CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Flödeslarm för avloppsledning  (läst 3297 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

Flödeslarm för avloppsledning
« skrivet: oktober 14, 2022, 02:32:56:56 »
Vi har nyss - för tredje gången under de år vi haft poolen - blivit av med en massa vatten p.g.a. centralventilen hängt upp sig och ej tätat korrekt efter en backspolning. Vattnet har då forsat ned i avloppsröret från filtret. Eftersom detta avlopp går utomhus så syns det inte när detta händer - först när man märker att vattennivån sjunkit en massa så förstår man att något är galet. Första gången föll vattennivån ca 40 cm, andra gången tömde sig nästan hela poolen, tredje gången så tappade vi väl 10-15 cm. Jag funderar nu på om det finns något praktiskt larm som man kan koppla i avloppsröret från filtret så att man får ett larm när ventilen hänger sig. Jag och min man diskuterade det,  han trodde att de flesta vanliga flödesvakter skulle missa denna typ av läckvatten eftersom det ju inte rinner för fullt utan mer en långsam utströmning under ganska lång tid. Samtidigt så utsätts ju givaren för kraftigt flöde vid varje backspolning, det måste den ju också tåla. Är det någon av er här som fixat något liknande ?

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Flödeslarm för avloppsledning
« Svar #1 skrivet: oktober 14, 2022, 11:44:10:10 »
Lätt fixat , finns massor av olika vatten och fuktlarm, en del med inställbar känslighet , fukt eller mer vatten avkänning , du skall köpa en sådan som man tex har under diskmaskinen .

Ta bort avloppsröret/slangen  från ventilen som går ner i avloppet , stoppa in sensorns i slangen och sätt tillbaka den samma men låt kabeln från givaren komma ut , fixa så det blir tätt där kabeln går ut , med slangklämman silikon etc .

Mata givaren med spänning men sätt ditt en kontakt som ni kan slå av den när ni backspolar .

Finns olika typer av givare , finns med inbyggda larm eller växlande kontakter så ni själv kan lägga en siren eller varningslampa på den kontakten

https://www.m.nu/sensorer/vattensensor-lackage-water-sensor-7-pro?gclid=CjwKCAjwkaSaBhA4EiwALBgQaJQe5kSStNyIofqvbgEWkkRNoceNhy_pc0qIJ9aFBHx0rfD2sTisThoCVBEQAvD_BwE


Utloggad nyburjare

SV: Flödeslarm för avloppsledning
« Svar #2 skrivet: oktober 14, 2022, 18:50:34:34 »
Å andra sidan ... det ni upplever är ju ganska udda, och hade jag haft det så hade jag snarare ersatt filtret och fått en med bättre kvalitet gällande centralventilen .
Har aldrig på över 40 år hört något sådant fel ni upplever.

Är det så dålig kan det ju även innebär att den inte tätar i filterläget dvs hur vet ni att ni får vatten tillbaka som är 100 % filtrerat ?

Utloggad Erica

SV: Flödeslarm för avloppsledning
« Svar #3 skrivet: oktober 15, 2022, 00:19:37:37 »
Nja filtret är ett Pahlens och det brukar väl vara god kvalitet. Men jag tror inte att ett vanligt fuktlarm skulle fungera - det blir nog aldrig/sällan helt torrt inne i avloppsröret så vi skulle få massor av falsklarm. T.ex. skulle kvardröjande vatten efter en backspolning lösa ut det rätt lång tid efter att man avslutat backspolningen. Det vi funderade på var om det finns något mellanting - inte flödesvakt som bara löser för större vattenmängder men inte heller ett fuktlarm som nog blir överkänsligt.

Utloggad nyburjare

SV: Flödeslarm för avloppsledning
« Svar #4 skrivet: oktober 15, 2022, 09:46:54:54 »
Jo pahlens  är ju bra, men även dessa kan ju drabbas av fel eller slitas med åren .

Det ni upplever är ju absolut inte normalt, har aldrig hört talas om detta fel under 40 år , och om man har det bör man "laga" felet eller byta ut produkten .

Som att fortsätta köra med ett däck på bilen som släpper ut luft men sätta en varnare som anger när det händer , byt däcket !

Utloggad Erica

SV: Flödeslarm för avloppsledning
« Svar #5 skrivet: oktober 15, 2022, 12:54:53:53 »
Vår gissning är att något lite grövre skräp sugits in i filtret och sedan vid backspolningen lagt sig mellan skivorna så att de ej fått kontakt med varandra ordentligt. I samtliga fall har felet avhjälpts genom att trycka ned handtaget och vrida runt centralventilen, sedan släppa tillbaka och så starta pumpen och då har läckan varit borta. Men felet är ju lite lömskt för man märker ju inte att vatten går ned till avloppsledningen, inget märks förrän man märker att nivån i poolen börjar sjunka. Om teorin stämmer så är det ju egentligen inget fel på ventilen, mankan ju inte förhindra att skräp kan följa med vid spolningen. Men kanske den enklaste lösningen är att sätt en bit glasklar slang på den slang som går från waste-porten till avloppet, då kan man ju med ögat se att det slutat rinna efter backspolningen.

Utloggad nyburjare

SV: Flödeslarm för avloppsledning
« Svar #6 skrivet: oktober 15, 2022, 14:01:35:35 »
Mkt konstigt ,har någon annan upplevt detta ?? då innebär det att hela konstruktionen är felaktig o att alla som har ett sandfilter med en toppventil borde ha eller känna till detta problem , vad säger Phalens för jag förutsätter att du fråga dem ! då de är de enda som verkligen kan svara på vad orsaken kan vara .

Jag hade köpt en ny ventil , skulle du mot förmodan uppleva samma sak igen har du garanti , o ja den skall tåla smuts i vattnet !

Eller får du leva med att "felet avhjälpts genom att trycka ned handtaget och vrida runt centralventilen, sedan släppa tillbaka" så många gånger på en säsong backspolar ni väl inte så det skulle vara jobbigt ?

Som jag frågade tidigare ! hur vet nu att allt vatten filtreras när nu uppenbarligen toppventilen inte är ok , att den inte låter smutsigt vatten passera förbi sanden , det är ju svårt att märka .

Nu lämnar jag tråden då jag egentligen anser att det är en höna av en fjäder , ni har en toppventil som inte fungerar , men vill inte byta ut den ..


Utloggad Erica

SV: Flödeslarm för avloppsledning
« Svar #7 skrivet: oktober 15, 2022, 18:34:54:54 »
Det här är ju inget som hänt oss ofta. Tre gånger på 20 års pooldrift ungefär... huruvida andra drabbats av detta vet jag inte. Men många har ju ingen fast anslutning till waste-porten utan kopplar en slang bara vid backspolning och då kommer man ju att se ett eventuellt läckage ganska direkt. Nej vi backspolar inte särskilt ofta - vi har inomhuspool och det går månader emellan, utom vid uppstart som vi hade nu, då fälls järn och mangan som vi har i vårt brunnsvatten ut och vi får göra backspolning några gånger den första tiden.

Nej om ventilen lät vatten passera ofiltrerat förbi sanden skulle vi ju få ett osedvanligt lågt tryck på manometern, något sådant har vi inte sett någon tillstymmelse till, drifttrycket har varit normalt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Flödeslarm för avloppsledning
« Svar #8 skrivet: november 23, 2022, 07:49:34:34 »
Har aldrig hänt hos oss på över 20 år.
Jag skulle sätta in en bit transparent rör på avloppsledningen så det går kontrollera om det blir tätt när man ställt ventilen i läge filter och startat pumpen igen.
Då kan man också avbryta backspolningen när man ser att vattnet är klart, och slipper backpola ut onödigt mycket (eller för lite) vatten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Flödeslarm för avloppsledning
« Svar #9 skrivet: november 23, 2022, 22:10:04:04 »
Jo det var ju den ide jag funderade på, en bit klar slang eller rör så man ser vad som händer. Ingen av de gånger det hänt så har det aldrig inträffat under drift utan alltid varit efter backspolning. Troligtvis har något skräp kommit med vattnet och lagt sig mellan skivorna i centralventilen. Silkorgarna är ju ganska grovmaskiga och skräp kan ju följa med in och kan sedan inte skivorna komma i kontakt med varandra och det kan bli rejäla läckage. När den värsta läckan kom så var ju poolen nästan tom dagen efter.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag