VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bestway Steel Pro Max 305 x 76 cm  (läst 3097 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kwhalp

Bestway Steel Pro Max 305 x 76 cm
« skrivet: mars 21, 2023, 00:06:15:15 »
Hej!

Är väldigt imponerad av alla stora och fina poolbyggen på detta forum, men känner att vi med temporära "plaskdammar" får för lite rampljus!  <dontkn>

Har haft en uppblåsbar "plaskdamm" Bestway Fastset 305 cm x 76 cm (61 cm max vattendjup) uppvärmd i två sommarsäsonger till mina två små söner (2- och 6 år gamla).
År 1 med Bestway Flowclear 2.8kW elpatron (2021)
År 2 med Lyfco Splash 35 3.2kW poolvärmepump (2022)

Har dock tänkt uppgradera en del saker denna säsong och tänkte delge allt kring detta.

Lite inköp för 2023:

894kr 3.05m × 76 cm Bestway Steel Pro Max (4.5 m3)
1045kr isolerande träningsmatta Tectake (pussel m. 24st × 1.2cm tjocka. Ja, jag hade kunna köpa cellplast/XPS istället, men vill pga snö/snöras kunna plocka ihop alla skivor på ett enkelt sätt).
1030kr Wifi-"pool"-termometer m. loggning (Rapt Pill)
2599kr Skyddande "Pooltak" ("Exit" 300 cm)
___________
5568kr

Befintlig utrustning:
3789kr Lyfco Splash 35 3.2kW luftvärmepump.
1038kr UFO FX3 poolrobot
999kr Bestway Flowclear Skimmer
1299kr Bestway Flowclear 2.8 kW elpatronvärmare.
Ca. 1000kr slang, slangisolering, filter, poolkemi, termometrar, pH-testare, håv, m.m
749kr Bestway Fastset 305 cm som pensioneras, men filterpumpen i det paketet, á 1249 L/h behålls! :)
______
14442kr totalt, eller ~4814kr/säsong, exkl. vatten och el.

Har 15.54 kWp solceller och 100% effekt- och energitäckning så elen är i princip gratis (förutom på nätterna).  >rulla<

Poolvärmepumpen Lyfco Splash 35 drar 0.6 kW och snittade ca 0.4 kW under sommaren för att hålla poolen riktigt varm (minst 32°C), och COP ca 4.
De två filterpumparna ligger på ca (25W+48W) 73W, så totalt knappt 500W i total "kontinuerlig" drift oisolerad men med flera lager pooltäckning på vattenytan.

Uppskattad elförbrukning:
juni 366 kWh
juli 366kWh
augusti 366 kWh
______
1098 kWh/kortsäsong

Vatten kostar för oss 28kr/m3 inkl. moms så det är nästan också försumbart för plaskdammar.
Tror vi förbrukade 8m3 till poolen första året, och 6m3 andra året, så 224kr till 168 kr/år.
Detta år räknar jag med knappt 5m3 förbrukning dvs 140kr.
(Fun fact: "Fin" laktosfri mjölk i enlitersförpackning är ganska precis 1000ggr dyrare än dricksvatten).

Min förhoppning är dock att "pooltaket" ska ge bra med värme under varma och soliga dagar, förutom att den skyddar 2-åringen mot drunkningsrisken.

Kommer även att köra en effektlogger på pumpar/värmepump i år, så att "elkostnaden" för andra  forumläsare, kan tas i beaktning. (Deltaco smart-plug)

Snön har dock precis rasat från taket/solcellerna och landat där poolen ska stå, så det är några månader bort, innan det går att realisera allt!  :-\


« Senast ändrad: april 03, 2023, 11:37:28:28 av kwhalp »

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bestway Steel Pro Max 305 x 76 cm
« Svar #1 skrivet: mars 21, 2023, 08:08:49:49 »
Mmm, för många behöver det inte vara en "riktig pool" för att det ska fungera bra, när barnen är små så bryr dom sig ju inte om vad de badar i, och många gånger är det ju bättre för barn som just börjar lära sig simma med en grundare pool, så jag kan bara hålla med om att pool-livet inte behöver innebära pool för flera hundra tusen kronor för att det ska vara givande, t.ex. för en barnfamilj.

Vi byggde vår pool för 22 år sedan, det kostade 93 000 kr, och har så att säga kostat oss 4428 kr/år sedan dess.
Tillkommer kostnader för värme och cirkulation på 4-5000 kr/år (Vi har ca 32 grader i vattnet).
Så det behöver inte vara så dyrt ändå, om man slår ut investeringen över tid.
Vi finansierade bygget utan lånade pengar då vi gjorde ett medvetet val att inte åka utomlands under 3 års tid, det skulle kostat nästan lika mycket.

Vi resonerade som så, att ha pool hemma väger minst lika tungt som att åka utomlands 1 gång/år.

Med tiden, sedan barnen blivit vuxna, så har det däremot blivit viktigare med en "riktig" pool, nu träffas vi och våra nära vänner, deras och våra barn, och barnbarn och umgås runt poolen - mer eller mindre varje vacker sommardag, och nu tycker i vart fall jag att det känns som en förutsättning för att det ska fungera att det är en riktig pool, och att man byggt upp något av ett aktivitetsområde runt poolen.
I vårt fall har vi under årens lopp adderat Utebiljard, SPA-bad, stor grill, el-dart, lite trädgårs-spel och annat som gör att många kan sysselsätta sig med lite omväxlande saker om man umgås runt poolen i flera timmar/dag.
Vi har t.o.m köpt en gammal husvagn och ställt upp på gården så att de som vill kan övernatta om vädret är fint flera dagar i rad.
Det blir som att umgås med vännerna på "utlands-semestern".  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kwhalp

SV: Bestway Steel Pro Max 305 x 76 cm
« Svar #2 skrivet: mars 21, 2023, 16:13:37:37 »
Tack för ett fint svar!  <sol>

Intressant! Ca 9000 kr/år är ju en piss i Nilen med tanke på den glädje du, barnen/kompisar, upplever!   O0
(Är väl även värdehöjande för huset i 99 fall av 100!)

93000 kr, motsvarar ca 136 000kr i dagens penningvärde(via onlinekalkylator). Hur mycket uppskattar du att samma anläggning hade kostat idag? (All else equal).

Jag märker att vår 6-åring, som är väldigt försiktig av sig, hade mycket hjälp av en så grund "plaskdamm" förra säsongen, han vågade tillslut ta av sig simpuffarna och bada/vada själv utan stöd, i de ca 55 cm djup vi hade. Tänker att han mycket väl är redo för att lära sig simträna i de 65-70 cm vattendjup som årets pool kommer erbjuda.

Min tanke med att gå "all in" på alla olika attiraljer, ("pooltak", poolrobot, temploggning, värmepumpar, poolkemi, osv) är för att jag tycker det är kul att testa och laborera med olika saker.
Tänker även att jag lär mig grunderna fastän i liten skala, utan att det kostar skjortan och tycker det är kul att dela med mig av misstagen och lärdomarna här på forumet.  8)

Nuvarande volym 4.5 m3, är ju en faktor 5 - 20 ggr mindre jämfört med en stor pool, så alla "lärdomar" går ju skala upp.

Tänker att i framtiden när man helt plötsligt har tonåringar som vill ha en "riktig pool" så gräver jag nog ner och isolerar en stor ovanmarkare för en billig peng.

Går det månne gräva ned en pool med farsans lilla Takejob TB16-minigrävare? För isåfall kommer man nog undan rätt så billigt. Typ gräva ned och "tralla" omkring en ovanmarkspool, eller kanske rentutav gräva/gjuta och köpa "riktig" pool. :)

Vilken dag som helst nu, får jag Wifi-Pooltermometern, som egentligen är en produkt ämnad för hemmabryggerier. Rapt Pill heter den.

Rickard, kör du din egen logger från energibutiken, eller vad finns det för utrustning för att logga temp/klor/pH m.m ?  <help>
« Senast ändrad: mars 21, 2023, 16:33:41:41 av kwhalp »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Bestway Steel Pro Max 305 x 76 cm
« Svar #3 skrivet: mars 21, 2023, 16:45:07:07 »
Hej,

Mycket bra inlägg. Saknar dessa som du nyss gjorde.

Det första du kan skippa är poolrobot. Inte värt det. Gjorde samma som dig angående pool. Prova och testa för att bygga upp kunskap och förståelse. Min erfarenhet att det var mycket jobb med en enklare pool. Allt blev mycket lättare sen. Anledningen var två;
ett fel typ av klor samt konstruktionen av dessa pooler.
Klor;

Det finns olika typer av klor. Undvik att använda; snabbklor, långsamklor, multiklor, spaklor och diklor. Allt blir lättare då. Använd gärna dagsklor från K-rauta.

En rund konstruktion är inte alltid lämplig för vattnets cirkulation;
Smutsen brukar alltid samlas i mitten av poolen. Ändra gärna inlopp och utlopp. I en rund pool vill jag påstå att utloppet bör vara under inlopp.

Med vänlig hälsning
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Bestway Steel Pro Max 305 x 76 cm
« Svar #4 skrivet: mars 21, 2023, 16:54:49:49 »
Skrev tyvärr fel här.

Utgående vatten under inkommande vatten är bäst här.
Alltså inkommande vatten över utgående vatten.
« Senast ändrad: mars 21, 2023, 17:01:45:45 av Roger. »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Bestway Steel Pro Max 305 x 76 cm
« Svar #5 skrivet: mars 21, 2023, 17:17:43:43 »
Skimmer under jets.

Utloggad kwhalp

SV: Bestway Steel Pro Max 305 x 76 cm
« Svar #6 skrivet: mars 22, 2023, 18:56:38:38 »
Tack för de varma orden och tipsen Roger, ska genast köpa på mig lite dagsklor från K-rauta! :)

Rickard:
https://www.mynewsdesk.com/se/booli.se/pressreleases/ny-analys-saa-mycket-hoejer-en-pool-vaerdet-paa-ett-hus-3175190

Nu bor du i Piteå, där antalet poolobjekt är få, så där kan nog värdet öka ännu mer!  O0


Vad kör ni för analysverktyg för pH, klor, m.m ?
Jag kör 3-in-1 teststickor från typ Biltema... inbillar mig att de funkar, har ju varken fått klorskador i ögonen eller algtillväxt hittills iaf.

Imorgon får ni se hur min nya Wifi-"pooltermometer" fungerar! :)

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Bestway Steel Pro Max 305 x 76 cm
« Svar #7 skrivet: mars 23, 2023, 20:00:31:31 »
Hej,

Om du kör detta klor behöver du bara använda pH-. Rusta brukar ha ett bra pris på detta.

Då funkar ett enkelt kit från Biltema mycket bra. Två värden att mäta, pH och klor. Mycket lättare än ett instrument och många fler värden.

Oftast behövs inte dessa då man lär känna sitt vatten. Vidare mät inte ditt vatten för ofta. Värdena ändra sig hela tiden. Kanske varannan dag till att börja med för att lära sig sitt vatten. Några på forumet tycker stickor är bra. Jag tycker de är ganska dåliga och visar ofta fel.

Får du problem med vattnet kan du alltid chocka med ditt nya klor. Då brukar alla problem lösas.

Vidare kommer du upptäcka om du har problem med ditt vatten. Du ser på vattnet eller känner lukten av vattnet vid problem.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bestway Steel Pro Max 305 x 76 cm
« Svar #8 skrivet: mars 24, 2023, 10:54:06:06 »
Vi använder mest Insta test teststickor, fått för mig att de fungerar bäst för mig i alla fall.
Jag loggar temperaturen med vår logger, en tempgivare i tempficka på inkommmande vatten till sandfiltret, det mäter ju temperaturen i utloppet, så det är varmare i poolen än det vi mäter, i vart fall inte kallare.
Enda nackdelen är väl att jag inte kan se pooltempen om cirkpumpen står still, men sedan jag köpt en klenare cirkpump behöver jag köra den dygnet runt, så för just oss är det ett ickeproblem.
Jordvärmepumpen styr temperatur och värmeproduktion med egen givare.

När det kommer till kostnaden är är det lite som fråga om hur långt ett snöre är.
Vi köpte poolstommen och reningsanläggningen av Svenska Poolfabrken, Nuvarande Ellipspool, och jag byggde styrningen själv, köpte värmeväxlaren av en kontakt via jobbet för 2500 kr.
Pooltäckningen köpte jag via nätet innan det ens fanns webshoppar på allvar.

Hålet i marken grävde min erfarna granne med sin Volvlo L50 traktor, vi grävde ned ca 1 meter, och byggde stödmur runt poolen med begagnade slipers som jag fick gratis.
Fick låna firmabilen på mitt dåvarande jobb för att transportera slipers hem.
Då vi bor på en sand-hed och grannens tomt 5 meter från vår pool ligger lägre än vår poolbotten så behövs ingen dränering.
Vi återfyllde med de massor vi grävde ur, förutom matjorden som grannen behövde, så traktorn bar ett tiotal skopor med matjord till honom.
Återfyllde för hand.
Byggde alla trall själv, och staketet runt poolen.

Så helt ärligt tror jag inte att det skulle kosta oss mer än 136 000 kr idag, om man hade orken att göra det en gång till.

Om jag får skryta lite så är jag väldigt analytisk, rationell, och effektiv.
Från första spadtag till första bad i 28 grader varmt vatten tog det 8 dagar, efter 11 dagar var altan, och staket också klart.
Räknar man in alla förberedelser, och den förkovring som krävdes för att falla alla beslut satsade jag nog måååånga timmar innan beställningen var lagd och arbetet påbörjades.  :D

Vår pool nu, ser inte ut som den gjorde då.
Vi har byggt ut altanen i två omgångar, satt upp Gazebon bredvid, och adderat mer aktiviteter runt omkring.
Vi har dessutom renoverat poolen och byggt in "GT-hylla" och trapp, samt satt in platssvetsad liner, det kostade nog mer än vad hela bygget av poolen gjorde initialt, så de siffror jag presenterade tidigare var ska väl tas med en nypa salt, det gällde väl primärt fram till att vi renoverade och byggde om poolen.

Har man kontakter, vänner, bra förutsättningar i marken, och vågar ge sig på ett komplett bygge själv så går det göra rätt billigt, skulle tro att du är den typen som kan det om du bestämmer dig, kanske växer du till och med med uppgiften.
Jag vet i alla fall att jag gjorde det.
Kanske är det en av erfarenheterna som ligger till grund till att jag vågat ta steget att bli egen företagare för många år sedan.  <dontkn>
« Senast ändrad: mars 24, 2023, 11:05:18:18 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kwhalp

SV: Bestway Steel Pro Max 305 x 76 cm
« Svar #9 skrivet: mars 26, 2023, 10:43:08:08 »
Tack för fina och uppmuntrande svar!
Blir inget grandiost poolbygge i år, men fröet har definitivt såtts!  O0

Recension av komponent nr1 i mitt lilla "poolbygge".
(sammanfattning från min mer utförliga teknik-tråd)

Rapt "Pill" Wifi Hydrometer/termometer.

Eftersom Telldus har lagt ned sin försäljning av deras pooltermometer (den verkade kass för övrigt),
snubblade jag på Rapt Pill, som egentligen är ämnad till bryggning av vuxendricka, av en ren slump!

Spontanköpte den för 1030kr inkl frakt...tänkte först, har jag gjort bort mig nu?

Temperaturloggning och temperaturstatus via app var det jag ville åt. "Gravity"-funktionen är väl lite onödig då den kommer guppa runt och driva vinkelgivaren till vansinne.

Kanske skulle man ha satsat på nån mer avancerad lösning för det priset, men jag har inte tid/ork att bygga och drifta något system just nu, utan det ska vara plug and play och driftsäkert out of the box.
(Har provat en massa Z-wave-grejor till husautomation och det funkade i början, men sen ballade allt ur... >:()

Har även testat Netatmos system, där jag försökte vattentäta en sensor, det gick sådär...
Och Bluetoothlösningar är ju inte online-loggande tyvärr.

Enligt manualen skulle den ladda 24h innan första användning, för att batteriet skulle kalibreras.
När den laddat i 24h, stod det forrfarande 0% batterinivå.
Tänkte att det känns vanskligt med ett "stort" urlakat Li-batteri dränkt i vatten, men de dubbla o-ringarna i silikon verkar hålla tätt.

Halvkomplicerad setup, kan rekommendera att man följer youtubeklippet från en återförsäljare i Australien, Kegland.



Var även tungt att skruva ihop den! Fick ta i för Kung och fostervatten för att få bägge silikon-O-ringarna att täta. Antar att "jobbigheten" gör den helt vattentät å andra sidan.  <hmm>

Jag tog en bålskål och fyllde med "iskallt" kommunvatten. Sen ändrade jag wifi telemetry update interval från 60->15 minuter..
Då drar den mer batteri,  men får 15 minuters uppdateringshastighet och 4 minuters upplösning (istället för 60 minuters uppdatering och ca 15 minuters upplösning).

Jag hittar ingenstans där man kan slå av SG(specific gravity), alkohol% osv, utan det verkar konkurrera med temperaturens linje i samlingsgrafen.

Vattnet i bålskålen har tydligen 0.4% alkoholhalt om man ska tro vinkelgivaren.
Vore fränt om det gick att mäta kloret med "alkoholvinkelfunktionen", men en snabb överslagsräkning ger att den lilla klormängden är nån miljondel (PPM) och detta påverkar knappast vinkeln på pillret... Kanske funkar som salthaltsgivare om man kör med mååååånga kilo salt i ett saltsystem?

Går att exportera grafdata till excel m.m, en funktion jag kommer använda flitigt!

Det enda som kan grusera drömmarna nu, är om den har dålig räckvidd för Wifi.. den lilla antennen är dock alltid i toppen (batteriet är ju tyngst, längst ned).

I värsta fall får jag sätta en repeater på husfasaden.

Fick som första test en väldigt fin graf på Newtons cooling/heating law, när den först anpassade sig till det kalla vattnet, och sedan när vattnet anpassade sig till rumstemperaturen. Väldigt fin upplösning!

Några synpunkter om termometersystemet "Rapt Pill":

1. Även om setup:en var rätt så komplicerad (den ville inte länka till servern på en gång, utan det tog 2-3 försök innan den kickade igång) så är felsökningen och diagnosticering av utrustningen rätt så användarvänligt.

2. Nu är det för kallt ute, men när det blir plusgrader om nån vecka, så ska jag prova räckviddstesta den i en vattenbunke på samma ställe som poolen ska stå på.

3. Går att kalibrera termometern, vilket är bra.

4. Det är ju ett dolt API i dagsläget, som jag förstår det,(står secret API), så det vore ju trevligt om de kunde öppna det för fler tillämpningar :)

5. Batterikapaciteten sägs f.ö vara 2-5 månader när man använder Wifi, men är såklart beroende på uppdateringshastigheten, och wifi-signalens dämpning, (i skrivande stund -39 dBm, där 0 dBm är optimalt) Så det är klart godkänt!
Gjorde en "reboot device" och laddade i en timme, då kickade batterigivaren igång, och stod plötsligt som 100% batterinivå.

Nästa komponent i "poolbygget" att klämma och känna på, blir de 24 st isoleringsskivorna á 1.2 cm i pusselform, som anländer imorgon. Å ena sidan var jag lat/dumsnål som inte grävde ner riktig isolering i stenmjölet, utan jag valde istället en billig ihop-packningsbar lösning med halvkrassligt u-värde, men det blir i alla fall mjukt att gå på i poolbotten.
« Senast ändrad: mars 26, 2023, 11:52:47:47 av kwhalp »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan