Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Höja alkalinitet eller pH först?  (läst 805 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jool08

Höja alkalinitet eller pH först?
« skrivet: juni 15, 2023, 15:16:38:38 »
Hej! Fösta säsongen med pool och mycket alla lära sig. Första mätningen ger pH 6,4 och alkalinitet 0,00. Jag har konsulterat två återförsäljare av poolkemi som säger olika och i gamla trådar här på forumet finns också motstridiga åsikter.

Den ena säger att jag ska hälla i en stor mängd (3 kg) pH-plus och sen se vad som händer med alkaliniteten. Den andra säger att jag måste höja alkaliniteten först för att jag ska kunna justera pH på ett rimligt sätt. Jag har också förstått att dessa medel är liknande och har överlappande effekt.

Hur mycket och av vilken sort hade ni slängt i först? Poolen är cirka 32 m3.

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Höja alkalinitet eller pH först?
« Svar #1 skrivet: juni 16, 2023, 07:32:31:31 »
OM du ska hålla på med alka vilket jag säger att du inte ska om du har automatik så ska du först hälla i alka för den i sig höjer pH.

Sen när alka är rätt höjer du sista biten med pH+ där efter tar du kloret. viktigaste av allt, ha inte bråttom! lår kemikalierna verka och stabilisera sig
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Höja alkalinitet eller pH först?
« Svar #2 skrivet: juni 16, 2023, 10:47:43:43 »
Min erfarenhet är att pH kan svänga rätt kraftigt om man har låg alka, det spelar mindre roll om man har styrning på pH, men ska man reglera manuellt så är det en fördel att tillsätta alka först, enligt mig i alla fall.
Man behöver kanske inte ändå upp i rekommenderad nivå (kan behövas fler kg alka plus) men i alla fall en bit på vägen.
Det är mitt råd i alla fall.
Rekommenderad nivå är 75-120 ppm, men du kan ju prova med minst 50 ppm alka i alla fall.
Om pH svänger kraftigt när du klorerar, eller t.ex. efter regn, så är alka för lågt.

För låg pH kan skada poolens liner, så alka i vattnet kan vara en typ av försäkring mot det också.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag