VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vinterstängning och algmedel  (läst 1206 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ulphen

Vinterstängning och algmedel
« skrivet: oktober 15, 2022, 09:10:06:06 »
Då temperaturen börjat gå ner mot 10 grader i min 8X4 pool med pooltak så börjar det snart bli dags för vinterstänging. Det blir min första stängning med klor då jag bytte ut Baquacilen i våras. Miami pool som jag köpt poolen ifrån har inga instruktioner för klordrift så jag har mest tittat runt på nätet och sett att de flesta andra leverantörer rekommenderar att man tillsätter algmedel inför vintern. Är detta nödvändigt? Då jag har en bit att åka till närmsta kemförsäljare så vill jag försäkra mig att det inte är onödigt. Tänker att det inte borde hinna växa så mycket om man startar upp poolen i tid till våren. Skulle vara intressant att höra hur ni andra gör.
« Senast ändrad: oktober 15, 2022, 10:07:47:47 av ulphen »

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Vinterstängning och algmedel
« Svar #1 skrivet: oktober 15, 2022, 12:27:15:15 »
Nja det är inte nödvändigt så länge du startar upp i god tid innan det blir för varmt, å andra sidan är det en billig "försäkring" kostar inte mkt .

Vem kör o handlar saker långt bort 2022 ?? bara att beställa på nätet

https://riopool.se/pooltillbehor/poolkemi/algdrapare-1-liter-algmedel-for-vinterforvaring-av-pool/?gclid=CjwKCAjwtKmaBhBMEiwAyINuwC0Q6zE1ZnsK8L6YAEJdKsJvyaeOQ3h96cnrJeqowqxMdCcXm333ARoCKfUQAvD_BwE

Utloggad MathiasS

SV: Vinterstängning och algmedel
« Svar #2 skrivet: oktober 16, 2022, 09:22:47:47 »
Har kört pool i tio år nu, har aldrig använt algmedel. Det verkar vara en helt onödig produkt. Låter du det bli 15-20grader i vattnet innan du drar igång så blir det grönt oavsett vad du hällde i på hösten. Att göra något annat än att chocka är helt onödigt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad ulphen

SV: Vinterstängning och algmedel
« Svar #3 skrivet: oktober 16, 2022, 13:50:39:39 »
Tack för svar. Men då kanske jag klarar mig utan det. Brukar ni förresten chockklorera innan ni vinterstänger. Verkar ju vara delade meningar om det. Tänker själv att det borde vara bättre att chockklorera till våren om det behövs men vad vet jag  :)

Tänkte faktiskt inte på att man kunde beställa det annars. När jag körde baquacil så blev det oftast väldigt dyrt då man fick betala extra pga att det var farligt gods.

Utloggad MathiasS

SV: Vinterstängning och algmedel
« Svar #4 skrivet: oktober 16, 2022, 21:42:20:20 »
Jag har oftast gjort det men det beror också på i vilket läge poolen är innan stängning. Nu har jag tex haft cirkulationen av under länga perioder senaste månaden och då vill jag bränna bort ev bundet klor som samlats.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan