Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vinterstänga för första ggn...HJÄLP!  (läst 2150 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Revilo

Vinterstänga för första ggn...HJÄLP!
« skrivet: oktober 08, 2022, 10:22:19:19 »
Har en glasfiberpool, 8x4m, med saltklorinator och tak.
Bor i södra Skåne.

Stängde av cirkulationen för 1 månad sedan och tänkte ta tag i vinterstängningen denna helgen.
Upptäckte dock att alger har bildats...se bild.

Ska jag chockklorera med granulat?
PH:et ligger på 7.6, sänkte det från 8.0 igår.

Filter och klorinator finns i pumphus med frostvakt.
Någon vänlig själ som kan hjälpa mig med steg för steg tills jag för första gången har vinterstängt?

Han som hjälpte mig med att få igång poolen i somras har blivit svårt sjuk och jag vill inte störa honom... :'(

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Vinterstänga för första ggn...HJÄLP!
« Svar #1 skrivet: oktober 08, 2022, 15:44:01:01 »
Du stängde av cirkulationen ? även värmen ? jag kan inte jättemkt om saltklorinator men jag förutsätter att du slutade denna även att tillverka klor ?

Samt att du troligen hade för varmt vatten när du stängde av ? troligen eftersom du har tak, man skall vänta ut tempen ner till ca 10 grader därefter sker ingen algbildning .

Du måste starta upp igen och chocka samt köra filter så länge att du filtrerar bort det som kloret dödar , sen när det är 10-12 gr kan du göra om allt

Utloggad Revilo

SV: Vinterstänga för första ggn...HJÄLP!
« Svar #2 skrivet: oktober 09, 2022, 09:10:09:09 »
Allt stängdes av i början på september.
Vet inte vad vattentemperaturen låg på då men igår var den hela 16 grader!?
Garanterat att taket är ”boven” där.

Har nu chocklorerat och vattnet ser fint ut.

Undrar ifall jag ska tömma den på vatten dock, ner till inlopp och lampor…
Bor i södra Sverige och vi har sällan minusgrader under längre period.
Kan inte tänka mig att det blir tjock is ner till inloppen…
Startar jag cirkulationen de nätter det kryper ner till -2 och under så borde jag klara vintern, eller är jag fel ute?

Men…vattnet i rören till pumphuset kanske fryser och då blir det problem….är en annan tanke… <hmm> <hmm>

Utloggad nyburjare

SV: Vinterstänga för första ggn...HJÄLP!
« Svar #3 skrivet: oktober 09, 2022, 13:02:16:16 »
Troligen över 16 o även 16 är för varmt , då växer det om du inte har hög klorhalt, man kan komma undan med att stänga tidigare om du har de

Jag brukar aldrig sänka vattnet eller starta pumpen vid minus, låter det frysa ,men töm pump, värme o filter

Utloggad Revilo

SV: Vinterstänga för första ggn...HJÄLP!
« Svar #4 skrivet: oktober 09, 2022, 21:43:48:48 »
Pump och filter är i ett pumphus som inte kommer understiga +5 grader.
Frostkyddad.
Då är det bara att tömma värmaren, eller?
Skippa tömma vatten till inlopp?
Och inte dra igång cirkulation under vintern?

Utloggad nyburjare

SV: Vinterstänga för första ggn...HJÄLP!
« Svar #5 skrivet: oktober 10, 2022, 12:02:54:54 »
Pump och filter är i ett pumphus som inte kommer understiga +5 grader.
Frostkyddad.
Då är det bara att tömma värmaren, eller?
Skippa tömma vatten till inlopp?
Och inte dra igång cirkulation under vintern?
då låter det som det står ovan vattenytan ? lika bra att ta bort locket så det rinner tillbaka, samt backspola o tömma ur filtret , annars har du ju kvar risken för alger där .
Värmaren MÅSTE tömmas.

Hur du gör med vattensänkning , det får nog var en besluta själv efter försutsättningar , mina rör ligger på 50 cm djup , har aldrig haft frost så djupt , får vi markfrost i skåne är det mm och går över dan efter :)

Utloggad 62ragtop

SV: Vinterstänga för första ggn...HJÄLP!
« Svar #6 skrivet: oktober 20, 2022, 12:36:24:24 »
Har själv glasfiberpool, saltklorinator, tak... Bor i södra delarna på ostkusten...

Jag sänker vattennivån till strax under inloppen. Inte för att det kanske behövs eller är ett absolut måste, men, vill heller inte chansa att det blir någon "frostsprängning" i inloppen (hårdplast) om Kung Bore skulle få en köldknäpp. Tar hellre kostnaden av att toppa upp med nytt vatten till vårkanten...

Jag stängde också tidigt i år, dels pga dåligt bad-intresse, dels pga skenande el-priser givetvis.

Förstår absolut detta med vatten-temp och potentiell alg-bildning (om man slår av cirkulationspump etc). Meeeen, själv är jag inte så brydd om det. Har inte haft någon tillstymmelse till algbildning på höstkanten. Däremot på vårkanten (då den värms fort upp av taket!).

Jag brukar städa poolen, chockklora, låta det cirkulera något dygn eller två, sen stänger jag bara (!), dvs av med allt "elektriskt" (värme, cirkulation, klorinator), sänk vattennivån (under inlopp), kör med cirkulationspumpen till det inte kommer något mer vatten ur inloppen. Sen får den gå i ide...

Tömmer cirkulationspump, ställer in den i garaget (har inte frostsäkrat mitt teknikrum och "pumphålet"). Första åren tog jag även in värmaren i garaget (inte de senaste, dock tar jag bort slangarna, och tömmer på vatten). Lättar på trycket i filtret... Det, glömde jag förra vintern, glömde även koppla bort cirk.pump..., och tjohoo, frostsprängning av "topplocket" på sandfiltret. Som tur var fanns den delen som "reservdel". Var lite tankspridd förra vinterstängningen... <hmm>

Utloggad TommyC

SV: Vinterstänga för första ggn...HJÄLP!
« Svar #7 skrivet: november 17, 2022, 21:39:35:35 »
Det verkar finnas en del "lokala" variationer i hur lätt det bildas alger. Jag brukar stänga av cirkulationen runt mitten av september då vattnet håller 31-32 grader. Jag gör ingen chockklorering och har bara använt en klorpuck per vecka sedan poolen fylldes i mitten av juni. Det tar minst en månad att komma ner till 10 grader vattentemperatur efter stängning. I år var det i mitten av oktober som dygnsmedeltemperaturen i luften permanent gick under 10 grader. Vattnet var då gissningsvis ca 15 grader då poolen har tak och bra isolering i väggarna. Samma procedur varje år och aldrig några alger förutom en gång för länge sedan före installation av pooltaket då en vackert grön ton infann sig. Jag tömmer poolen varje höst så jag behöver inte bry mig. Skulle jag spara större delen av vattnet så skulle jag nog kosta på en dos chockklor.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vinterstänga för första ggn...HJÄLP!
« Svar #8 skrivet: november 21, 2022, 19:36:19:19 »
Tror det där med alger påverkas rätt mycket av hur mycket CYA man har i vattnet.
Är halten hög så kan man ha begynnande problem redan innan man stänger av.
De som kör med saltklorinator har ju inte de problemen på samma sätt som de som kör med puckar (och inte håller reda på CYA-halten).
Frysrisken i inloppen kan man komma undan genom att stoppa in nån form av cellplast med tät cellstruktur som tar upp krafterna från eventuell is som bildas.
Vi tömmer ju inte poolen alls, trots att vi bor i Piteå, proppar bara fullt med PET-flaskor i utloppet, och lite rörisolering i inloppen.
Lampan lyfter vi upp på sidan av poolen.
Låter man poolen frysa full till brädden så är det inte heller något risk att nederbörd som kommer under vintern fyller på poolen, och får isen att flyta upp, för det kan dra linern med sig uppåt i poolen och skapa fula veck ovan vattenlinjen.
Det gäller ju dock mest om man inte har poolen täckt på vintern, vi lämnar ju vår pool helt öppen för vädrets makter hela vintern.
« Senast ändrad: november 21, 2022, 19:42:59:59 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan