Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Återkommande dåligt vatten  (läst 7696 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hiawatha

Återkommande dåligt vatten
« skrivet: augusti 06, 2008, 17:26:18:18 »
Hallå,
Vi har ett spa sedan i våras och det fungerade problemfritt i ungefär två månader. Sedan började vi få lite skum vilket enkelt åtgärdades med "Foamdown" och för ca två veckor sedan när vi lyfte på locket var vattnet alldeles grumligt och luktade unket eller kanske snarare typ "urin".  :o

Vi körde då en "pipecleaner", tömde vattnet, rengjorde spabadet och fyllde på med nytt vatten, chockklorerade och allt var frid och fröjd... i ungefär en vecka. Sen var vattnet grumligt igen och luktade återigen unket...  :-\

Vi gjorde om proceduren för en vecka sedan och allt var frid och fröjd, ända tills idag. (Det var bra vatten igår, så det hela händer liksom över en natt...)

Värdena är OK, det kan dock vara alkaliteten som kan ligga aningen högt (straxt över 120) ibland, men i övrigt har värdena hållts under kontroll. Jag tycker att byta vatten två gånger på två veckor är alldeles för ofta, och skulle väldigt gärna vilja ha en lösning på problemet.

Vad kan vara fel?  :'(




Poolgiganten

Utloggad SingingSailor

SV: Återkommande dåligt vatten
« Svar #1 skrivet: augusti 06, 2008, 20:05:33:33 »
Vilka värden har du på vattnet?

När du chockklorerar, håller vattnet en hög klorhalt över natt?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Hiawatha

SV: Återkommande dåligt vatten
« Svar #2 skrivet: augusti 07, 2008, 15:33:00:00 »
PH brukar ligga lite i underkant, typ runt 7 - 7,2 och alkaliteten lite i överkant, typ runt 124, och skulle ph vara för lågt så har jag i lite "höj ph" från Folkpool.

Kloret brukar klara en natt, men om det går mer än en dag eller så, så har det en förmåga att sjunka ner på 0. (De andra värdena stannar ungerfär på ovan nämnda värden.)

Vi underhåller karet med kemikalier regelbundet (No Scale, och Bright and Clear, en gång i veckan, och så lite klor efter varje bad) men de senaste tre veckorna har inte varit så roliga tyvärr.

Vi var nu i kontakt med Skånska Byggvaror, som sålde karet till oss, och dom säger att då det inte kommer bubblor ifrån ett av munstyckena längst ner så är ozonrenaren trasig och skickar en ny på garanti... Det är iofs bra, men kan den verkligen ha den här effekten på ett spabad? Det finns juh spabad som säljs utan ozonrenare, och där byter man väl inte vatten en gång i veckan?

Utloggad SingingSailor

SV: Återkommande dåligt vatten
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2008, 16:21:20:20 »
En tumregel för att chocka en pool är att hålla klorhalten >10 över minst en natt. Så länge klorhalten sjunker så finns det något som förbrukar kloret, t.ex. alger etc, och då får man fortsätta att chocka. Om klorhalten sjunker till 0 på ett dygn så verkar det som att du har skit kvar, och du behöver hålla hög klorhalt några dagar. (Detta som sagt för pooler, spa kan jag inte).
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Hiawatha

SV: Återkommande dåligt vatten
« Svar #4 skrivet: augusti 10, 2008, 12:36:01:01 »
Tack för dina råd. Jag provade att chockklorera för ett par dagar sedan och vi har inte badad sen dess  (eftersom vårt vatten varit dåligt) och vi har inte heller gjort något med kemikalierna heller sedan dess, så jag gjorde ett test nu på morgonen.

Vatten: Grumligt och luktade unket
Klor: 0,5 (OK)
PH: 7,3 (OK)
Alk: 149 (HI)

Jag provade nu att återigen chockklorera, genom att den här gången använda både spachock OCH vanligt klor, och sen även NoSCale och Bright and Clear.
Jag har även ändrat rengöringscyklerna från var 6:e timme till varannan. Får se om det här hjälper, i annat fall så ska vi få en ny ozonrenare i veckan då vi misstänker att den är trasig (det kommer inga små bubblor där det ska komma, i alla fall inte vad vi kan se...)

Vad bortskämd man är med ett spa, och vad hjälplös man känner sig när det inte fungerar...  ::)

Utloggad Grufman

SV: Återkommande dåligt vatten
« Svar #5 skrivet: oktober 16, 2008, 21:53:38:38 »
Hejsan...ozonrenaren ska vara ett komplement till desinficerade kem.....alltså att man inte behöver använda mängder av kem. Du nämnde inget om filtret i ditt spa....gör du rent det 1 ggn i veckan?

Utloggad Viggo29

SV: Återkommande dåligt vatten
« Svar #6 skrivet: oktober 18, 2008, 18:34:09:09 »
Hej

Har du fått iordning på vattnet????
Har du bytt ozonrenaren???

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag