VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tips på uv lampor.  (läst 1794 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrsavage

Tips på uv lampor.
« skrivet: februari 04, 2023, 16:30:34:34 »
Jag blev irriterad över alla som säljer tillbehör till våra spa.
Jag skulle byta uv lampa i mitt bad.
En lampa som håller knappt ett år, kostar ca 1500:-
Fick då ett tips, där samma lampa kostade 229:-.
Köpte en för att testa.
Funkar klockrent.
Bara som ett tips i dessa snåla tider.
https://www.lamportillallt.se/sv/ljuskallor-valj-andamal/speciallampor/bakteriedodande-ljuskallor/

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Tips på uv lampor.
« Svar #1 skrivet: februari 05, 2023, 18:14:22:22 »
Hej,

Håller med om ockerpriser. Men hade du inte en liknande tråd tidigare?
Har för mig att du fick rådet att strunta i att byta lampa?
Min UV-lampa har varit död i många år. Påverkar i mitt fall inte desinfektionen.
I ditt fall vet jag inte din rening och desinfektion? Är det en lågtrycks-UV som komplement till desinfektionen eller en medeltrycks-UV som kan skapa ozon och kemikalier inte behövs för desinfektion?

En lågtrycks-UV fungerar med tex. klor. Medeltrycks-UV kan bryta ner desinfektion som klor och göra detta verkningslöst.

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Tips på uv lampor.
« Svar #2 skrivet: februari 05, 2023, 18:23:08:08 »
Vidare är det bra att veta att en ozonlampa bara fungerar just vid lampan. Ingen desinfektion i resten av badet. Alla bad har döda zoner där bakterier kan växa till sig. Vidare gissar jag på att de flesta privatpersoner inte har parasiter i sina bad? Där gör UV nytta tillsammans med desinfektionsmedel.
« Senast ändrad: februari 05, 2023, 18:31:10:10 av Roger. »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Tips på uv lampor.
« Svar #3 skrivet: februari 05, 2023, 18:53:33:33 »
Gör ett tillägg till mina inlägg.
Tidigare borstade jag min pools väggar varje dag. Förra året gjorde jag inte det. Min klorförbrukning fördubblades samt att jag behövde tillsätta mer pH-reglerande medel. Anledningen till detta är bakterier som alltid finns i ett bad. Borsten som är näst viktigaste efter desinfektion. Är anledningen. Borsta sönder bakteriernas biofilm och desinfektionsmedlet verkar.
Det finns förklaringar till detta.

Men tänker att alla förstår att borsten är en mycket viktig del av desinfektionen. Använder man inte en borste kan det bli mycket jobbigare med vatten och kemi.
Roger

Utloggad mrsavage

SV: Tips på uv lampor.
« Svar #4 skrivet: februari 08, 2023, 21:09:10:10 »
Hej,

Håller med om ockerpriser. Men hade du inte en liknande tråd tidigare?
Har för mig att du fick rådet att strunta i att byta lampa?
Min UV-lampa har varit död i många år. Påverkar i mitt fall inte desinfektionen.
I ditt fall vet jag inte din rening och desinfektion? Är det en lågtrycks-UV som komplement till desinfektionen eller en medeltrycks-UV som kan skapa ozon och kemikalier inte behövs för desinfektion?

En lågtrycks-UV fungerar med tex. klor. Medeltrycks-UV kan bryta ner desinfektion som klor och göra detta verkningslöst.

Roger

Jo, det var det.
Min uv lampa skapar ingen ozon!
Jag resonerade som så, nu när jag hittade en lampa som var billig, så kör jag med det.
Troligtvis så behöver jag inte köra med så mycket kem, som jag troligtvis hade behövt att göra, om jag körde utan lampa.
Jag kör inte med klor, då jag är lat av mig!
Jag kör med Science water solution.
Jag häller i kem och byter filter varannan söndag, då jag även kollar ph.
Inget annat, så galet smidigt.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Tips på uv lampor.
« Svar #5 skrivet: februari 08, 2023, 21:26:35:35 »
Hej,

Ännu en ny produkt?
Har en produkt ett sådant namn är det oftast humbug.
Skicka gärna oss ett datablad över produkten?

Vidare anledningen varför just du valde denna produkt?
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Tips på uv lampor.
« Svar #6 skrivet: februari 08, 2023, 21:34:30:30 »
Gå inte på att UV-lampan kommer minska din kemikalieanvändning.
Min lampa är död sedans många år.
Hänvisa gärna till din leverantör?

Vidare är pH ej av intresse då inte klor används som desinfektion. Varför mäta pH?

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Tips på uv lampor.
« Svar #7 skrivet: februari 08, 2023, 21:48:52:52 »
Hej,

Nu kan jag ha fel?
Är det  tidigare Baquasil? PHMB? Som det är omöjligt att hitta senaste säkerhetsdatablad om? Enligt EU misstänks kunna orsaka cancer sedans 2017.


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Tips på uv lampor.
« Svar #8 skrivet: februari 08, 2023, 21:55:43:43 »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Tips på uv lampor.
« Svar #9 skrivet: februari 08, 2023, 22:06:26:26 »
Mycket intressant att man designar en ny phmb-molekyl med samma funktion. Då klarar sig man från tidigare klassificering. Detta brukar vara vanligt i en bransch som inte förekommer på detta forum.
Kommer orsaka antibitotikaresistens enligt mig. Vidare enligt tidigare klassificering.
Även dåligt desinfektionsmedel. Klart att en UV-lampa behövs?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tips på uv lampor.
« Svar #10 skrivet: februari 09, 2023, 07:30:59:59 »
Vi körde med baquasil i ett par år, till sist gick vattnet inte få klart, och det luktade skumt.
Vi gick tillbaks till klor.
Hade ingen UV, kanske hade hjälpt lite?

Testade också något med liknande namn i Spabadet: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8585.msg64343#msg64343
« Senast ändrad: februari 09, 2023, 07:34:23:23 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Tips på uv lampor.
« Svar #11 skrivet: februari 09, 2023, 17:51:30:30 »
PHMB eller modifierad PHMBG? Är biguanider. Dessa orsakar antibiotikaresistens.

Ganska dåligt desinfektionsmedel. Vilket medför att mikroorganismer lätt utvecklar resistens mot desinfektionsmedlet. Ett klent desinfektionsmedel kräver oftast mycket högre dos än tex. Klor.

Vidare behövs en hjälpkemikalie som aktivt syre eller väteperoxid för att bränna bort det vi utsöndrar som ammonium/ammoniak. Används inte en hjälpkemikalie för detta blir vattnet mycket näringsrikt och tillväxten kan bli mycket stor i ett sådant vatten.

Klor har fördelen att det är ett mycket bra desinfektionsmedel samt att det hanterar det vi utsöndrar.
Olika miljöorganisationer fick frispel när det uppdagades att smink och linsvätska ofta innehåller PHMB. Om det nu är så att en ny PHMB är designad klarar den sig undan all tidigare klassificering.

Min erfarenhet om nya produkter är att dessa ofta är gamla produkter i en ny kombination. Vidare ett nytt namn. Antalet företag i denna bransch har exploderat de senaste åren. Jag kan se tex. Folkpool som är stor försöker vägleda inom kemi på ett bra sätt. Nästan alla kopierar dessa råd?

Vidare hur intressant är det om alla ägare till bad alltid har bra vatten? Svårt att sälja produkter då?

Jag vet inte om alla råd och riktlinjer handlar om okunskap eller att inte vilja ge 100% rätt råd?

Har hållit på med pool- och spakemi länge nu. Vill påstå att inget företag har intresse.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tips på uv lampor.
« Svar #12 skrivet: februari 10, 2023, 08:23:21:21 »
Dina råd har i alla fall underlättat betydligt för oss, nu kör vi å både SPA och POOL med följande:
Klor med CYA tills vi får ett synligt (lågt) värde CYA på mätstickorna.
Sedan går vi över till klor utan CYA.
Har fungerat bra de senaste åren.
Med bra menar jag då att vattnet håller sig klart i flera år utan större utbyten av vatten.
Det "håller" också flera dagar längre utan klorering om man skulle missa några dagar utan att det blir grönt eller grumligt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Tips på uv lampor.
« Svar #13 skrivet: februari 10, 2023, 16:45:17:17 »
Hej Rickard,

Jag tror att jag lyckats hjälpt några på ditt forum? Även dig efter något år?

Det var en tråd för inte så länge sedans om alkalinitet. En som blev förvirrad av råden. Men med en skarp hjärna eller kunskaper i kemi? Höj alkalinitet och senare sänk pH vilket medförde att alkaliniteten sjönk som en sten. Kallar detta för kemisk jojo. Enligt mig är det felaktiga råd som orsakar detta. Funderar på varför branschen inte tar åt sig?

Har många liknande jämförelser. Därför brukar jag prata om kemikaliers dynamik, motverkan och samverkan.

Det har varit många trådar om sand eller glas oavsett om dessa glas inte har samma form. Själv har jag aldrig bytt ut min Råda sand. Blir bättre för varje år. Ibland har man läst om sandfilter som springer läck. Troligen vanligt krossat glas med skarpa kanter som nöter på filtrets väggar. Samma orsak varför en kommunal badanläggning varför de inte använder glas.

Vidare verkar många vara rädd för klor i sin badanläggning. Samma klor som våra vita blodkroppar har som kemiskt försvar. Vidare tandläkaren använder innan rotfyllning=klorin.

Klor/klorin är det mest beprövade desinfektionsmedlet i hela världen. Klordioxid verkar komma mer och mer? Inte rolig kemikalie. Fördelen är att den kan tränga igenom bakteriers biofilm som inga andra kemikalier kan. Skulle kunna ersätta en pipe-clean.

Vore jag dig skulle jag snegla på klorin för ditt spabad. Med kalciumhypoklorit får du förr eller senare problem i ett spabad. Anledningen är värmaren. Det kommer att fällas ut kalk. Antigen beläggningar eller mjölkigt vatten. Här har vi tidigare läst om vita ”korvar” från spabadet. Värme triggar kalk att bildas.

Roger







Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan