VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp mig att chockklorera  (läst 1346 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad snowballtwo

Hjälp mig att chockklorera
« skrivet: september 21, 2022, 11:47:06:06 »
Hej!

Min pool har blivit grön efter att ha stått utan cirkulation i närmare tre veckor.
Jag har en 40m3 pool med saltklorinator och jag har aldrig behövt chockklora förr. Köpte en aktionchock från folkpool.
Men stämmer de här stegen?
1. Kontrollera och ev justera pH till 7,2-7,6. (Hur länge behöver jag vänta innan jag klorerar?)
2. Blanda granulatet i vattnet och häll ut i bräddavloppet
3. Kör på cirkulation som vanligt

Hur lång tid bör det ta tills man ser resultat? Om klarbäret är för högt så får man väl ha i Antiklor? Men hur länge kan det gå med för högt klorvärde?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Hjälp mig att chockklorera
« Svar #1 skrivet: september 21, 2022, 12:07:07:07 »
Ja, det stämmer. Håll koll på ökningen av tryckfall över sandfiltret och backspola när det har ökat ca 0.2-0.3 bar.
Om halten fritt klor sjunker innan vattnet är klart så pytsa i mer klorgranulat. Man brukar sikta på 10 ppm fritt klor tills vattnet är klart och kloret inte förbrukas.
Det tar lite tid att få klorgranulatet att lösas i vatten så bra att blanda och låta lösas upp i en hink då granulatet kan bleka linern.
Antiklor brukar inte behövas. Kör cirkulation dygnet runt tills vattnet är klart.
Tiden är svår att bedöma men märkbar förbättring kan ta några dygn eller lite mer.
"klarbäret", kul med automatisk stavningskontroll.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad snowballtwo

SV: Hjälp mig att chockklorera
« Svar #2 skrivet: september 21, 2022, 17:49:13:13 »
Ja, det stämmer. Håll koll på ökningen av tryckfall över sandfiltret och backspola när det har ökat ca 0.2-0.3 bar.
Om halten fritt klor sjunker innan vattnet är klart så pytsa i mer klorgranulat. Man brukar sikta på 10 ppm fritt klor tills vattnet är klart och kloret inte förbrukas.
Det tar lite tid att få klorgranulatet att lösas i vatten så bra att blanda och låta lösas upp i en hink då granulatet kan bleka linern.
Antiklor brukar inte behövas. Kör cirkulation dygnet runt tills vattnet är klart.
Tiden är svår att bedöma men märkbar förbättring kan ta några dygn eller lite mer.
"klarbäret", kul med automatisk stavningskontroll.
Tack för hjälpen, jag börjar med att kolla pH direkt imorgon och ser om det behöver justeras.
Klarbäret är naturligtvis ”kloret”.   ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hjälp mig att chockklorera
« Svar #3 skrivet: februari 28, 2023, 08:17:03:03 »
Brukar ta ca 3 dagar innan det är klart om man klorerat tillräckligt.
Om poolen är riktigt grön kan man behöva dosera flera gånger "rekommenderat".
Hur gick det för dig?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag