CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Energieffektivisera  (läst 4096 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blas6

Energieffektivisera
« skrivet: mars 16, 2023, 22:10:02:02 »
Flyttade in i augusti förra året och vi har då en rund ovanmarkspool som är "inbyggd" i trädäck på drygt 30 kubik. Till poolen finns en cirkulationspump på ca 600w samt en poolvärmepump Hydro Pro 10 (kw?) och sandfilter. Som skydd har vi ett perforerad matta/nät som man fäster med stroppar runt hela poolen. Då elpriset var svindyrt i augusti och vi hade ingen tid att bada så sänkte bara till 22 grader varmt. Så med andra ord är jag lite osäker på exakt energikonsumption. Men enbart cirkulationspump drar ju 14.4kwh per dygn och sen VP på det så kanske runt 30kwh någonstans per dygn? Nåväl jag har funderat lite på åtgärder:

1. Alla PEM slangar är oisolerade och ligger ovanpå marken under trädäck. Försvinner nog en del energi där. Finns det prisvärd isolering för 50mm slangar som inte möss tuggar på?

2. Är det värt att isolera pooen med fogskum och cellplast? Knepiga när den är rund? Finns kanske bättre sätt?

3. Största förlusten går väl på ovansidan och skyddet vi har idag isolerar nog 0. Vi är dessvärre inte sugna på att lägga 100k på ett skydd heller. Finns det något mellanting? Sånt skydd man rullar ut med en markisvev, kan det vara något?

4. Har också tidrelä så jag kan styra cirkulationspumpen. Kanske räcker att köra 12 om dagen? Om man har timpris kanske man bara värmer på natten? Dock är den ju ineffektivare då.
« Senast ändrad: mars 20, 2023, 10:31:17:17 av Rickard »

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Energieffektivisera
« Svar #1 skrivet: mars 20, 2023, 10:38:03:03 »
Man brukar prata om att allt vatten i poolen behöver omsättas 4-5 gånger/dygn, så du får kolla vilken kapacitet din pump har, och hur många m3 er pool rymmer för att se om det skulle kunna gå minska på drifttimmarna.
Poolvärmepumpen får ju bara gå när cirkpumpen går, så någon typ av förregling måste finnas där så att den inte startar när du itne har cirkulation.
Det brukar finnas en flödesvakt i värmepumparna, men kolla detta noga innan du mixtrar med drifttiden på cirkpumpen så att värmepumpen inte står och startar/stoppar hela tiden för att det inte finns flöde - det  kan ta knäcken på värmepumpen.

Ett billigt sätt att isolera lite bättre uppåt är ett täcka av bubbelplast, finns en uppsjö leverantörer av dessa, lite bökigt att lägga på och ta upp, men kan nog spara en slant.

Jag skulle nog isolera poolen utvädigt med en "böjbar" frigolit, alltså en frigolit som är så pass tunn att den kan böjas i samma radie som poolen utan att knäckas.
Går säkert limma med någon form av lim, men vet också de som använt vanliga spännremmar/spännband för att hålla isoleringen på plats.

Idealet kanske hade varit den där typen av fogskum som sprutas på med typ färgspruta som man ibland ser på "byggprogram" från USA och UK, vet inte om det finns i Sverige, eller vad det kostar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Energieffektivisera
« Svar #2 skrivet: mars 20, 2023, 21:57:43:43 »
Det finns sprutbart skum av polyuretantyp, kan i vart fall i USA köpas genom bygghandeln. Det måste vara en typ som get slutna porer så att det inte absorberar vatten. Sedan är det ju ett problem att sådant skum är problematiskt arbetsmiljömässigt - man får vara mycket noga med andningsskydd, skyddskläder o.s.v. Det säljs, åtminstone där, skum avsett för just pooler. En äldre typ av sprutskum är karbamidskum, som användes som t.ex. väggisolering förr i tiden. Nackdelen med detta är bl.a. att skummet krymper med tiden, det utrymme som var fullsprutat kan ändå få lite glipor här och var med tiden. Det har dessutom mindre mekanisk hållfasthet är polyuretanskum, du smular lätt sönder karbamidskum mellan dina fingrar vilket du inte klarar med polyuretanskum. Å andra sidan så var karbamidskummet mindre giftigt att arbeta med. Men jag tvivlar på att det finns sådant att köpa idag.

Utloggad Blas6

SV: Energieffektivisera
« Svar #3 skrivet: april 11, 2023, 22:51:45:45 »
Man brukar prata om att allt vatten i poolen behöver omsättas 4-5 gånger/dygn, så du får kolla vilken kapacitet din pump har, och hur många m3 er pool rymmer för att se om det skulle kunna gå minska på drifttimmarna.
Poolvärmepumpen får ju bara gå när cirkpumpen går, så någon typ av förregling måste finnas där så att den inte startar när du itne har cirkulation.
Det brukar finnas en flödesvakt i värmepumparna, men kolla detta noga innan du mixtrar med drifttiden på cirkpumpen så att värmepumpen inte står och startar/stoppar hela tiden för att det inte finns flöde - det  kan ta knäcken på värmepumpen.

Ett billigt sätt att isolera lite bättre uppåt är ett täcka av bubbelplast, finns en uppsjö leverantörer av dessa, lite bökigt att lägga på och ta upp, men kan nog spara en slant.

Jag skulle nog isolera poolen utvädigt med en "böjbar" frigolit, alltså en frigolit som är så pass tunn att den kan böjas i samma radie som poolen utan att knäckas.
Går säkert limma med någon form av lim, men vet också de som använt vanliga spännremmar/spännband för att hålla isoleringen på plats.

Idealet kanske hade varit den där typen av fogskum som sprutas på med typ färgspruta som man ibland ser på "byggprogram" från USA och UK, vet inte om det finns i Sverige, eller vad det kostar.

Blev lite sent svar.  ;D

Vi har lite drygt 35 kubik. Enligt ettiketten på pumpen så gör den 290l/minut.

35 000/290=120, dvs det tar ca 2 timmar att cirkulera det 1 gång. 2*4=8. Så det borde räcka med 8h. Eller tänker jag fel? Vår VP stannar även när cirkulationen stannar.



Smart idé med spännband, så kan man ju ta bort om man vill. Ska se om jag kan hitta såndär tunn frigolit någonstans. Vill ju ändå ha så tjock som möjligt.

Fogskum har jag använt ibland men skulle krävas enormt mycket för att täcka hela poolen. Sen är det giftigt, cancerframkallande etc så känns inte aktuellt.

Men just locket är väl ändå där det läcker mest? Bubbelplast gör säkert lite men meckigt att få på. Vi har tittat lite på skydd med ribbor som vevas ut. Dessa finns också med isolering/bubbelplast.  Kanske kan vara något?

Utloggad Blas6

SV: Energieffektivisera
« Svar #4 skrivet: april 17, 2023, 15:49:19:19 »
Nån som vet var det går att få tag i lite tunnare börjbar frigolit?

Utloggad Erica

SV: Energieffektivisera
« Svar #5 skrivet: april 17, 2023, 23:23:10:10 »
Hur tunn letar du efter ? Jag har sett tunn böjbar cellplast, men det var inte frigolit utan lite mjukare flexibel cellplast. Den gick lätt att böja men den var riktigt tunn, ca 6 mm eller så, så det blev kanske lite för lite isolering för detta ?Det var några år sedan, jag har glömt namnet,men jag minns de hade en isbjörn i sin logga. Kolla på byggisolering !

Utloggad Blas6

SV: Energieffektivisera
« Svar #6 skrivet: juni 18, 2023, 07:17:30:30 »
Hur tunn letar du efter ? Jag har sett tunn böjbar cellplast, men det var inte frigolit utan lite mjukare flexibel cellplast. Den gick lätt att böja men den var riktigt tunn, ca 6 mm eller så, så det blev kanske lite för lite isolering för detta ?Det var några år sedan, jag har glömt namnet,men jag minns de hade en isbjörn i sin logga. Kolla på byggisolering !

Frigolit eller cellplast kvittar, är väl samma sak?

Tjocklek vill man väl ha så tjockt som möjligt givet att den är tillräckligt böjbar och billig tänker jag. Runt 10-30mm känns nog rimligt?

Har en skiva cellplast här från byggmax på 50mm men den är mycket styv. Har även en frigolitskiva på 10mm som är väldigt flexibel. Så jag gissar bara att 20-30mm kanske är rimligt. Vill man ha mer kanske 2 lager är en möjlighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Energieffektivisera
« Svar #7 skrivet: juni 19, 2023, 10:05:50:50 »
Kolla på betongtäckmatta, kanske kan vara något?
Den kanske skulle gå använda på vattnet också om man fixade en upprullare så det blev enkelt att hantera?
Ingen aning om vilka gifter det kan finnas i den som kan komma ned i vattnet, men min erfarenhet är att de flesta pooltäckningar (i alla fall alla vi haft) har gett ifrån sig en rätt stark doft av plast kring sig.
Pooltak kanske är bäst om man är rädd att få ned mjukgörare och annat från olika plaster i vattnet?

https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/tak/takpapp/underlagspapp/betongtackmatta-tecca/p-1262936-1262937?gclid=CjwKCAjw-b-kBhB-EiwA4fvKrJXwiOPVhOeDjECWIgj88AatiUHR1RC4vPc0sGrCLudrsmanDu_TYRoChYYQAvD_BwE
Viss vit "frigolit" kan absorbera vatten, det måste du kolla innan köp att den INTE gör.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Blas6

SV: Energieffektivisera
« Svar #8 skrivet: juni 19, 2023, 10:31:26:26 »
Kolla på betongtäckmatta, kanske kan vara något?
Den kanske skulle gå använda på vattnet också om man fixade en upprullare så det blev enkelt att hantera?
Ingen aning om vilka gifter det kan finnas i den som kan komma ned i vattnet, men min erfarenhet är att de flesta pooltäckningar (i alla fall alla vi haft) har gett ifrån sig en rätt stark doft av plast kring sig.
Pooltak kanske är bäst om man är rädd att få ned mjukgörare och annat från olika plaster i vattnet?

https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/tak/takpapp/underlagspapp/betongtackmatta-tecca/p-1262936-1262937?gclid=CjwKCAjw-b-kBhB-EiwA4fvKrJXwiOPVhOeDjECWIgj88AatiUHR1RC4vPc0sGrCLudrsmanDu_TYRoChYYQAvD_BwE
Viss vit "frigolit" kan absorbera vatten, det måste du kolla innan köp att den INTE gör.

Ja just locket känns väl sådär att stoppa  i vad som helst. Men har som sagt köpt solfilm vilket redan gjort stor skillnad. Dock drygt att hantera. Men frågan är om det ens är lönt att isolera sidorna i detta stadiet eller är det bortkastat med tid och pengar?

Jag var nyss inom Jem och Fix och köpte en 20mm tjock cellplast skiva mest för att testa:
https://www.jemfix.se/cellplast-20-mm/4181/9017608/

Givet storleken på vår pool så krävs inte mycket böj, jag tror nog att 30mm skivor eller mer hade funkat. Men det jobbiga är att det är ca 1300mm mellan varje stolpe och skivorna är 1200mmx600mm. Så man behöver en skarvbit. Och oavsett så blir det ju ingen isolering på själva stolpen då. Så det kanske är meningslöst att isolera på detta vis?  <hmm>


De sålde också bubbelplast på rulle, kanske bara köpa några och vira några varv runt hela alltet istället?
https://www.jemfix.se/bubbelplast-0-5-x-10-m/1191/9043643/
« Senast ändrad: juni 19, 2023, 10:36:22:22 av Blas6 »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Energieffektivisera
« Svar #9 skrivet: juni 19, 2023, 15:53:59:59 »
Eller så nöjer du dig med 1200 mm cellplast i varje sektion, du blir ju ändå av med typ 85% av ytan som kan läcka värme direkt mot naturens element?
De där skarvbitarna borde ju annars gå bra att limma fast med någon form av bygglim så det blir tätt.
Tror inte det spelar så stor roll om du har 20 eller 30 mm isolering på väggarna, välj det som är enklast att jobba med.
Det är en enorm skillnad med bara en plåt eller 20 mm frigolit som isolerar, jämfört med om du har 20 eller 30 mm frigolit.
Det brukar ju annars påstås att 90% av värmeläckaget sticker uppåt, jag tror ju inte på det, men mycket går den vägen, och speciellt om man inte har en torr och tät pooltäckning, det är det allra viktigaste.
Bubbelplast på vattenytan, och en torr pooltäckning som inte vilar på vattnet, och som förhindrar avdunstning är nog bäst, om man inte väljer pooltak.
« Senast ändrad: juni 19, 2023, 15:57:22:22 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag