CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Zodiac Chlore Expert kan inte hålla uppe klorvärdet  (läst 1793 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Chabo73

Zodiac Chlore Expert kan inte hålla uppe klorvärdet
« skrivet: oktober 08, 2022, 16:36:37:37 »
Andra säsongen med pool: nergrävd, 20 m3 (dvs liten) och med automatik i form av Zodiac PH- och Chlore expert. PH-maskinen lyckas hålla koll på och justera värdet (PH 7,4) under säsongen automatiskt. Motsvarande maskin för klor (ORP) lyckas dock inte hålla uppe värdet (650 Mv). Jag har sett till att cyano- och alkalinitet är rätt, liksom PH-värdet. Därefter chockklorerar jag upp innan jag sätter igång automatiken.

När klorvärdet långsamt går ner (t.ex. från ca 800 Mv) och passerar 650 Mv så går klor-automatiken ingång (som den ska), dvs den perestaltiska pumpen börjar jobba för att mata ut flytande klor från dunken. Men värdet fortsätter nedåt hela tiden - dvs maskinen klarar inte att hålla uppe klorvärdet 650 Mv.

Jag har kalibrerat om flera gånger, kontrollerat slangarna och konstaterat att vätska matas fram (täta droppar, nästan rinnande). Jag har nu även fått en ny sensor och kalibrerat om men det tycks inte hjälpa.

Tacksam för alla råd!

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Zodiac Chlore Expert kan inte hålla uppe klorvärdet
« Svar #1 skrivet: oktober 08, 2022, 17:58:07:07 »
Det är inte möjligen så att du fått dålig vätska, natriumhypoklorit sönderfaller delvis av sig själv med tiden, även om sönderfallet normalt bromsar upp efter ett initialt fall i koncentrationen. Står dunken utsatt för solljus ger detta ett ytterligare sönderfall. Kan det vara så att din klor förbrukat sin effekt och därför är oförmögen att få upp Redox-värdet ? En annan möjlighet är att du fått klorblockering, d.v.s. för hög halt av cyanursyra i poolen. Då finns kloret där men är inaktivt, d.v.s. klarar ej sin uppgift. I så fall krävs vattenbyte, helt eller delvis , för att få ned cyanursyrahalten. Du skriver att du "sett till cyano-halten" och jag antar att du menar halten av cyanursyra, men den parametern är ofta svår att mäta exakt. Hur har du mätt denna ?

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Zodiac Chlore Expert kan inte hålla uppe klorvärdet
« Svar #2 skrivet: oktober 13, 2022, 15:37:39:39 »
Dubbelkolla om det minskar i dunken med klor. Gör det inte det kan det vara problem med doserpumpen. Silikonslangen i pumpen är en förbrukningsvara, denna blir dålig/mer stel över tid, det leder till internt läckage och då tappar pumpen förmåga att skapa det tryck som behövs för att dosera (även om det rinner vid lossad slang) . Den nippel du ansluter doserslanger mot poolrören har en liten backventil och denna skapar ett mottryck som pumpen inte orkar övervinna.
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag