VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Höga energipriser = kan komma att innebära låg aktivitet i forumet?  (läst 6138 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

SV: Höga energipriser = låg aktivitet i forumet...
« Svar #30 skrivet: oktober 21, 2022, 08:36:07:07 »
Vi verkar ju vara överens, jag talar ju om alla de som levt högt på lånade pengar (6% ränta är vad jag sett att bankerna kräver att de skall klara) och nu drabbas av både höga räntor, stigande matpriser, elpriser och bränslepriser.
Det kommer att bli tufft för rätt många, även bland de som har pool eller SPA-bad.
Som de köpt med lånade pengar.

Inget ont om alla er som läser detta, och sitter i den situationen, men ha i åtanke att hög inflation KOMMER att betala av era skulder, så länge ni mäktar med att betala.
10% inflation i 5 år innebär halverad skuld, typ.  O0
Exakt bra att du tar upp det ,det vormas för de med dyra bolån o tufft med höginflation , det är just nu man skall ha bolån !! precis som de lån jag tog slutet 60 talet , slutet 70 talet då var värdet på lånet uppätit och jag hade fått rejält betalt för att bo o för mina lån , till på köpet drog jag av 100 % av räntan på min skatt.

Min generation var snyltare på systemet inget snack  o de , o jag kan nu förstår de yngre som anser detta samt påpekar att det var min generation o den tidigare som urholkade pensiopssystemet genom att ta ut mer äns om betalades in .

Men alla fick vara med o rätta till eländet o betala när 90 talet kom

Poolgiganten

Utloggad hemirg

SV: Höga energipriser = låg aktivitet i forumet...
« Svar #31 skrivet: oktober 24, 2022, 12:30:06:06 »
Exakt bra att du tar upp det ,det vormas för de med dyra bolån o tufft med höginflation , det är just nu man skall ha bolån !! precis som de lån jag tog slutet 60 talet , slutet 70 talet då var värdet på lånet uppätit och jag hade fått rejält betalt för att bo o för mina lån , till på köpet drog jag av 100 % av räntan på min skatt.

Min generation var snyltare på systemet inget snack  o de , o jag kan nu förstår de yngre som anser detta samt påpekar att det var min generation o den tidigare som urholkade pensiopssystemet genom att ta ut mer äns om betalades in .

Men alla fick vara med o rätta till eländet o betala när 90 talet kom
Fast era resonemang bygger på att det också blir en hög löneinflation och det är mindre troligt de närmsta åren. Annars håller jag med om det kan vara bra om ekonomin kyls av lite. Många av de som bygger nytt idag ska ha hus på 200m², pool och varsin ny hybrid-/elbil. Allt är färdigt när de flyttar in och ingen smuts under naglarna.
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad nyburjare

SV: Höga energipriser = låg aktivitet i forumet...
« Svar #32 skrivet: oktober 24, 2022, 13:13:48:48 »
Fast era resonemang bygger på att det också blir en hög löneinflation och det är mindre troligt de närmsta åren. Annars håller jag med om det kan vara bra om ekonomin kyls av lite. Många av de som bygger nytt idag ska ha hus på 200m², pool och varsin ny hybrid-/elbil. Allt är färdigt när de flyttar in och ingen smuts under naglarna.
det är sant , men det kommer det att bli , kanske inte nu , inte nästa år o inte nästa , men när prisnivån satt sig , för det gör den med, då kommer kraven att öka på lönejusteringar så att under de kommande 10-15 åren har vi lämnat 1-1.8 % årligen bakom oss.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Höga energipriser = låg aktivitet i forumet...
« Svar #33 skrivet: oktober 24, 2022, 14:34:57:57 »
Jag tror mer på scenariot med en fortsatt hög inflation i minst 3 år och relativt låga löneökningar.
Det KOMMER att vara en diff i fråga om inflation och löneökningar i många år, men inflationen kommer ändå att beta av skulderna rätt rejält.
Eftersom alla som lånat på senare år har stämt av att klara 6-7% räntor med sin bank så kommer riksbanken att acceptera att inflationen är hög under ett antal år utan att höja räntorna extremt mycket, det är vad jag tror i alla fall.
« Senast ändrad: oktober 26, 2022, 09:32:32:32 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad hemirg

SV: Höga energipriser = låg aktivitet i forumet...
« Svar #34 skrivet: oktober 25, 2022, 14:37:44:44 »
Tycker sådana här inlägg känns väldigt tråkiga i detta forum. För är inte tanken med detta forum att det ska dela med sig av erfarenheter och kunskaper inom pool för alla typer av människor? Om detta forum ska fortsätta att skicka ut politiska åsikter från dess ägare och andra så kommer i alla falla jag lämna forumet.
« Senast ändrad: oktober 26, 2022, 09:31:56:56 av Rickard »
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Höga energipriser = kan komma att innebära låg aktivitet i forumet?
« Svar #35 skrivet: oktober 26, 2022, 09:31:17:17 »
Raderade de eventuellt stötande delarna av inlägget.
Det var inte meningen att det skulle framstå som ett agiterande, mer som en sammanfattning om rådande "konsensus" bland de stora partierna idag, men det framstod inte så när jag läste igenom det igen, ber om ursäkt för det.
Och jag håller med om att politik i forum som detta bara sår split, det vinner ingen på.

Energifrågan i sig är dock politisk och påverkar det vi diskuterar i forumet just nu, det här med höga energipriser.
Dock knappast något vi kan lösa här, utan det blir väl mer att försöka anpassa sig till det som sker.
Och där tror jag att vi kan hitta lösningar.
« Senast ändrad: oktober 26, 2022, 09:46:29:29 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan