte utan att det är med lite blandade känslor man sitter här nu och skirver. Det känns så klart underbart skänt att ha ett av momenten klara och att det hela nu är igång. Det känns dock samtidigt lite tungt att veta att man givit sig själv MASSOR av kommande arbete och ett extremt sparprogram för att finansiera det hela.

Bygget kommer att ta tid ocj man kan bara hoppas och drämma om att det är klart till nästa sommar. Känns dock högt otroligt att vi skulle kunna bara nästa sommar. Hoppas kan man ju .... kankse utan uppvärming ... vem vet ... nja vi får se ...


Jag kommer att ställ aen massa dumma och nädvändiga frågor på forumet men kommer också att dokumentera bygget så noga jag kan på vår blogg. En blogg som vi faktiskt redan skriver en massa om husbygge och allt som hör därtill.

Välkommna in och ta en titt på http://familjenklinger.blogspot.com/ jagkommer definitivt att titta in hit igen!!

Poolgiganten

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Markpoolsprojekt äntligen igång!
« Svar #1 skrivet: september 08, 2008, 15:11:30:30 »
Hej och välkommen!
Lycka till med erat poolbygge, vet precis hur det känns just nu...
Som sagt, man får se det långsiktigt, klart du kommer bada nästa år.. 8)

MVH
Majja
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad Fia

SV: Markpoolsprojekt äntligen igång!
« Svar #2 skrivet: september 08, 2008, 17:14:25:25 »
Hej o välkommen.  :)

Mycket bra beslut att bygga pool!  O0
Vilken typ av pool ska du bygga?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad DaJo

SV: Markpoolsprojekt äntligen igång!
« Svar #3 skrivet: september 08, 2008, 20:34:35:35 »
Hej och "grattis" till ett mycket bra beslut  O0

/Danne
Folkpool 4*6 med Roman End 300, Zabra pooltak, salt
Värmer med IVT Optima 600 via värmeväxlare.

Utloggad drarmi

SV: Markpoolsprojekt äntligen igång!
« Svar #4 skrivet: september 09, 2008, 22:47:09:09 »
OJ vilket härligt välkommnande!

Ja nu har första chocken lagt sig lite och nu känns det ganska bra med det där jätte hålet på tomten. Ett hål på 9x5 meter. Poolen skall bli 8x4 meter.

Tanken är nu att nästa steg bli att få till en grund. Alltså dränering, 10-20 cm makadam, 10 cm isolering och slutligen gjuta en 10 cm platta på det.

Sedan murar jag upp väggar runt om hela poolen utom i hörnet där vi tänkt att ha en hörntrappa. Under murningen ser jag också till att få på plats rostfria pooldetaljer som lampor, inlopp och utlopp mm.

Längst upp på murblocken lägger jag en träregel som sedan en snap-in liner kan fästas i. Min tanke är sedan att omge poolen med sten och då fortsätta med den byasten jag redan har i övrigt på tomten. Hur jag skall göra just med eller vid poolkanten har jag ännu inte koll på. Jag har tittat lite på det här med poolkantsten men OJOJ va det är dyrt!

I övrigt är tanken att värma poolen med en värmepump samt att täcka poolen med ett pooltak.

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Markpoolsprojekt äntligen igång!
« Svar #5 skrivet: september 10, 2008, 00:49:24:24 »

Hej ! Detta kommer att bli bra  O0, vilket fabrikat på pooltak har ni tänkt er  <dontkn>

LOTTERÖD
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad matz

SV: Markpoolsprojekt äntligen igång!
« Svar #6 skrivet: september 10, 2008, 07:03:08:08 »
fundera på om du skulle vilja ha ( i framtiden) saltvattenspool med saltgenerator för att slippa klorhantering och alger..då är inte rostfritt bra
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad DaJo

SV: Markpoolsprojekt äntligen igång!
« Svar #7 skrivet: september 10, 2008, 08:00:16:16 »
Hejsan,
tänkte oxå precis på det matz skrev, att rostfritt inte klarar salt.

Hade själv från början inte tänkt att ha salt men efter en säsong köpte vi saltgenerator och det ångras inte en sekund  O0

Gäller oxå då även ev värmeväxlare som ej ska va i rostfritt utan tex i titanium...

/Danne
Folkpool 4*6 med Roman End 300, Zabra pooltak, salt
Värmer med IVT Optima 600 via värmeväxlare.

Utloggad drarmi

SV: Markpoolsprojekt äntligen igång!
« Svar #8 skrivet: september 13, 2008, 21:15:09:09 »
Bra tips om att fundera på rostfritt. Jag har fortfarande lämnat öppet för att eventuellt köra plast också. Billigare och om jag nu kör på en vit trappa och mosaik liner så passar vita detaljer bättre.

Men en annan fråga.

Jag har ju eventuellt tänkt mig ett pooltak av typ ideal Cover Klasik B. Vad jag dock inte verkar hitta någonstans är hur mycket detta tak bygger på långden då det är helt ihopfält. Alltså låt säga att jag kör undan taket och vill ha det utanför poolen strax utanför poolkanten. Hur mycket yta behöver jag då exakt för pooltaket att stå på. Jjag har det rätt tajt så jag hoppas lite på 2 meter eller mindre.

Om det tar 2 meter så ligger taket precis över poolkantstenen och då har jag utrymme kvar att öppna dörren till det närliggande förrådet och ha lite luft mellan dörren och taket (10-20 cm).


Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Markpoolsprojekt äntligen igång!
« Svar #9 skrivet: september 15, 2008, 01:08:30:30 »
Hej drarmi !

Läste i den instruktionen vi fick med när vi köpte vårt Klasik C (år 2006) att alla sektionen är 2,16 m oavsett i fall du väljer Klasik A,B eller C, sedan får du lägga till 2 cm för gavelsektionen, så du behöver 2,18 m för att kunna skjuta bort taket helt från poolen. Var ute och kollade på vårt, största sektionen är exakt 2,18 inkl. gavelsektion. Kolla nu ändå upp detta, så att måtten inte har ändrats sedan vi köpte år 2006.
Vi har 3 meter extra skenor, vilket gör att när vi skjutit bort taket från poolen har vi en bit att gå på mellan poolsargen och taket.

Måste också tillägga att när du har låst upp varje taksektion, så kan du köra "köra" omkring dem eftersom varje sektion löper på vars ett eget spår i skenorna, då kan du skjuta ihop 2 sektioner och ha dem längst fram, och 2 sektioner längst bak, eller 1 i varje ända och 2 ihop på mitten, kan vara kanon när ungarna vill ha vars en målvaktsbur = bollarna stannar i poolen. Man kan dessutom kanska lätt skruva av gavelsektionerna, men med tanke på bredden bär man nog inte bort dem själv, men möjligheten finns att ha tak över poolen med helt öppna gavlar.

Glöm nu inte att kolla, så mina mått stämmer.

LOTTERÖD
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan